ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه یک پروژه را مدیریت کنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت در پروژه

در این مقاله از مدیرنو در مورد انواع روش های مدیریت پروژه صحبت خواهیم کرد. چگونه یک پروژه را مدیریت کنیم؟ هنگامی که مدیر یک پروژه می شوید اولین کاری که باید به عنوان یک مدیر انجام دهید، این است که بدانید کدام از روش های مدیریت در پروژه برای شما و تیم مناسب تر است. برای یافتن بهترین روش نیاز به علم بالایی نیست و فقط با دانستن راهکارهای ایده آل برای برنامه ریزی پروژه می توان فهمید از کدام روش و اصول و رویکرد استفاده کرد.

 

تعریف مدیریت پروژه چیست؟

به مجموعه هایی از مهارت ها و ابزار و تکنیک، مدیریت پروژه گفته می شود که برای اینکه نیاز ها و کمبود های پروژه به راحتی رفع شود. اینگونه موجب می شود پروژه به راحتی پیش رود. علاوه بر آن در پیش بردن پروژه مراحلی مانند شروع، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اتمام کار بسیار کمک کننده است. همچنین به رسیده اهداف خاص و اساسی پروژه بسیار کمک کننده است.

همه پروژه ها باید دارای یک شروع و پایانی باشند که در یک محدوده خاصی تعریف شود و به منابع مختلفی به مرحله پایان برسد. هر پروژه ایی ممکن است دارای ویژگی های خاصی باشد. که ممکن است امکان بهره مندی را از تمام قوانین یک پروژه وجود نداشته باشد.

تعریف مدیریت پروژه
تعریف مدیریت PROJECT

مزایای انواع روش ها مدیریت چیست؟

افرادی که در پروژه با هم در ارتباط هستند که از مدیریت در پروژه تا مشتریان با مزایای پروژه آشنا خواهند شد. بهره وری از اندیشه ها و مهارت ها و ابزار های منحصر به فرد کمک می کند که به نتیجه دلخواه برسید.

افزایش رضایت مشتری در پروژه

انجام مراحل برنامه ‌ریزی مدیریتی در یک پروژه، از خدمات رضایت مشتریان و خوشحالی آنها می‌ باشد. در پروژه مؤثر بدون مدیریت خوب امکان اجرا و فراهم نخواهد شد و در دست گرفتن مدیریت زمان امکان پذیر نیست. نکاتی که برای مشتریان بسیار اهمیت بالایی دارد. تنها با این راهکار ها قابل اجرا است و باعث می‌شود یک مشتری با رضایت بالا دوباره پیش شما مراجعه کند.

ارائه خدمات و کارایی

وقتی که در یک مسیر به سمت جلو پیش روید مدیریت در پروژه منحصر به فرد می شود و کسانی که در پروژه حضور و دخالت دارند می توانند مسیر را دنبال و به موفقیت برسند. اگر تمام کارها هوشمندانه انجام شود مسیر موفقیت حتمی می شود.

افزایش رضایت مشتری
افزایش رضایت مشتری در پروژه

اثر بخشی فوق العاده ارائه خدمات

زمانی که یک پروژه به موفقیت می رسد که روحیه و انگیزه شما برای پروژه های بعدی افزایش و زیاد شود. در این مسیر یک روش مدیریتی بسیار کمک بالایی می کند.

پرورش و رشد تیم

فعالیت ها کاملا در محیطی برنامه ریزی شده است. که طبق برنامه خاصی به جلو پیش می رود. که به پرورش تیم بسیار زیاد کمک می کند. انگیزه کافی و مشارکت افراد در انجام فعالیت ها ایجاد می شود.

معرفی روش های مدیریت

مدل و تکنیک های مختلفی در یک مدیریت در پروژه وجود دارد و پیچیده است. برای انتخاب کردن بهترین گزینه به مهارت یک مدیر بستگی دارد. اگر مدیریت به درستی انتخاب شود نتایج بسیار موثری خواهد داشت.

روش مدیریت چابک در پروژه

رایج و پرکاربرد ترین روش ها مدیریت چابک است که به صورت گسترده استفاده خواهد شد. به منظور توسعه یافتن نرم افزار می باشد و پاسخ مناسبی به نتیجه ندادن روش مدیریت آبشاری است.

روش اسکرام در مدیریت

این روش بر پایه 6 اصل و ارزش طراحی شده است که رایج ترین روش مدیریتی است. این 6 اصل شامل تعهد، جسارت، گشودگی، احترام و تمرکز است. هدف اصلی این است که به تیم اجزا می دهد که با سرعت و به صورت کارآمد و موثر به تغییرات پاسخ مناسب بدهند.

روش کانبان در مدیریت

این روش اولین بار در خط تولید کارخانه تویوتا استفاده شد و این روش بر پایه روش چابک است. این روش برای تحویل زود هنگام از راه همکاری و مدیریت تیم ساخته شده است.

بهترین روش مدیریت در پروژه کدام است؟

بهترین روش در مدیریت، روشی است که براساس پایه پروژه ساخته شده است که کمک می کنند تیم به بهترین و بدون نقص پروژه را در زمان معین تحویل دهند. با وجود روش ها و رویکرد های مختلف انتخاب یک روش خوب کار آسانی نیست.

بهترین روش مدیریت
بهترین روش مدیریت پروژه

نتیجه گیری

روش هایی که در مدیریت در پروژه گفته شده است همگی قابل اجرا است اما روشی در اینجا موثر است که بهترین روش اجرایی برای پروژه ایی مشخص باشد. اگر برای پروژه خودتان دنبال روش های موثر هستید برای آن زمان مشخصی در نظر بگیرید و با بهترین و موثرترین روش پروژه خودتان را مدیریت و نظارت کنید.

سوالات متداول

  1. منظور از مدیریت در پروژه چیست؟
    به مجموعه هایی از زبردستی ها و ابزار و تکنیک در پروژه، مدیریت گفته می شود.
  2. تاثیر مدیریت project مناسب برای مشتریان چیست؟
    اگر یک پروژه به خوبی ریاست شود، موجب افزایش رضایت مشتریان می شود.
  3. بهترین روش سازماندهی کردن پروژه کدام است؟
    بهترین روش، براساس پایه پروژه ساخته شده است که کمک می کنند تیم به بهترین و بدون نقص پروژه را در زمان معین تحویل دهند.
عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات