ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه با آثار منفی زندگی خود مقابله کنید

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
نحوه برخورد با آثار منفی زندگی و چگونه با آثار منفی زندگی خود مقابله کنید

در این مقاله از مدیرنو؛ به نحوه برخورد با آثار افکار منفی و تاثیر دیگران در زندگی می‌پردازیم و بیان می کنیم که چگونه با تاثیر دیگران و افکار منفی که در زندگی به وجود می آوردند، مقابله کنیم. اگر در حال بررسی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار زندگی خود هستید، تأثیراتی که منجر به شکل گیری جایگاه فعلی شما شده است، مردم و تفکراتی که به آن‌ها اجازه می‌دهید به زندگی شما بیایند، باید در قسمت بالای لیست قرار گیرد. بنابراین باید به تاثیر افراد و آثار افکار منفی که در زندگی ما می‌گذارند توجه کنیم و یاد بگیریم که چگونه با آنها مقابله کرده و چگونه تحت تاثیر دیگران قرار نگیریم.

چگونه با آثار افکار منفی و تاثیر دیگران در زندگی خود مقابله کنید

هیچ‌گاه قدرت اثرگذاری و نفوذ دیگران را نادیده نگیرید چون اثرات محیط اطراف بر زندگی شخصی و کاری بسیار قوی است. بیشتر وقت‌ها ما حتی باور نداریم که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم زیرا عموماً تأثیرات در یک دوره‌ی زمانی طولانی توسعه می‌یابند. به عبارتی هیچ تغییری چه مثبت و چه منفی یک شبه در زندگی اتفاق نخواهد افتاد.

تأثیر دوستان به دلیل نامحسوس و همسن بودن، یک نیروی قدرتمند و ویژه محسوب می شود. اگر در اطراف شما کسانی هستند که هرچه به دست می‌آورند را خرج می‌کنند، وضعیت شما نیز مشخص است، احتمالاً شما هم تمام پول خود را خرج می‌کنید. اگر اطرافیان شما مطالعه نمی‌کنند، احتمالاً شما هم اهل مطالعه نخواهید بود. (به همین دلیل است که برای شناخت هر فردی می‌توان دوستان و نزدیکان وی را بررسی نمود) گاهی بعد از فراگیر و نمایان شدن تغییرات، خود را در حالی پیدا می‌کنیم که از خود می‌پرسیم چطور من به اینجا رسیدم؟ بنابراین اگر می‌خواهیم به جایگاه مدنظر خود برسیم، نیازمند برنامه ریزی و مطالعه دقیق هستیم.

نحوه برخورد با آثار افکار منفی و تاثیر دیگران در زندگی

با توجه به اهمیت این موضوع، بگذارید سه سؤال کلیدی ارائه کنم تا از خود بپرسید. احتمالاً آن‌ها به شما کمک می‌کند تا اطراف خود را بهتر آنالیز کنید.

1- در اطراف من چه کسانی هستند؟

به صورت ذهنی از افرادی که اغلب با آن‌ها در ارتباط هستید یادداشت‌برداری کنید. شما باید هرکسی که قادر است به طریقی تأثیرگذار باشد را بررسی کنید.

2- این افراد با من چه‌کار می‌کنند؟

از سؤالات مهمی‌ که  باید از خود بپرسید این است که، آن‌ها باعث می‌شوند من چه کاری انجام دهم؟ آن‌ها باعث می‌شوند چه چیزهایی بشنوم؟ آن‌ها باعث می‌شوند چه چیزهایی بخوانم؟ آن‌ها باعث می‌شوند چه جاهایی بروم؟ آن‌ها باعث می‌شوند به چه چیزهایی فکر کنم؟ آن‌ها با من چگونه صحبت می‌کنند؟ آن‌ها چه احساسی به من می‌دهند؟ آن‌ها باعث می‌شوند چه چیزهایی بگویم؟ بنابراین شما باید بررسی‌هایی درباره چگونگی تأثیر گذاشتن افکار منفی و مثبت سایرین در زندگی خود انجام دهید.

3- آیا تاثیری که دیگران روی من می گذارند خوب است؟

ممکن است همه افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید هم اثر مثبت و انرژی‌بخش و هم موارد بدی داشته باشند. هدف اصلی این است که یک نگاه هدفمند و از نزدیک داشته باشید. توجه داشته باشید که هر چیزی ارزش 2بار نگاه کردن را دارد، خصوصاً زمانی که درباره قدرت اثرگذاری بحث می شود. هر دو خصلت (چه خوب چه بد) شما را به سمتی می‌برد اما فقط یکی از آن‌ها شما را به سمتی می‌برد که به آن نیاز دارید.

با چشم‌پوشی از تأثیر دیگران بر زندگی و افکار منفی، شما کار راحتی خواهید داشت، چون دیگر نیازی به بررسی، موشکافی و حذف روابط تان ندارید. شخصی می‌گفت “من در اینجا زندگی می‌کنم اما فکر نمی‌کنم اهمیتی داشته باشد. من در اطراف این افراد هستم اما بعید می دانم که به دردشان بخورد و آسیبی به من برسانند” باید یک بار دیگر به حرف او توجه کنید و به خاطر داشته باشید که همه چیز مهم است! باید مطمئن شوید که کفه ترازو به سمت خوبی ها و کمک به رشد شما سنگین تر باشد، اما دقت کنید که در چنین بررسی هایی همانند دومینو  هر چیزی به چیز دیگر ختم می‌شود. شما باید به بررسی خود ادامه دهید تا دریابید آیا اطرافیان شما مقیاس‌ها را به سمت مثبت می‌برند یا منفی؟

هیچ‌گاه چشم‌پوشی بهترین سیاست نیست. فهمیدن و دریافتن بهترین سیاست است.

اجازه دادن به اینکه تأثیر افکار منفی دیگران به زندگی ما شکل داده و اطرافیان مسیر زندگی ما را تعیین کنند، فشارها ما را درهم بشکند و اتفاقات ما را درگیر کند آسان است (دست روی دست گذاشتن و تسلیم شرایط شدن). اما مهم‌ترین سؤال این است: آیا به دنبال خواسته های خود هستیم تا کسی شویم که آرزویش را داریم؟

در ادامه به 3 روش اشاره شده است تا با اطرافیان و روابطی که ممکن است شما را به عقب بکشند دست و پنجه نرم کنید.

1-از اطرافیان خود دست بکشید.

این یک تصمیم ساده نیست و چیزی نیست که آن را ساده در نظر بگیرید، اما در برخی موارد ضروری خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید تصمیم سختی بگیرید تا اجازه ندهید اثرگذارها و افکار منفی اطرافیان بیش از این شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین می‌تواند انتخابی باشد تا از کیفیت زندگی شما محافظت کند.

پیشنهاد مطالعه :

پیشنهاد تست :

2- ارتباطات خود را محدود کنید.

بهتر است زمان بیشتری را برای تأثیرات مهم زندگی و زمان کمتری به تأثیرات کم اهمیت اختصاص دهید. توجه داشته باشید برعکس عمل کردن ساده است، اما سعی کنید در دام گرفتار نشوید و به اولویت‌ها و ارزش‌های خود نگاهی بیاندازید. ما زمان کمی‌داریم. آیا ارزش ندارد که از آن هوشمندانه استفاده کنیم؟

3- حیطه اطرافیان خود را گسترش دهید.

 پیشنهاد می‌کنم  بیشتر از بقیه موارد بر روی این مورد تمرکز کنید. افراد موفق دیگری پیدا کنید که می‌توانید وقت خود را با آن‌ها سپری کنید. آن‌ها را به ناهار دعوت کنید (شما حساب کنید) و از آن‌ها بپرسید چه چیزی آن‌ها را بیشتر به موفقیت می‌رساند یا چه چیزی آن‌ها را موفق کرده است. و این تنها درباره موفقیت‌های مالی نیست؛ بلکه می‌تواند درباره کسی باشد که می‌خواهد یاد بگیرد چطور ازدواج موفقیت‌آمیزی داشته باشد، پدر یا مادر بهتری باشد، از سلامت بهتری برخوردار باشد یا زندگی معنوی قوی تری داشته باشد.

در ادامه چند تفکر نهایی درمورد روابط و تاثیرگذاری دیگران و افکار منفی آنها در زندگی آمده است:

زمانی که موفق می‌شوید، افراد موفق بسیاری را به دور خود جذب می‌کنید. موفقیت، موفقیت می‌پروراند(همانند ضرب المثل پول پول می‌آورد)، بنابراین وقتی که موفق می‌شوید، حتی یک مرحله بالاتر از چیزی که الآن هستید، خواهید دید افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید هم خود را بالاتر خواهند کشید ( که سطح اطرافیان شما را نیز بالا می‌برد! ). این مورد یکی از دستاوردهای هیجان‌انگیز موفقیت است.

افراد موفق زیادی در اطراف شما وجود دارند که به طرق مختلف می‌توانند به شما کمک کنند! اما افراد موفق عموماً سرشان شلوغ است! بنابراین، سخت ترین گام در ارتباط با افراد موفق شروع رابطه است. چون بعد از شروع رابطه آنها نیز خواهان ادامه و توسعه ارتباط با شما خواهند بود. البته همه این کار را نمی‌کنند اما اشکالی ندارد؛ فقط به حرکت خودادامه دهید و کسی را پیدا کنید که این کار را انجام دهد. با آن‌ها ملاقات داشته باشید و آن‌ها را به ناهار دعوت کنید.

به اطرافیان خود کمک کنید تا آنها نیز به شما کمک کنند. از آن‌ها بیاموزید. آن‌ها را تماشا کنید و اجازه دهید تجارب آن‌ها شما را هدایت کند. اما به یاد داشته باشید، باید آن‌ها را دنبال کنید، چون آنها مسیر موفقیت را پیش از شما پیموده و با آزمون و خطاهای مسیر آشنا هستند و همین امر می‌تواند سرعت دستیابی به اهداف را برایتان بالا ببرد.

پیشنهاد مطالعه :

آیا افرادی اطراف شما هستند تا بتوانید بر آن‌ها تکیه کنید تا صادقانه با شما صحبت می‌کنند؟

ما به افرادی نیاز داریم که حقیقت را به ما بگویند، حتی اگر این حقیقت منفی باشد. واقعیتی انکارناپذیر است. حقیقت ما را بالا می‌کشد و به جلو خواهد برد. ما کسانی را در اطراف خود نمی‌خواهیم که فقط از خوبی‌ها یا چیزی که می‌خواهیم بشنویم بگویند و یا افکار منفی آنها بر کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد. رشد یافتن در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به این معنی است که نیاز داریم به کل تصویر؛ هم ضعف و هم قوت آن نگاه کنیم. کسانی که تمام جوانب یک مسئله را ببینند تعادل خوبی از افراد اطراف خود دارند .

کلام آخر

با دقت تعیین کنید که چه چیزی بر شما تاثیر می‌گذارد. ما از این کلمه با دقت استفاده کردیم زیرا بسیاری از افراد به چیزی که اجازه می‌دهند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد یا با کسانی که در ارتباط هستند توجه لازم را ندارند. در حالی که یکی از مهم‌ترین مواردی که به زندگی ما شکل می‌دهد همین تاثیرگذاری اطرافیان و افکار منفی آنهاست که مسیر درست زندگی ما را منحرف می کند. ما باید در مورد افراد یا چیزی که اجازه می‌دهیم در زندگی‌مان باشد بسیار دقیق باشیم تا به زندگی خود شکل دلخواه و درستی دهیم. به دنبال افراد یا اطلاعاتی باشید که سطح شما را بالا می برند و به شما مرحله‌ی بعدی را که برای حرکت  رو به جلو در مسیر خود نیاز دارید را نشان بدهد.

به خاطر داشته باشید اطرافیان شما باید شما را به سمت جلو ببرند، نه اینکه مانع پیشروی شما شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه تست های روانشناسی مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

منبع: success , هیئت تحرریه مدیرنو

کلیدواژها: افکار منفی, تاثیر دیگران بر زندگی ما, تاثیر رفتار دیگران بر ما, چگونه تحت تاثیر دیگران قرار نگیریم

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات