ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی شرکت های بزرگ

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی و فروش شرکت های بزرگ و مطرح دنیا %%sep%% راه های جذب نیروی کار چیست

در این مقاله به راه های جذب نیروی کار و انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی شرکت های بزرگ و مطرح دنیا می‌پردازیم. در ادامه به اینکه ورود کارمند جدید به سازمان به چه معناست و چند نکته برای پذیرش یک کارمند جدید خواهیم پرداخت.

بنر میان مقاله منابع انسانی

ورود کارمند جدید به سازمان به چه معناست؟

استخدام کارمندان جدید می‌تواند برای هر دو طرف استرس زا باشد. به همین دلیل است که شرکت‌ها زمان و تلاش زیادی را برای آن صرف می‌کنند. داشتن یک فرآیند خوب در پذیرش نیروی کار جدید و استفاده از انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی ، نه تنها برای کاهش جابجایی کارمندان، بلکه برای رضایت آنها در بلندمدت نیز بسیار مهم است.

چند نکته جهت پذیرش یک کارمند جدید

اطلاعاتی را در هفته اول به اشتراک بگذارید که روی کارمندان تازه وارد به سازمان تأثیر بگذارد. هنگامی‌که فردی را برای انجام یک موقعیت شغلی انتخاب کردید، مهم است که در هفته اول انتظارات خود را بیان کنید. هفته اول کار می‌تواند استرس‌زا باشد، یادگیری روش‌های جدید انجام کارها، تلاش برای یافتن آرام‌ترین مکان استراحت و یافتن بهترین مکان برای سفارش ناهار، همه مسائلی است که باید با آن دست‌وپنجه نرم کنند.

 

1- اولین روز کاری را برای کارمندانی که تازه وارد سازمان شده‌اند راحت‌تر کنید

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که در اولین روز کاری خود حاضر شوید، و هیچ‌کس از آمدن شما خبر نداشته باشد و یا ندانند که چه کسی هستید و یا قرار است کجا بروید. بنابراین یکی از انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی درست اینست که مطمئن شوید که همکاران منتظر یک کارمند جدید هستند و فضای کاری سازمان را برای آنها آماده کنید و هر چیزی که برای شروع نیاز دارند را در اختیار آنها قرار دهید. در صورت امکان، حتی می‌توانید یک جلسه سریع برای خوش آمد گویی به آنها تشکیل دهید و کارمند جدید را به افرادی معرفی کنید که قرار است رابطه کاری نزدیک‌تری با او داشته باشند.

انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی و فروش شرکت های بزرگ و مطرح دنیا %%sep%% راه های جذب نیروی کار چیست

2- به کارمندانی که تازه وارد سازمان شده‌اند یک شریک کاری اختصاص دهید

شروع یک شغل جدید به‌تنهایی می‌تواند استرس زا باشد، بنابراین نیازی به اضافه کردن استرس بیشتر به کارمندان جدید با تنها گذاشتن آنها در این محیط کار نیست. در عوض، از کارمندان فعلی بپرسید که آیا کسی تمایل دارد در چند هفته اول به کارمند جدید کمک کند. کارکنان فعلی نقش‌های کلیدی کسب‌وکار و انتظارات کارمند جدید را درک خواهند کرد. داشتن کسی که مراقب آنها باشد یا در صورت داشتن هرگونه سؤال در محل کار که برای پاسخگویی به آنها نیازی به مراجعه به مدیریت نباشد به آنها کمک کند، راهی عالی برای کاهش استرس ناشی از شروع کار جدید است.

3- برنامه‌ریزی یک دوره آزمایشی

یکی از انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی داشتن یک دوره آزمایشی برای کارمندان جدید در سازمان است. یک راه عالی برای برنامه‌ریزی دوره آزمایشی، تعیین اهدافی است که می‌خواهید کارمندان جدید به آنها برسند. می‌توانید از آنها بخواهید که هر روز به مدت یک هفته با یک همکار جدید صحبت کنند. کارهای ساده‌ای که روحیه آنها را تقویت می‌کند و همچنین به آنها کمک می‌کند تا با همکاران ارتباط برقرار کنند.

بااین‌حال باید برنامه‌ریزی کنید که نقش آنها در شرکت شما پس از دوره آزمایشی چیست و بررسی کنید که آیا آنها در گروه و با همکاران خود به خوبی کار می‌کنند یا خیر. باید در طول دوره آزمایشی درباره نقش آنها در شرکت با آنها صحبت شود. گاهی اوقات یک فرد به خوبی با فرهنگ اداری یا اخلاق کاری ترکیب نمی‌شود. بنابراین وجود دوره‌های آزمایشی می‌تواند برای سازمان بسیار بااهمیت باشد.

برای بررسی و تعیین نقش کارمندان خود می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو استفاده کنید.

 

راه های جذب نیروی کار جدید در شرکتهای بزرگ

در زیر 13 نمونه از انواع راه های جذب نیروی کار و روش های استخدام و جذب نیروی انسانی و فروش در شرکت های مطرح دنیا آورده شده، در ادامه با ما همراه باشید.

1. بازارویس (Bazaarvoice)

شرکت بازارویس یک شرکت دیجیتال است که نرم افزاری را به شرکت‌هایی که تمایل دارند محتوای تولید شده توسط کاربر را در وب سایت خود به نمایش بگذارند، ارائه می‌دهد. بازارویس از یکی از روش های استخدام نیروی کار بسیار ساده اما مؤثر برای جذب نیروی جدید خود استفاده می‌کند. همه کارمندان باید قبل از شروع به کار در شرکت در کلاس‌های حضوری در سازمان شرکت کنند.

این کلاس‌ها شامل وظایف درونی هر شغل، و همچنین ساختار، قوانین و فرهنگ‌سازمانی خواهد بود. کلاس‌ها بین سطوح مختلف کارمندان تقسیم نمی‌شوند و همه کارمندان با هر رده‌ی شغلی در آن حضور دارند، که خود باعث به وجود آمدن یک محیط یادگیری عالی می‌شود که عاری از هرگونه تعصب است. آنها حتی یک بازی سرگرم کننده به نام onboarding scavenger hunt را در این کلاس‌ها اجرا کرده‌اند.

درصورتیکه برای کارکنان سازمان و مجموعه خود نیاز به آموزش دارید، می‌توانید از آموزش‌های درون سازمانی مدیرنو استفاده کنید.

انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی و فروش شرکت های بزرگ و مطرح دنیا %%sep%% راه های جذب نیروی کار چیست

2. نتفلیکس ( Netflix)

نتفلیکس از زمان شروع کار خود در سال 1997، پایگاه کاربران عظیمی را جمع آوری کرده. شاید بپرسید چگونه؟ نتفلیکس به داشتن رفتار خوب با کارکنان خود شهرت دارد. آنها زمان و تلاش زیادی را صرف یافتن راه‌های مثبت برای افزایش بهره‌وری کارکنان، ایجاد اعتماد با کارکنان خود و تمرکز کلی بر رشد شرکت می‌کنند. نتفلیکس از یکی از انواع روش های استخدام عالی برای جذب نیروی انسانی خود استفاده می‌کند که از روز اول شروع می‌شود.

از همه کارمندان جدید با یک میز و لپ‌تاپ آماده قبل از رسیدن به محل کار مورد استقبال قرار می‌گیرند. کلیه نیازهای رفاهی در نظر گرفته شده و از آن به‌عنوان هدیه شروع به کار یاد می‌شود. ارائه هر آنچه که یک کارمند نیاز دارد و فضایی برای کار در روز اول باید امری مهم باشد که شرکت‌ها برای انجام آن تلاش می‌کنند. این کار باعث می‌شود نه تنها کارمندان از روز اول احساس مهم بودن کنند، بلکه از روز اول بهره وری بیشتری نیز داشته باشند.

 

3. پپسی ( PepsiCo )

شرکت پپسی، شرکت معروف نوشیدنی، به دلیل تلاش برای ایجاد عامل سرگرم‌کننده در هنگام آموزش کارکنان به خوبی شناخته شده. پپسی از یکی از راه های استخدام نیروی کار که پپسی استفاده کرده، مبتنی بر یک توده انبوه است. که به کارکنان جدید انواع ویدیوهای آموزشی، وبینارها و پست‌های آموزشی در مورد پارامترهای موجود در محل کار را ارائه می‌دهد.

این سیستم شامل آزمون‌ها و سایر مطالب کمکی است که یافتن پاسخ سؤالات در محل کار را کمی سرگرم‌کننده‌تر و آسان‌تر می‌کند. این نرم افزار توسط شرکتی به نام Appical که متخصص در زمینه فناوری منابع انسانی است و در آمستردام قرار دارد، طراحی شده. پپسی همچنین به سیستمی مبتنی بر روابط دوستانه اعتقاد دارد. منظور از روابط دوستانه اینست که شرکت کارمندان جدید را با کارمندان قدیمی‌تر ترکیب می‌کند تا بتوانند در مسائل مربوط به شرکت به آنها کمک کنند تا زمانی که کارمندان جدید به کارها مسلط شوند.

4. گراب هاب (GrubHub)

برنامه تحویل غذا گراب هاب برای مدت طولانی بسیار قوی عمل کرده. جای تعجب نیست که آنها تا این حد موفق هستند. گراب هاب یک ویدیوی مقدماتی عالی دارد که به تمام سؤالاتی که هر کارمند امکان دارد داشته باشد پاسخ می‌دهد.

این ویدیو مقدماتی زمان زیادی از شما نمی‌گیرد ولی تمام اطلاعات موردنیاز را شامل می‌شود و توجه شما را جلب می‌کند. فرآیند پذیرش آنها شامل یک ویدیوی مقدماتی برای استخدام‌های جدید و متقاضیان بالقوه است. با توجه به اینکه کسب و کارهای بیشتری به‌طور کامل آنلاین می‌شوند، بنابراین یکی از انواع روش های استخدام استفاده از ویدیوهای مقدماتی برای فرایند جذب کارمندان جدید خواهد بود.

5. وودافون ( Vodafone )

یک غول مخابراتی که کارمندانش را از سراسر جهان جذب می‌کند، مطمئناً اهمیت یک تجربه عالی از جذب نیروی جدید را درک می‌کند. درحالی‌که سایر شرکت‌ها چارچوب‌های پیچیده‌ای دارند و از روش های جذب نیروی انسانی نامناسب استفاده می‌کنند، وودافون اپلیکیشن جذب کارمندان خود را طراحی کرد.

وودافون می‌داند که از فرآیند جذب نیروی جدید خود چه می‌خواهد و خود آن را از ابتدا طراحی کرده و کارمندان جدید خود را در فرآیند استخدام‌شدن راهنمایی می‌کند. در این اپلیکیشن قبل از دریافت اطلاعات مهم از افراد در مورد کار در وودافون، از آنها خواسته می‌شود تا اطلاعات موردنیاز را پر کنند. وودافون همچنین از پروژه‌های کارمندان خود به‌عنوان نماینده سازمان حمایت می‌کند.

پروژه‌های کارمندان به‌عنوان نماینده سازمان زمانی است که یک شرکت آنها را تشویق می‌کند تا برند یا محصول خود را تبلیغ کنند. وودافون UK پروژه Go Social (اجتماعی شوید) خود را برای کارمندانی که می‌خواهند محتوای مرتبط با وودافون را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند راه‌اندازی کرد. کارمندان حتی می‌توانند محتوای خود را برای تأیید ارسال کنند. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از برنامه‌های کارمندان خود به‌عنوان نماینده سازمان برای برنامه‌های داخلی و تجاری شرکت استفاده کنید.

6. وریسیس ( Verisys )

با شروع همه‌گیری کووید، بسیاری از شرکت‌ها در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفتند. آنها نمی‌توانستند ورودی شرکت را ببندند و باید راه‌حلی برای حفظ بهره‌وری و ارتباط با نیروی کار پیدا می‌کردند. یکی از راه های استخدام نیروی کار در این شرایط، کار از راه دور برای اکثر مشاغل خواهد بود. کار از راه دور مشکلات زیادی را به همراه داشت زیرا امکان دارد بسیاری از کارمندان تجهیزات مناسب برای چنین شرایطی را نداشته باشند و یا ندانند چگونه از نرم‌افزارهای کار از راه دور استفاده کنند.

وریسیس آموزش‌های ویدئویی برای نیروی کار خود ایجاد کرد تا به آنها کمک کند تا رایانه‌ها و فضای کاری خود را به‌درستی برای کار از راه دور تنظیم کنند. وریسیس همچنین تجهیزات موردنیاز برای چنین شرایطی را به خانه‌های کارمندان خود فرستاد و حتی یک بسته خوشامدگویی برای هر کارمند جدید در نظر گرفت.

انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی و فروش شرکت های بزرگ و مطرح دنیا %%sep%% راه های جذب نیروی کار چیست

7. گوگل ( Google )

گوگل یک شرکت بزرگ با بیش از 130000 نفر در سراسر جهان است. اداره شرکتی به این بزرگی به مهارت مدیریتی زیادی نیاز دارد. راه‌حل گوگل برای معرفی کارمندان جدید به مجموعه کاری بزرگشان استفاده از یک روش ساده است. آنها با تعامل با کارمندان جدید خود به‌روز می‌شوند. گوگل اهداف و اقداماتی را که کارکنان برای رسیدن به آن باید تلاش کنند را به آنها یادآوری می‌کند.

بدیهیست که آن‌ها نمی‌خواهند افراد به‌سرعت از صفر به صد برسند، اما یادآوری‌های مداوم به همراه کمی طنز از اهدافشان راه بسیار خوبی برای حفظ تعامل با کارمندان و همچنین افزایش بهره‌وری آن‌هاست. این یادآوری‌ها می‌تواند ملایم، به‌موقع و مرتبط باشد. گوگل همچنین طرفدار استفاده از توصیه کارمندان برای یافتن نیروست. آنها دائماً با کارمندان در مورد موقعیت‌های جدید و اینکه آیا افرادی را می‌شناسند که مناسب آن نقش باشند یا خیر در ارتباط هستند.

8. کورا ( Quora )

کورا به “سیستم دوستان” اعتقاد زیادی دارد. وب‌سایت Q&A یکی از کارمندان فعلی خود که در سازمان مشغول است را به مربیگری یک کارمند جدید که تازه وارد سازمان شده برای یک دوره معین اختصاص می‌دهد. مربیان معمولاً از بهترین‌ها در زمینه کاری خود هستند. کارمندان جدید می‌توانند هر زمان که سؤالی داشته باشند از آنها بپرسند و از کمک آنها استفاده کنند.

امکان دارد این شیوه کیفیت یکی از کارمندان حرفه‌ای را کاهش دهد، زیرا آنها باید یک کارمند جدید را راهنمایی کنند و بخشی از زمان خود را برای آنها صرف کنند، اما سریع‌تر کردن سرعت کار یک کارمند جدید با استفاده از یک مربی، بهتر از آنست که او یک ماه تمام را برای تسلط بر کار خود صرف کند.

9. ماندی (Monday.com)

شرکت نرم‌افزار مدیریت گردش کار Monday.com به استفاده از راه های جذب نیروی کار مبتنی بر نوآوری اعتقاد دارد و این را نه تنها در نرم‌افزار عالی خود بلکه در شیوه‌های جذب نیرو جدید نیز نشان می‌دهد. Monday.com از برنامه‌ای به نام CRM برای متخصصان منابع انسانی استفاده می‌کند. کمی عمیق‌تر در این برنامه جست‌وجو کنید، یک پلت فرم آنلاین عالی پیدا خواهید کرد که با در نظر گرفتن کارمندان جدید توسعه‌یافته.

بخش منابع انسانی می‌تواند از این نرم‌افزار برای سفارشی‌سازی یک الگوی جذب نیروی جدید استفاده کند که تمام نیازها و سؤالاتی که هر کارمند جدید امکان دارد در مورد فعالیت‌ها، چک‌لیست‌ها و نحوه انجام وظایفش داشته باشد را برآورده می‌کند.

10. بافر ( Buffer )

بافر یک ابزار رسانه اجتماعی است که برای ارسال هر یک از تجزیه و تحلیل‌های تجاری مانند سود، مخارج کلی و حتی حقوق کارمندان توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود. جالب‌ترین چیز در مورد بافر اینست که افراد از زمان آغاز به کار ابتدا از راه دور کار خود را شروع می‌کنند. کارمندان جدید ابتدا تحت یک قرارداد 45 روزه کار می‌کنند، قبل از اینکه به‌طور کامل در شرکت استخدام‌شوند.

در طول این دوره عملکرد کارکنان قبل از استخدام ارزیابی می‌شود.

بافر این سیستم جذب نیروی خود را با استفاده از دیگر انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی تغییر داد، زیرا بسیاری از کارمندان احساس بی‌انگیزگی می‌کردند و یا آن‌گونه که باید درگیر کار نبودند. بافر اکنون مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، از طریق مجموعه‌ای از ایمیل‌های مقدماتی، راهنمای کارمندان جدید خود را ارائه می‌دهد.

انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی و فروش شرکت های بزرگ و مطرح دنیا %%sep%% راه های جذب نیروی کار چیست

11. اپل (Apple)

اپل به استفاده از انواع روش های جذب و استخدام با رویکردهای جالب در رابطه با فرآیند جذب نیروی کار جدید معروف است. به کارمندان جدید یک بسته خوش آمد گویی و یک پیراهن ویژه هدیه داده می‌شود که به‌عنوان یک عامل برای یادآوری شروع کار در شرکت عمل می‌کند. آن چیزی که رویکرد آنها را جالب‌تر می‌کند گنجاندن یک مک بوک در هدیه خوش‌آمدگویی است.

به همه کارمندان اپل یک مک بوک کاملاً جدید داده می‌شود که به نظر می‌رسد یک رؤیا به حقیقت پیوسته برای همه کارمندان است! اما، یک معضل نیز وجود دارد. مک‌بوک‌های هدیه شده اصلاً راه‌اندازی نشده‌اند. کارمندان جدید باید از سایر کارکنان کمک بخواهند و مجموعه مهارت‌های خود را برای به‌دست آوردن همه چیزهایی که برای کار بر روی مک بوک جدید خود نیاز دارند را به‌دست بیاورند. این یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در کارکنان جدید برای همکاری با سایر کارمندان و همچنین چالشی با هدفی روشن است که در مدت کوتاهی نیز قابل‌دستیابی است.

12. زاپیر (Zapier)

زاپیر بیش از 350 کارمند در سراسر جهان دارد. نحوه کار در زاپیر به‌طورکلی از راه دور است. عملکرد کاملاً از راه دور آنها می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما زاپیر سیستم‌هایی را برای آسان‌تر کردن کارها در اختیار دارد. کار از راه دور می‌تواند استرس زا باشد زیرا در صورت نیاز به کمک، تماس فوری با سایر کارمندان دشوار است.

زاپیر یک هفته کامل برای شروع کار کارمندان جدید اختصاص می‌دهد. در طول این مدت، همه ابزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز برای موفقیت در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد و همچنین نقش‌های اصلی موقعیت‌های شغلی و نحوه تناسب کارمندان جدید در شرکت به آنها یاد داده خواهد شد.

13. جوبل ( Jooble )

در سال گذشته، جوبل از یکی از انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی مبتنی بر یک مدل ترکیبی در محل کار خود استفاده کرد. برای ایجاد تطبیق برای این مدل جدید، جوبل مجبور شد فرآیند ورود خود را به گونه‌ای تغییر دهد که نه تنها به‌صورت آفلاین بلکه آنلاین نیز کار کند. جوبل معتقد است که بهترین سیستم‌های کاری شامل ایجاد محیطی امن برای کارمندان جدید است، جایی که خطاها باعث ایجاد احساس حقارت در افراد نمی‌شوند و آنها می‌توانند بدون استرس یاد بگیرند.

آنها همچنین به کارمندان جدید یک همکار به‌عنوان دوست برای راهنمایی اختصاص می‌دهند. جوبل به‌شدت به احترام به یکدیگر و ایجاد فضایی در محل کار اعتقاد دارند که در آن هیچ‌کس خود را بهتر یا بالاتر از دیگری نمی‌داند. برای کارمندان آنلاین، فرآیند ورود به سیستم کمی متفاوت به نظر می‌رسد. قبل از اولین روز کاری، نامه خوش آمد گویی به همراه وظایفی که انتظار می‌رود در اولین روز کاری خود انجام دهند برای کارمندان ارسال می‌شود. جوبل همچنین به بازخورد کارمندان خود اعتقاد دارد. از کارمندان جدید در روز اول، پایان ماه اول و پس از دوره آزمایشی بازخورد گرفته می‌شود.

 

کلام آخر در رابطه با انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی شرکت های بزرگ

وجود انواع روش های استخدام و جذب نیروی انسانی و فرآیندهای شروع به کار کارمند جدید، دست مدیران را برای انتخاب روشی کاملاً شخصی‌سازی‌شده و متناسب با سازمان خود باز گذاشته است. اما نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید اینست که؛ حتماً برای شروع به کار نیروی جدید برنامه مدون و برنامه‌ریزی‌شده داشته باشید.

 

در صورتی که تمایل به دریافت خدمات در رابطه با مصاحبه منابع انسانی از مجموعه مدیرنو دارید به صفحه مشاوره جذب نیروی انسانی مراجعه فرمایید. 

 

منبع: hrcloud

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات