ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

10 روش برای بهبود رضایت شغلی کارکنان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

عوامل موثر بر بهبود عدم رضایت شغلی

در این مقاله از مدیرنو به عوامل موثر بر بهبود رضایت شغلی کارکنان اشاره خواهیم کرد. چطور میتونیم متوجه عدم رضایت شغلی و کاری کارکنان بشیم و راه‌های بهبود آن چیست؟ رضایت کاری یکی از اهداف اصلی شرکت‌هاست. نتایج تحقیقات پیو که در نوامبر 2021 در مورد قطع همکاری گسترده کارگران ایالات‌ متحده انجام شد، نشان می‌دهد که دلایل اصلی این قطع همکاری که در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده شامل:

دستمزد کم، فرصت‌های کم برای پیشرفت و احساس بی‌ احترامی در محل کار است.

باید به خاطر داشته باشید که؛ عوامل موثر مختلفی در بهبود رضایت یا عدم رضایت شغلی کارکنان نقش دارند. برای ایجاد نیروی کاری شاد، رهبر ارشد باید با اعضای تیم صحبت کرده تا تجربه منحصر به‌ فرد کارکنان خود را درک کند و بتواند زمینه‌های بهبود را شناسایی کند.

و از همه مهم‌ تر، مدیران باید اصول رضایت کاری را درک کنند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

رضایت شغلی کارکنان چیست ؟

میزان رضایتی است که اعضای تیم نسبت به نقش‌ها و سازمان خود احساس می‌کنند. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که؛ رضایت شغلی و رضایت از محل کار به یک معناست.

تفاوت رضایت شغلی کارکنان با مشارکت کارکنان

رضایت کاری نشان‌دهنده میزان خوشحالی کارکنان از شغل خود است، درحالی‌که مشارکت کارکنان به میزان علاقه آنها به کارشان اشاره دارد.

مشارکت کارکنان نشانه رضایت کاری اونهاست، اما کارکنان راضی الزاماً و همیشه درگیر کار خود نیستند. یک کارمند راضی ممکن است با شادی وارد محل کار شده، حداقل‌ ها را انجام داده و رأس ساعت خارج شود. یک کارمند متعهد به‌شدت خودانگیخته بوده و فراتر از آن چیزی که از او انتظار می‌رود عمل می‌کند.

آموزش های صحیح و پیوسته کارکنان سبب افزایش مشارکت آنها خواهد شد. در مورد آموزش های درون سازمانی بیشتر بدانید.

عوامل موثر بر بهبود عدم رضایت شغلی

چرا رضایت کارکنان مهم است؟

وقتی می‌دانید چگونه رضایت کارکنان را افزایش دهید، می‌توانید یک محیط کاری پویا و سر زنده ایجاد کنید که شکوفا شود.

در چنین فضایی، اعضای تیم از انجام کارهای خود لذت می‌برند، بنابراین احتمال بیشتری دارد که کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و ماندگاری بیشتری در شرکت شما داشته باشند. داشتن کارکنان شادتر اغلب به این معنی است که مشتریان شادتری هم خواهید داشت.

حفظ کارکنان

کارمندان راضی مدت طولانی‌تری در آن کسب و کار باقی می‌مانند.

پس از 12 سال تحقیق در این مورد، موسسه iOpener به این نتیجه رسید که کارمندان شاد دو برابر همکاران معمولی خود در شرکت ماندگارند.

خروج کارمندان یک هزینه بزرگ برای کسب و کارهاست. اداره کسب‌وکارهای کوچک ایالات‌متحده تخمین می‌زند که هزینه جایگزینی یک کارمند حدود 1.25 تا 1.4 برابر حقوق یک سال کارمند است.

کارمندان از سازمان‌ هایشان می‌خواهند که به آنها دلایلی برای ماندن ارائه دهند، اما بیش از نیمی از آنها می‌ گویند که کارفرمایانشان به‌اندازه کافی به حفظ آنها اهمیت نمی‌دهند. به گفته گالوپ، 52 درصد از کارکنان خارج شده از سازمان‌ ها می‌گویند که مدیر یا سازمان آنها می‌توانست با تمرکز بر رضایت کاری آنها از تصمیم آنها برای قطع همکاری جلوگیری کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با هدف گذاری و برنامه ریزی برای کارکنان جلوی خروجشان بگیریم؟

 

رضایت مشتری

کارمندان شاد، می‌توانند نشاط و اشتیاق را به تعامل با مشتری منتقل کنند.

چنین اهرمی، نگرش مشتریان را نسبت به بیزینس شما مثبت کرده و آنها را تشویق می‌کند تا با برند شما ارتباط بهتر و بیشتری برقرار کنند. بر اساس نظرسنجی IDC  حدود 85 درصد از رهبران کسب و کار موافقند که “تجربه بهتر کارمند و مشارکت بیشتر کارکنان به تجربه بهتر مشتری، رضایت بالاتر مشتری و درآمد بالاتر برای سازمان تبدیل می‌شود.”

عوامل موثر بر بهبود عدم رضایت شغلی

10 مورد از بهترین روش های بهبود رضایت شغلی کارکنان

شرکت‌ هایی که از نیروی کار بسیار راضی سود می‌برند، تمرکزشان بیشتر روی لذت بخشیدن به کارهای روزمره است. آنها همچنین بر درک بهتر اهداف و آرزوهای کارکنان تمرکز می‌کنند.

1- مشارکت کارکنان در تصمیم گیری

قبل از اجرای سیاستی که بر کارهای روزمره یا وظایف کارکنان تأثیرگذار است، با مشارکت دادن آنها در فرآیند تصمیم‌گیری، مخالفت آنها در طول اجرای طرح را به حداقل برسانید. به گفته مدرسه بازرگانی هاروارد، انجام این کار به کارکنان نشان می‌دهد که به نظر آنها اعتماد داشته و برای آنها ارزش قائلید، که همین کار، کلید اصلی ایجاد مشارکت کارکنان است.

برای بالا بردن مشارکت می‌توانید اهداف یک ماه یا سه ماهه را مشخص کرده و اجازه دهید کارمندان در مورد چگونگی دستیابی به آنها صحبت کنند. بررسی‌های هفتگی یا ماهانه را برنامه ریزی کنید تا بدانید که چقدر به سمت اهداف خود پیش می‌روند.

برای بررسی نقاط قوت و ضعف و میزان پیشرفت و پسرفت کارکنان می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنید.

 

2- ایجاد نقشه راه توسعه شغلی

هنگامی‌که کارکنان درک می‌کنند که چگونه از موقعیت فعلی خود به سمت نقش‌های ارشدتر پیشرفت کنند، احساس هدفمندی و بهبود رضایت شغلی می‌کنند. در یک مطالعه اخیر توسط گروه رابرت والترز، 69 درصد از هزاره‌ها (نیروی کار نسل Z) گفتند که پیشرفت شغلی آنها را در کار نگه می‌دارد.

 

3- از فرصت‌های یادگیری مستمر پشتیبانی کنید.

نقشه راه از عوامل موثر بر بهبود رضایت شغلی کارکنان است. اما بدون ابزارهای لازم برای حرکت در این مسیر، رضایت کاری از بین می‌رود. برای بسیاری از متخصصان – به‌ویژه جوانان – آموزش برای پیشرفت آنها حیاتی است.

طبق آمار Statista، حدود 47درصد از نسل هزاره (Gen Z) معتقدند که یادگیری در محل کار می‌تواند به فرصت‌های جدیدی در شرکت آنها منجر شود.

همیشه کیفیت فرصت‌های یادگیری در سازمان را با بررسی کارمندان ارزیابی کنید. هر زمان که یکی از کارکنان آموزش‌های موجود را تکمیل می‌کند، یک نظرسنجی برای آنها ارسال کنید تا بتوانند تجربه آنها در آن یادگیری را ارزیابی کنید. در طول بررسی‌های تیمتان، بپرسید که آیا مایلند آموزش‌های دیگری هم به لیست پیشنهادات اضافه شود یا نه.

عوامل موثر بر بهبود عدم رضایت شغلی

4- به‌طور منظم بازخورد ارائه دهید.

کارمندان نمی‌خواهند منتظر بررسی‌های سالانه خود بمانند تا نظرات مدیر خود را بشنوند. داده‌های گالوپ نشان می‌دهد که وقتی کارمندان در نظرسنجی‌ها گزینه «کاملاً موافقند» در هفته گذشته «بازخورد معنی‌داری» دریافت کرده‌اند را انتخاب می‌کنند، تقریباً چهار برابر بیشتر از همکاران خود که بازخورد دریافت نکرده‌اند، احساس مشارکت می‌کنند.

از مدیران بخواهید که جلسات هفتگی 30 دقیقه‌ای را برای هر گزارش مستقیم برنامه ریزی کنند.

جلسات ارائه بازخورد فرصت‌هایی را برای مدیران فراهم می‌کند تا با اعضای تیم در مورد نقاط قوت و زمینه‌های رشد صحبت کنند و کارمندان را قادر می‌سازد تا یک برنامه بهبود ایجاد کنند.

5- ارائه حقوق و مزایای رقابتی

بر اساس یک نظرسنجی Payscale، تنها 53 درصد از شرکت‌ها به اثربخشی بسته حقوق و مزایای خود برای جذب و حفظ استعدادها اطمینان دارند.

یکی از راه‌های کسب اعتماد این است که در مورد نحوه پرداختی‌های خود شفاف باشید. اگر بنا به هر دلیلی نرخ‌هایی پایین‌تر از بازار را پرداخت می‌کنید، در ابتدای مسیر (روز مصاحبه) برای کارمندان جدید روشن کنید.

 

6- فرهنگ محیط کار را تعریف کنید

کارمندان راضی می‌دانند که چگونه وظایف خود را به خوبی انجام دهند، و احتمالاً می‌دانند که چرا کارشان اهمیت دارد. فرهنگ یا دیدگاه مشترک شرکت به وظایف روزمره یک کارمند معنا می‌بخشد.

به گفته گالوپ، “تنها چهار نفر از هر ده کارمند ایالات‌متحده به‌شدت موافق هستند که مأموریت یا هدف سازمان آنها باعث می‌شود احساس کنند شغلشان مهم است.”

هر مزیت یا برتری که شرکت شما دارد را به‌صورت مکتوب بنویسید و به کارمندان بگویید که چگونه در تعامل با مشتریان از آن حمایت کنند.

عوامل موثر بر بهبود عدم رضایت شغلی

7- رویدادهای مهم کارکنان را جشن بگیرید

درحالی‌که همیشه باید بازیکنان برتر را بشناسید، راه‌هایی برای نشان دادن قدردانی از کل تیم خود و تلاش سخت آنها بیابید.

هاروارد بیزینس ریویو خاطرنشان می‌کند: «جوایز را می‌توان به‌عنوان یک فرصت خاص برای تعداد کمی از افراد برگزیده در نظر گرفت و چنین اقدامی باعث می‌شود اکثریت نیروی کار احساس کنند که نادیده گرفته‌شده‌اند».

تمام رویدادهای مهم کارمندان، مانند تولدها و سالگردهای کاری را به خاطر سپرده و آنها را جشن بگیرید تا احساس قدردانی کنند. جشن‌ها می‌توانند به‌سادگی یک ناهار گروهی یا خرید بستنی معمولی برای همه باشند.

 

8- فرصت هایی برای تعامل اجتماعی فراهم کنید

زمانی را به کارمندان اختصاص دهید تا با یکدیگر آشنا شوند. ارتباط تیمی باعث افزایش شادی همه در محل کار می‌شود. بر اساس نظرسنجی دوستی و شادی در محل کار Wildgoose در سال 2021:

57 درصد از کارمندان می‌گویند که داشتن یک دوست صمیمی در محل کار باعث لذت بیشتر کارشان می‌شود و 22 درصد ادعا می‌کنند که این کار باعث بهره وری بیشتر آنها می‌شود.

سعی کنید دوبار در سال برای تیم سازی برنامه ریزی کنید. چنین برنامه‌هایی نه تنها کار گروهی را تقویت می‌کند، بلکه به کارکنان فرصتی برای تعامل اجتماعی می‌دهد. برای اینکه بفهمید افرادتون در کار تیمی چطور عمل میکنند، از تست کار تیمی بلبین استفاده کنید.

9- تشویق تعادل بین کار و زندگی

کارمندانی که تعادل بین کار و زندگی ندارند، استرس را به محل کار وارد می‌کنند و این امر از عوامل موثر بر عدم رضایت شغلی کارکنان است. مطالعه‌ای توسط موسسه IBM نشان داد که:

51 درصد از کارمندان تعادل بین کار و زندگی را مهم‌ترین ویژگی سازمانی برای مشارکت می‌دانند.

تعادل کار و زندگی شامل قابلیت کار از خانه تا سیاست‌های مرخصی‌های غیرمترقبه است. شروع کنید به نظرسنجی از کارمندان، تا بیاموزید که تعادل کار و زندگی از دیدگاه آنها چگونه است. در گام بعد ابتکاراتی را اجرا کنید که با فرهنگ شرکت و اهداف تجاری شما همسو باشد. برای بررسی میزان استرس شغلی و نحوه برخود شما با آن، میتوانید از تست سبک های مقابله با استرس استفاده کنید.

عوامل موثر بر بهبود عدم رضایت شغلی

10- برنامه های کاری انعطاف پذیر را تنظیم کنید

از زمان همه‌گیری کرونا، کارمندان به‌طور فزاینده‌ای در مورد اینکه می‌خواهند برنامه کاری‌شان چطور باشد، صحبت می‌کنند. نظرسنجی اخیر مک کنزی نشان داد که:

52 درصد از کارمندان مدل‌های کاری انعطاف‌ پذیرتر را ترجیح می‌دهند که شامل کار ترکیبی و از راه دور می‌شود.

زمان‌بندی انعطاف‌پذیر تنها زمانی منجر به رضایت کاری می‌شود که هر یک از اعضای تیم احساس کنند که به اطلاعات، ابزار و ملزومات کاری یکسان دسترسی دارند و بدون در نظر گرفتن ساعات کاری دقیق، واکنش‌های یکسانی دریافت می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که استانداردهای بهره وری و ارتباطات در بین نقش‌ها یکسان هستند.

 

فاکتورهای اندازه گیری بهبود رضایت شغلی کارکنان

یکی از فاکتورهای اندازه گیری بهبود و یا عدم رضایت شغلی کارکنان ، استفاده از نظرسنجی‌ است.

در چنین نظرسنجی‌هایی از ترکیبی از سؤالات کمی و کیفی استفاده کنید تا نظرسنجی‌ها به‌راحتی تکمیل‌شده، اما همچنان قابلیت جمع‌آوری اطلاعات مناسب را داشته باشند.

 

کلام آخر

داگ کانانت، مدیرعامل سابق سوپ کمپبل، نقل‌قول معروفی دارد که: “برای برنده شدن در بازار، ابتدا باید در محل کار برنده شوید.”

برنده شدن در محل کار به معنای ایجاد کارکنان راضی و متعهد است که باعث خوشحالی مشتریان شده و به افزایش سود کسب و کارتان کمک می‌کند.

منبع: zendesk

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات