ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه صاحب کسب و کار موفق شویم (9 نکته کاربردی)

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
ساختن کسب و کار موفق در ایران - چگونه صاحب کسب و کار شویم

در این مقاله از مدیرنو؛ به 9 نکته در مورد ساختن کسب و کار موفق در ایران و جهان اشاره خواهیم کرد و به این سوال که چگونه صاحب کسب و کار موفق شویم پاسخ خواهیم داد. ساختن یک کسب و کار به چیزی بیش از یک ایده عالی نیاز دارد. برای ساختن کسب و کار موفق در تجارت امروز ایران ، باید انعطاف پذیر بوده و برنامه ریزی و مهارت‌های سازمانی خوبی هم داشته باشید.

هیچ کسی یک کسب‌وکار را برای شکست خوردن راه اندازی نمی‌کند.

بسیاری از افراد با این فکر که همین‌که در را باز کنند، یا کامپیوترشان را روشن کنند، صاحب کسب و کار می شوند و کسب‌وکارشان روی غلتک می‌افتد و درآمد کسب خواهند کرد، شروع به ساختن کسب و کار می‌کنند.

واقعیت اینست که کسب درآمد بسیار دشوارتر از آن چیزی است که فکر می‌کردند.

ما می‌توانید با صرف زمان مناسب و برنامه ریزی مطلوب، صاحب کسب و کار شویم و تمام مراحل لازم برای رسیدن به یک کسب و کار موفق را تدارک ببینیم تا از شکست در سرمایه گذاری‌های تجاری خود جلوگیری کنیم. هر نوع کسب‌وکاری که می‌خواهید بسازید کنید، استفاده از 9 نکته ذکر شده در این مقاله می‌تواند به شما در سرمایه گذاری کمک کند.

 

نکات کلیدی:

  • پیشرفت نیازمند تفکر تحلیلی، سازماندهی مصمم و ثبت دقیق سوابق است.
  • باید از رقابت خود آگاه بوده و تاکتیک‌های به موفقیت رسیدن را مهیا کنید.
  • مطمئناً درنهایت برای خودتان سخت‌تر از دیگران کار خواهید کرد. بنابراین برای ساختن یک کسب و کار در زندگی شخصی خود آماده باشید.
  • ارائه خدمات خوب برای به‌دست آوردن وفاداری مشتریان و حفظ آنها، بسیار مهم است.
  • اطمینان حاصل کنید که نه تنها کسب‌وکارتان بلکه شما نیز آماده راه اندازی هستید.

ساختن کسب و کار موفق در ایران - چگونه صاحب کسب و کار شویم

نکات ساختن کسب و کار موفق در ایران

1. سازماندهی کنید

برای ساختن یک کسب و کار باید سازماندهی کنید.

سازماندهی به شما کمک می‌کند تا وظایف خود را تکمیل کرده و در رأس کارهایی که قرار است انجام دهید بمانید. یک راه خوب برای سازماندهی این است که هر روز فهرستی از کارها ایجاد کرده و همان‌طور که هر مورد را تکمیل می‌کنید، آن را از لیست خود حذف کنید. چنین راهکاری تضمین می‌کند که هیچ‌چیز را فراموش نکرده و تمام وظایفی را که برای بهبود و بقای کسب‌وکارتان ضروریست، تکمیل می‌کنید.

برای سازماندهی بسیاری از نرم افزارهای رایگان و پولی در اختیار شما قرار دارد. ابزارهایی مانند Slack، Asana، Zoom، Microsoft Teams، Trello و سایر موارد جدیدتر.

ساختن کسب و کار موفق در ایران - چگونه صاحب کسب و کار شویم

2. سوابق دقیق را نگه دارید.

کسب و کار های موفق ، سوابق دقیقی از روندها و داده‌ها را حفظ می‌کنند.

با انجام این کار، می‌دانید که کسب‌وکار از نظر مالی در کجا قرار دارد و با چه چالش‌های بالقوه‌ای مواجه خواهید شد. دانستن این موضوع به شما زمان می‌دهد تا استراتژی‌هایی برای غلبه بر آن چالش‌ها ایجاد کنید.

بیشتر کسب‌وکارها دو مجموعه ذخیره سازی را انتخاب می‌کنند: یکی فیزیکی و دیگری در فضای ابری. یک کسب‌وکار با داشتن سوابقی که دائماً آپلود و پشتیبان‌گیری می‌شوند، دیگر نگران از دست دادن اطلاعات خود نیست. رکورد فیزیکی به‌عنوان یک پشتیبان وجود دارد، اما اغلب برای اطمینان از صحت سایر اطلاعات استفاده می‌شود.

 

3. رقابت خود را تجزیه و تحلیل کنید.

یکی از راههای موفقیت، تجزیه و تحلیل مرتب رقباست.

رقابت با کیفیت بهترین نتایج را به همراه دارد. نمی‌توانیم از مطالعه و یادگیری از رقبای خود بترسیم یا از آن فرار کنیم. به‌هرحال، ممکن است رقبایتان کاری را به‌درستی انجام بدهند که شما بتوانید در کسب‌وکار خود پیاده سازی کرده تا درآمد بیشتری کسب کنید.

نحوه تحلیل رقابت در صنایع مختلف متفاوت است. اگر صاحب رستوران هستید، ممکن است به‌سادگی بتوانید در رستوران‌های رقیب خود شام خورده، نظر مشتریان دیگر را بپرسید و از این طریق اطلاعات کسب کنید. اما ممکن است شما شرکتی باشید که دسترسی بسیار محدودتری به رقبای خود، مانند یک شرکت در صنایع شیمیایی داشته باشد. که در این صورت، می‌توانید با یک آدم حرفه‌ای یا یک مشاور کسب و کار مشورت کنید تا نه تنها آنچه را که کسب‌وکار شما در حال انجام است را بررسی کرده، بلکه هرگونه اطلاعات صنعت شما را که ممکن است بتوانید به‌دست آورید نیز بررسی کنید.

 

4. خطرات و مزایای صنعت و کسب و کار خود را درک کنید

ریسک‌های حساب شده، کلید موفقیت برای کمک به ساختن کسب و کار شماست. یک سؤال خوب برای پرسیدن این است که “معایب ریسک مدنظرتان چیست؟” اگر بتوانید به این سؤال پاسخ دهید، پس می‌دانید که بدترین سناریو ممکن چیست. چنین دانشی به شما این امکان را می‌دهد که انواع ریسک‌های محاسبه شده‌ای را بپذیرید که می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای را برایتان ایجاد کند.

نکته مهم؛ درک ریسک‌ها، شامل هوشمندی در مورد زمان شروع کسب‌وکارتان نیز هست.

به‌عنوان‌مثال، آیا نابسامانی شدید اقتصادی که بر اثر ویروس کرونا در سال 1398 رقم خورد، برای شما فرصتی (مثلاً تولید و فروش ماسک‌های بهداشتی) یا مانعی (باز کردن یک رستوران جدید در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی) فراهم کرد؟

ساختن کسب و کار موفق در ایران - چگونه صاحب کسب و کار شویم

5. خلاق باشید

همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود کسب و کار خود و متمایز کردن آن از رقبا باشید. به عنوان صاحب کسب و کار ، همین‌که بدانید که همه‌چیز را نمی‌دانید، شما را پذیرای ایده‌های جدید و رویکردهای متفاوت برای کسب‌وکارتان می‌کند.

رسانه‌ها و کانال‌های بسیاری وجود دارند که ممکن است منجر به درآمد اضافی برای شما شوند. به‌عنوان‌مثال دیجی کالا را در نظر بگیرید. این شرکت به‌عنوان یک سایت دیجیتال شروع به کار کرد و به یک غول تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شد. شما می‌توانید با ساختن حساب اختصاصی برای کسب و کار خودتان، به کانال جدیدی دست یابید.

6. متمرکز بمانید

«گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی»

ضرب‌المثل قدیمی «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی» در اینجا صدق می‌کند. فقط به این دلیل که یک کسب‌وکار باز می‌کنید به این معنی نیست که بلافاصله شروع به کسب درآمد خواهید کرد. زمان می‌برد تا به مردم بفهمانید شما چه کسی هستید، چه محصولی ارائه می‌کنید و ارزش‌های برندتان چیست.

روی دستیابی به اهداف کوتاه مدت خود متمرکز بمانید.

بسیاری از افرادی که صاحب کسب و کار کوچک هستند، حتی برای چند سال سودی به‌دست نمی‌آورند. درحالی‌که در طی این مدت از درآمد خود برای پوشش دادن هزینه‌هایشان استفاده می‌کنند. به چنین وضعیتی می‌گویند “در خط قرمز” بودن. وقتی سودآور شدید و بیش از آنچه برای پوشش بدهی‌ها و حقوق و دستمزد درآمد کسب کردید، به چنین وضعیتی می‌گویند «در منطقه سبز» بودن.

با توجه به آنچه گفته شد، اگر کسب‌وکارتان پس از یک دوره زمانی قابل توجه به سودآوری نرسید، باید بررسی کنید که آیا مشکلاتی در مورد محصول یا خدماتتان وجود دارد یا خیر؟ آیا بازار هنوز از کشش و جذابیت لازم برخوردار است یا نه؟ و بررسی سایر مسائل احتمالی که ممکن است باعث کندی یا توقف رشد کسب‌وکار شما شده باشد.

 

7. آماده شدن برای فداکاری

ساختن یک کسب و کار، کار سختی است، اما پس از آن کار شما تازه شروع خواهد شد.

در بسیاری از موارد، باید بیشتر از زمانی که برای شخص دیگری کار می‌کردید، وقت بگذارید، که ممکن است به معنای صرف زمان کمتر با خانواده و دوستانتان باشد. باید به خاطر داشته باشید که؛ ممکن است هیچ تعطیلات آخر هفته و هیچ تعطیلی برای شما وجود نداشته باشد. برخی از صاحبان مشاغل هزینه واقعی فداکاری‌هایی را که برای شروع و حفظ یک کسب‌وکار لازم است را دست کم می‌گیرند.

ساختن کسب و کار موفق در ایران - چگونه صاحب کسب و کار شویم

8. ارائه خدمات عالی

اگر صاحب کسب و کار هستید باید بدانید که یک مدیر موفق هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند که؛ ارائه خدمات عالی به مشتریان مهم و ضروری است. اگر خدمات بهتری برای مشتریان خود ارائه دهید، آنها تمایل بیشتری خواهند داشت تا بار دیگر که به چیزی نیاز داشتند به‌جای رفتن به سمت رقبا، به سراغ شما بیایند.

در محیط تجاری پررقابت امروزی، عامل متمایزکننده کسب‌وکارهای موفق و ناموفق اغلب سطح خدماتی است که آنها ارائه می‌دهند.

 

9. ثابت قدم باشید

ثبات یک جزء کلیدی است. شما باید هر روز به انجام کارهایی که برای موفقیت ضروری است ادامه دهید. این باعث ایجاد عادات مثبت بلندمدت خواهد شد که به شما کمک می‌کند در درازمدت درآمد پایدارتری کسب کنید.

سریع ترین راههای بهبود کسب و کار چیست؟

بهبود کسب و کار با معیارها و شاخص‌های خاص آنها مشخص شده و بسیاری مواقع این امر خارج از کنترل صاحب کسب و کار است. برخی شاخص‌ها برای اجرای بهینه روندها، محصولات و خدمات وجود دارد که ممکن است به پیشرفت سریع شما کمک کند. مثل: تمرکز بر یک خط تولید، افزایش عمق به‌جای رشد در سطح و ایجاد نوعی مزیت آشکار نسبت به رقبا.

ساختن کسب و کار موفق در ایران - چگونه صاحب کسب و کار شویم

چگونه فروش را افزایش دهیم؟

افزایش فروش می‌تواند از کانال‌های مختلف باشد. می‌توانید هزینه‌های تبلیغاتی را در جایی که اثر مثبتی دارد صرف کنید، کاری کنید تا توصیه‌هایی را از مشتریان فعلی خود برای جذب مشتریان جدید به‌دست آورید و موارد دیگر. شما همچنین می‌توانید خط تولید محصولات و یا خدمات خود را گسترش دهید، اما اگر نتیجه چنین تصمیمی با عملکرد ضعیفی همراه باشد، روی هزینه‌ها و قیمت نهایی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. در صورتیکه در این زمینه نیاز به مشاوره دارید، به صفحه بازاریابی و فروش مدیرنو مراجعه کنید.

 

کلام آخر:

طبق داده‌های سال 2021 اداره آمار کار ایالات متحده، تقریباً 20٪ از مشاغل جدید در دو سال اول، 45٪ در پنج سال اول و 65٪ در طول 10 سال اول شکست می‌خورند و تنها 25 درصد از مشاغل جدید به 15 سال یا بیشتر می‌رسند.

در این مقاله از مدیرنو به 9 نکته برای ساختن کسب و کار موفق در ایران پرداختیم. اگر می‌خواهید جزو آن 25 درصد باشید، توجه دقیق به این 9 نکته، شروع خوبی برای ساختن یک کسب‌وکار است. اما ممکن است کاملاً متناسب با کسب وکار شما نباشد. برای متناسب سازی راهکارها با کسب‌وکارتان باید از مشاوران و افراد حرفه‌ای استفاده کنید. فراموش نکنید که؛ صاحب کسب و کار بودن به معنای قرار گرفتن همیشگی در وضعیت یادگیری و انعطاف است.

منبع: investopedia

کلیدواژه ها:  صاحب کسب و کار , صاحب کسب و کار شویم , کسب و کار موفق در ایران

عضویت
Notify of
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
عاشق نظراتتان هستیمx