ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه رزومه کاری بنویسیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چگونه رزومه کاری بنویسیم

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه چگونه رزومه کاری بنویسیم می‌پردازیم. در ادامه به 10 اشتباه رایج در نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام خواهیم پرداخت. بااینکه پر کردن اشتباه رزومه بسیار آسان و راحت است اما پس از تحویل رزومه خود به کارفرما، جبران خسارت‌های وارده به خاطر اشتباهتان بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین مهم نیست که در حال نوشتن اولین رزومه خود هستید یا اینکه برای پیدا کردن کاری نیمه‌حرفه‌ای در حال اصلاح آن هستید، توجه کنید که باید جلوی اشتباهات را بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم در مورد نحوه تهیه یک نوشتن یک رزومه عالی، دوری از مشکلات و خطاهای رایج تحقیق کرده تا در شغل موردنظرتان استخدام شوید. در ادامه با 10 اشتباه رایج در رزومه نویسی بیشتر آشنا می‌شویم:

 

چگونه رزومه کاری بنویسیم

1- غلط املایی و خطاهای دستوری

رزومه شما باید ازلحاظ دستوری بی‌عیب و نقص باشد. در غیر این صورت کارفرمایان پس از خواندن چند خط در مورد شما قضاوت‌های بدی خواهند داشت مثلاً بگویند: «این شخص نوشتن بلد نیست»، یا «مشخص است که این فرد به هیچ‌چیز اهمیت نمی‌دهد».

 

2- عدم نوشتن جزئیات

کارفرما باید بفهمد که شما چه‌کارهایی انجام داده‌اید و چه دستاوردهایی داشته‌اید. به‌عنوان‌مثال:

  • الف) با کارکنان در محیط یک رستوران کارکرده‌ام.
  • ب) بیش از 20 کارمند را در یک رستوران استخدام کرده و آموزش دادم و به فروش 20 میلیون در سال دست‌یافتم.

هر دو عبارت توصیف‌کننده یک شخص هستند، اما جزئیات بیان‌شده در مثال (ب) به‌احتمال‌زیاد توجه کارفرما را به خود جلب خواهد کرد.

 

3- به‌کار بردن یک رزومه برای تمام درخواست‌های استخدامی

کارفرمایان انتظار دارند که رزومه شما به‌طور مشخص برای آنها نوشته‌شده باشد و درصورتی‌که یک رزومه را به تمام کارفرماها بفرستید به این رزومه اهمیتی داده نمی‌شود و احتمالاً هیچ‌گاه به جلسه مصاحبه نرسیده و رزومه‌تان سر از سطل آشغال درمی‌آورد. آنها می‌خواهند که شما به‌طور واضح نشان دهید که چرا و چگونه پست خاصی از سازمان مناسب شماست.

 

4- تأکید بیشتر بر وظایف خود و نه دستاوردهایتان

لیست کردن وظایف کاری سابق خود در یک رزومه بسیار آسان است. مثلاً:

  • در جلسات گروهی حضور داشتم.
  • اسناد شرکت را به‌روزرسانی کردم.

اما باید بدانید که برای کارفرمایان چندان اهمیتی ندارد که شما در فعالیت‌های قبلی خود چه‌کارهایی انجام داده‌اید، آنها بیشتر به دنبال اظهارات و عباراتی مانند مثال‌های زیر هستند:

  • جلسات هفتگی شرکت را به‌صورت ویدئو ضبط کرده و آنها را به فایل متنی تبدیل نمودم تا در آینده یک مرجع سازمانی برای شرکت باشد.
  • فایل‌های سازمانی 10 سال گذشته را دوباره سازمان‌دهی کردم، تا اعضای تیم به آنها دسترسی داشته باشند.

 

5- نوشتن رزومه‌ای بسیار طولانی و یا بیش‌ازحد کوتاه

باوجود چیزهایی که دیده‌اید یا شنیده­اید، بهتر است بدانید که هیچ قانونی برای تعیین اندازه و حجم رزومه وجود ندارد. چرا؟ چون‌که افراد مختلف انتظارات و دیدگاه‌های مختلفی به هنگام خواندن رزومه‌ها دارند.

اما این بدان معنی نیست که شما باید یک رزومه 5 صفحه‌ای بفرستید. معمولاً بهتر است که رزومه شما بیشتر از 2 صفحه نباشد. اما بازهم اینکه بقیه 2 صفحه رزومه می نویسند دلیل نمی‌شود که رزومه شما حتماً دو صفحه­ای باشد. از طرفی، برای اینکه رزومه خود را در یک صفحه جا دهید آن را بیش‌ازحد خلاصه نکنید.

 

6- اهداف نادرست

کارفرمایان اهداف رزومه کاری شمارا می­خوانند، اما آنها اغلب به دنبال اهداف و تبلیغات خاص و مبهم هستند مثلاً اینکه جمله­ای مانند «به دنبال یک موقعیت چالش‌برانگیز هستم تا به رشد حرفه­ای دست‌یابم.» می‌تواند توجه کارفرما را به خود جلب کند و مهم‌تر اینکه بر نیازهای آنها و همین‌طور نیاز شما تمرکز داشته باشد. مثال: «یک موقعیت چالش‌برانگیز بازاریابی به رشد مهارت‌های من کمک می‌کند و می‌توانم سودآوری سازمان را افزایش دهم».

پیشنهاد مطالعه :

7- به‌کار نبردن فعل

از به‌کار بردن عباراتی مانند «مسئول» اجتناب کنید. در عوض از فعل استفاده کنید: «به‌عنوان بخشی از تیم ارائه خدمات IT که به 4000 دانش‌آموز و کارمند خدمات ارائه می‌داد، مشکلات کاربران را حل کردم.»

 

8- ننوشتن برخی اطلاعات مهم

شاید فکر کنید بهتر است در رزومه خود به برخی از کارهایی که در دوران مدرسه برای به‌دست آوردن مقداری پول انجام داده‌اید، اشاره نکنید. اما مهارت­هایی که با انجام این کارهای پیش‌پاافتاده کسب کرده­اید (مثل، اخلاق کاری، مدیریت زمان) برای کارفرما از آن چیزی که تصور می‌کنید مهم­تر است.

 

9- نوشتن رزومه‌ای که از نظر بصری شلوغ است

اگر در متن رزومه شما از 5 فونت یا خط مختلف استفاده‌شده باشد، مسلماً باعث سردرد کارفرما خواهد شد. پس بهتر است قبل از اینکه رزومه خود را برای کارفرما بفرستید آن را به چند نفر دیگر نشان دهید و نظر آنها را جویا شوید. آیا فکر می‌کنید این رزومه از نظر بصری گیرا و جذاب است؟ اگر این‌گونه نیست بهتر است رزومه خود را اصلاح کنید.

 

10- نوشتن اطلاعات تماس اشتباه

من یک بار با فردی کارکردم که به نظر می‌رسید رزومه‌ای بسیار قوی دارد، اما متأسفانه نمی‌توانست درجایی استخدام شود. یک روز به شوخی از او پرسیدم که آیا شماره تلفن خود را درست وارد کرده است؟ و مشخص شد که او واقعاً شماره تلفن خود را اشتباه نوشته بود. نتیجه اخلاقی داستان این است که: حتی در آخرین لحظات هم شماره تلفن و تمام اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید دوباره چک کنید تا مطمئن شوید چیزی را اشتباه ننوشته‌اید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه  مصاحبه سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: monster

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟