ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

راهکارهای مدیریت و کنترل و کاهش استرس کاری

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
دلایل ایجاد و راهکار هایی برای کاهش استرس کاری می‌پردازیم. چگونه بر استرس کاری غلبه کنیم؟

در این مقاله از مدیرنو به مبحث غلبه بر استرس و عوامل و دلایل ایجاد استرس کاری و راهکارهای مدیریت و کنترل و کاهش استرس کاری کارکنان می پردازیم و به این سوال که چگونه بر استرس غلبه کنیم پاسخ خواهیم داد. یکی از عوامل و دلایل ایجاد استرس کاری مدیران هستند. بنابراین باید از مدیران شروع کنیم.

برای بررسی میزان استرس‌کاری و نحوه روبرو شدن و برخوردتون در برابر آن میتوانید از تست سبک های مقابله با استرس لازاروس و فولکمن استفاده کنید. این تست برای سنجش روش کنترل و نحوه برخورد شما با استرس شغلی و فردی کاربرد داره.

 

استرس بیشتر مدیران نسبت به کارکنان

مدیران گزارش می‌دهند که استرس‌کاری بیشتری نسبت به تیم خود دارند.

تحقیقات گالوپ نشان می‌دهد که:«مدیران استرس‌کاری و فرسودگی شغلی بیشتر، تعادل بدتری بین کار و زندگی، و سلامت جسمانی بدتری را نسبت به کارمندان و افراد تیم خود تجربه می‌کنند.»

از طرفی، مدیران 70 درصد از واریانس تعاملی تیم خود را تشکیل می‌دهند. بنابراین، استرس‌کاری آنها می‌تواند پیامدهای سازمانی گسترده، پیچیده و هزینه بری داشته باشد. پروفسور استنفورد جفری فافر در کتاب خود، “مرگ برای چک حقوق”، زنگ خطر استرس‌کاری برای مدیران را به صدا در می‌آورد.

او به‌شدت تأکید می‌کند که استرس‌کاری عامل اصلی مرگ شاغلین خصوصاً مدیران است.

این هشداری برای رهبران است که به‌طور گسترده در مورد چگونگی رسیدگی به یک موضوع کلیدی سازمانی مثل استرس‌کاری فکر کنند. مدیران باید به عوامل و دلایل ایجاد استرس شغلی و کاری مانند ساعات کار طولانی، تعارض بین کار و زندگی شخصی، و استقلال شغلی کم، حساس بوده و برای رفع آنها برنامه داشته باشند.

مدیران موفق پتانسیل انسانی خود و اعضا تیم را از طریق کار معنادار توسعه می‌دهند.

آنها فرهنگ عملکرد محور را برای تیم‌های خود ایجاد می‌کنند. درعین‌حال چنین مدیرانی، انعطاف‌پذیری لازم برای انجام یک زندگی کامل را نیز فراهم می‌کنند. انتخاب مدیران میانی که در چنین سیاست‌هایی مهارت دارند و سپس آزاد کردن و استفاده بهینه از آنها برای تمرکز بر توسعه افراد، پایه و اساس کنترل و کاهش استرس شغلی و ایجاد یک محیط کاری سالم است.

 

چگونه بر استرس غلبه کنیم

 راهکارهای کنترل و کاهش استرس کاری

در ادامه راهکارهایی برای کاهش و کنترل استرس شغلی و کاری اشاره خواهیم کرد. اینکه بدانیم چگونه بر استرس غلبه کنیم ، یکی از عوامل موفقیت ما در کسب وکارمان خواهد بود.

 

1- تمرکز روی مهمترین موضوع

انتخاب مدیر مناسب برای غلبه بر استرس و ایجاد محیط کار که سطوح سالم استرس را حفظ کند، ضروری است.

مدیران یک پیوند مستقیم و مهم در انتقال نیازهای سازمانی به تیم‌های خود هستند. نحوه انجام این کار در هر روز، زمینه را برای چگونگی تجربه کارکنان از محیط کاری خود فراهم می‌کند. مدیران مؤثر علیرغم فشارهای موجود، محیطی را در محل کار ایجاد می‌کنند که در آن کارکنان برای دستیابی به نتایج سازمانی و انعطاف‌پذیری لازم بین کار و زندگی شخصی احساس انرژی می‌کنند.

از طرف دیگر، مدیران ضعیف برعکس عمل می‌کنند. آنها به‌جای افزایش سطح انرژی و اثرگذاری، ناکارآمدی را تقویت کرده و خود یکی از عوامل ایجاد استرس کاری شده و موج‌های ارتباطی منفی را در بین تیم‌های خود ایجاد می‌کنند.

ابتدا، با ارزیابی شیوه‌های استخدام خود شروع کنید.

آیا می‌توانید مدیرانی با توانایی طبیعی برای رهبری تیم‌ها شناسایی کنید؟

برای کنترل و کاهش استرس کاری از یک سیستم ارزیابی ساختاریافته، عینی و معتبر جهت شناسایی افرادی که به‌طور طبیعی در مدیریت و راهبری ماهر هستند، استفاده کنید. برای این کار از سیستم ارزیابی عملکرد استفاده کنید.

در گام بعد، بررسی کنید که آیا مدیران فعلی شما عاشق و لایق مدیریت افراد هستند یا خیر؟

 

2- بررسی وضعیت تیم‌های مدیریتی

آیا مدیران شما هر روز کاری را که باید به بهترین شکل ممکن انجام دهند، انجام می‌دهند؟

اگر مدیران کاری را که باید به بهترین شکل انجام دهند انجام نمی‌دهند، شاید گزینه مناسبی برای رهبری یک تیم نباشند. که چنین شرایطی می‌تواند منجر به استرس برای همه اعضا تیم در هر محیط کار و حتی سازمان شود.

 

به‌عنوان‌مثال، اگر مسیر توسعه شغلی در سازمان شما یعنی دستیابی به یک نقش مدیریتی، رشد دستمزد یا ارتقاء عنوان، مسیر تهییج کردن و انگیزه دادن به پرسنل را اشتباه طی کردید. یک‌بار دیگر انگیزاننده‌ها و اولویت‌های ایجاد شده در سازمان را چک کنید، چون در صورتی که تنها راه رشد در سازمان شما رسیدن به‌عنوان مدیریت باشد، تمامی پرسنل تمایل به رسیدن به چنین جایگاهی را دارند.

 

وجود چنین رویه‌ای در سازمان دو نتیجه نامطلوب را برای شما رقم میزند.

  1. ممکن است دست به انتخاب‌های اشتباه بزنید.
  2. به دلیل محدود بودن تعداد پست‌های مدیریتی، ممکن است سایر کارکنان با سرخوردگی و از دست دادن انگیزه مواجه شوند.

پادزهر چنین رویه‌ای می‌تواند تعیین مسیر رشدی در حوزه‌های تخصصی یعنی عمیق‌تر شدن باشد. در چنین رویه‌ای، مسیر رشدی را در سازمان در نظر می‌گیرید که همه را به توسعه تخصص خود در آنچه در آن بهترین هستند تشویق می‌کند. که نتیجه چنین روندی می‌تواند به افزایش حقوق و اعتبار پرسنل منتهی شود.

برای تعیین بهترین مسیر شغلی به تناسب شخصیت افراد می توانید از تست MBTI رایگان مدیرنو استفاده کنید.

با اجرای چنین رویه‌ای بهترین‌ها می‌توانند در هر نقشی این فرصت را داشته باشند که دستمزدی معادل یا در برخی موارد حتی بیشتر از برخی مدیران دریافت کنند. (اجرای چنین رویه‌ای نیاز به بلوغ سازمانی و فراهم نمودن مقدمات و زیرساخت‌های لازم دارد)

در مورد نحوه تفکرتان برای مسیرهای توسعه در شرکت خلاق باشید. یک جایگزین برای مسیر سلسله مراتبی سنتی توسعه، مسیر رشدی است که ممکن است بیشتر شبیه یک تار عنکبوت باشد.

در این مدل، کارمند می‌تواند فرصت‌های جدید را با رشد افقی، از طریق دوره‌های آموزشی تخصصی و اخذ گواهی‌های جدید، یا با فراگیری مهارت‌های مشابه در بخش‌های جدید، تجربه کند. کلید چنین ساختاری اینست که همیشه رشد کارکنان را با علایق و توانایی‌های طبیعی آنها همسو کند. به کسانی که به‌طور طبیعی پتانسیل لازم جهت مدیریت و راهبری پرسنل را دارند اجازه تجربه چالش‌های مدیریتی را بدهید.

3- کاهش عوامل ایجاد استرس کاری برای مدیران

در آخر، عوامل ایجاد استرس شغلی را برای مدیران خود در محیط کار کاهش دهید.

تجزیه و تحلیل گالوپ نشان می‌دهد که کارمندان زمانی که مکالمات منظم و مداومی با مدیران خود داشته باشند، پیشرفت بهتری را تجربه می‌کنند.

از بهترین مدیران انتظار می‌رود که جلسات با پرسنل خود را اولویت بندی کرده، برای آن آماده شوند، تا بتوانند از آنها به نتیجه برسند. زمانی که مدیران هیچ برنامه‌ای برای برگزاری چنین جلساتی نداشته باشند، افراد تیم خود را نا امید کرده و عملکرد و بهره وری تیم خود را به‌مرور کاهش می‌دهند.

بنابراین، شرح وظایف مدیران خود را مرور کرده و در نظر بگیرید که از مدیران میانی خود چه انتظاری دارید؟ انتظار دارید چند درصد از زمان مدیرانتان برای سرمایه گذاری روی افراد سرمایه گذاری شود؟

برای شناخت سبک رهبری خود می توانید از تست سبک رهبری مدیرنو استفاده کنید.

 

اجرای چنین برنامه‌ای به اعضا سازمان و خصوصاً به مدیران میانی این نکته را گوشزد می‌کند که:

اولویت اول سازمان، تمرکز بر پرسنل بوده و در درجه دوم کارکردهای دیگری است که ممکن است توجه مدیران را به خود اختصاص دهد.

وظایفی را که ممکن است مانع از تمرکز مدیر روی افراد شود را حذف کرده یا آنها را بازنگری کنید. وظایف محوله را بر اساس نقاط قوت کلیدی هر مدیر، اولویت بندی کرده و آنچه را که باقی می‌ماند، به دیگران بسپارید.

همان‌طور که مدیران خود را آزاد می‌کنید، آنها زمان خواهند داشت تا استراتژی‌هایی را که سازمان می‌داند برای پیشرفت مثبت کارکنان تفاوت ایجاد می‌کند، اجرا کنند. تصور کنید که مدیران شما می‌توانستند تمام تمرکز خود را روی کاری که باید به بهترین شکل ممکن انجام دهند، می‌گذاشتند و بار مسئولیت بیش‌ازحدی روی دوش آنها نبود. زنگ خطری که جفری فافر برای کنترل و کاهش استرس شغلی در محیط کاری به صدا در می‌آورد باید رهبران را متقاعد کند که برای افرادی که رهبری می‌کنند اقدام جدی انجام دهند.

 

همان‌طور که ویکتور فرانکل در کتاب “در جستجوی معنا” به ما یادآوری می‌کند؛

“فردی که از مسئولیتی که در قبال یک انسان بر دوش دارد آگاه شود، هرگز نمی‌تواند زندگی خود را دور بیندازد. او “چرایی” وجود خود را می‌داند و تقریباً هر «چگونه» را تحمل خواهد کرد.”

بنابراین، با در اولویت قرار دادن انتخاب دقیق مدیران، مسئولیت استراتژی‌های سرمایه انسانی خود را بر عهده بگیرید. برنامه‌های توسعه‌ای برای کارهایی که مدیرانتان به‌طور طبیعی بهتر انجام می‌دهند، اجرا کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله از مدیرنو به مبحث غلبه بر استرس و عوامل و دلایل ایجاد استرس کاری و راهکارهای کاهش استرس شغلی کارکنان پرداختیم و به این سوال که چگونه بر استرس غلبه کنیم پاسخ دادیم. پیشنهاد می‌کنیم به‌جای اینکه مدیران خود را با مسئولیت‌های بیش‌ازحد سنگین کنید، شرح وظایف آن‌ها را مشخص و محدود کرده و با نقاط قوتشان هماهنگ کنید. سپس مدیران شما زمان و فضای لازم برای تمرکز روی افراد، حفظ سلامت خود و رهبری تیم‌ها را در سازمان خواهند داشت

منبع: gallup

 

کلیدواژه ها: غلبه بر استرس , چگونه بر استرس غلبه کنیم , راهکارهای کاهش استرس شغلی کارکنان , عوارض استرس شغلی چیست , عوامل و دلایل استرس شغلی و کاری .

عضویت
Notify of
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
عاشق نظراتتان هستیمx