ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

کارکنان متعهد و وفادار چگونه ساخته می شوند؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
کارکنان متعهد و وفادار

در این مقاله از مدیرنو؛ به عوامل موثر بر افزایش وفاداری کارکنان به سازمان و مولفه های وفاداری سازمانی می‌پردازیم. کارکنان متعهد و وفادار چگونه ساخته میشن ؟ هر مدیری علاقه داره که در سازمان خودش کارکنان متعهد داشته باشه. در ادامه با ما همراه باشین تا فضایی که با وجود کارکنان متعهد بوجود میاد رو براتون شرح بدیم. آیا تا به حال وفاداری کارکنان را جزء ضروری کسب و کار خود در نظر گرفته‌اید؟

کارمندانی که به شرکت متعهد هستند، به احتمال زیاد کارهای خود را به خوبی انجام داده و مدت زمان بیشتری در شرکت ماندگارند. که همین عوامل برای موفقیت شرکت بسیار ارزشمند است.

ویژه مدیران: برای شرکت در کارگاه تخصصی وفادارسازی کارکنان کلیک کنید.

کارکنان متعهد چگونه ساخته می‌شوند؟

حفظ کارکنان و وفاداری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. قرار است رابطه بین کارمند و کارفرما، یک رابطه سودمند دوجانبه باشد. با این حال، هاروارد بیزینس ریویو معتقد است که تعادل بین این دو در حال ضعیف شدن است. چنین عدم تعادلی حتی ممکن است ریشه ترک بی سر و صدای محل کار باشد، زیرا امروزه تعداد بیشتری از کارمندان برای شرکتی که از روابط متقابلی برخوردار نیست، از فراتر رفتن از وظایف کاری خودداری می‌کنند.

در حالی که فراتر رفتن می‌تواند برای کارکنان هزینه داشته باشد، اما در یک سازمان سالم، این هزینه‌ها معمولاً با مزایایی مانند افزایش سرمایه اجتماعی، رفاه و موفقیت شغلی متعادل می‌شود.

اندازه گیری وفاداری کارکنان

اندازه گیری وفاداری کارکنان می‌تواند دشوار باشد، اما  تاثیر آن را بر کسب و کار و سازمان را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. بسیار مهم است که بدانید کارمندانتان چقدر وفاداری و تعهد به سازمان دارند تا بتوانید اقدامات لازم را برای اطمینان از کاهش یا فرسایش آن در طول زمان انجام دهید. روند کاهش وفاداری و تعهد کارکنان بر عملیات تجاری کسب و کارتان تأثیر منفی گذاشته و جلوی رشد و شکوفایی سازمان را می‌گیرد. علاوه بر این، به افراد شما که زمان و استعدادهای خود را برای موفقیت سازمان  سرمایه‌گذاری می‌کنند، آسیب می‌رساند.

در ادامه برخی از موثرترین راه‌ها برای اندازه‌گیری وفاداری کارکنان، همراه با چند استراتژی برای ایجاد و بهبود این عامل مهم در موفقیت سازمان آورده شده است.

بنر میان مقاله منابع انسانی

وفاداری کارکنان در شرکت چیست؟

در روابط شخصی، وفاداری مفهوم به مراتب ساده‌تریست یا حداقل تجسم آن آسان‌تر است. وقتی دوستان، خانواده و عزیزان از بهترین منافع ما محافظت می‌کنند، برایمان نشان از وفاداریست. می‌دانیم که این افراد با ما بدگویی نمی‌کنند، از ما دزدی نمی‌کنند یا سعی نمی‌کنند به ما آسیب برسانند.

وقتی چنین رفتارهایی در رابطه کارمند-کارفرما به وجود می‌آید، چه شکلی به نظر می‌رسند؟ آیا به این معنی است که کارمندان درباره شرکت بد صحبت نمی‌کنند؟ چه چیزی را برای سازمان زیان آور در نظر می‌گیرند؟

وفاداری کارکنان میزان تعهد و مشارکت آنها با سازمانشان است. کارکنان متعهد کمتر احتمال دارد کار را ترک کنند، به دنبال شغل دیگری بگردند یا درباره کارفرمای خود منفی صحبت کنند. آنها سخت‌تر تلاش می‌کنند و در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌های خود مشتاق‌ترند.

خصوصیات کارکنان متعهد

کارمندان وفادار برای ایجاد محیط بهتری برای خود و همکارانشان به شرکت کمک می‌کنند. آنها بیشتر از سایر کارمندان در سازمان می‌مانند یا بعد از مرخصی زودتر برمی‌گردند. کارمندان وفادار سخت‌تر تلاش می‌کنند، میزان غیبت کمتری دارند، معمولاً شغل خود را تغییر نمی‌دهند، در کار بهره‌ورتر هستند و در حین کار به مشتریان خدمات بهتری ارائه می‌دهند.

چالش این است که واقعاً هیچ مسیر سریعی برای ایجاد وفاداری کارکنان وجود ندارد. تعهد کارمند ناشی از یک رابطه و اعتماد متعادل و متقابل است. در حالی که مشوق هایی مانند دستمزد بالاتر یا ترفیع می‌توانند به عنوان پاداش برای کارکنان وفادار استفاده شوند، اما جایگزینی برای یک رابطه مستحکم نیستند.

مولفه های وفاداری سازمانی کارکنان

از مولفه های اصلی وفاداری سازمانی می‌توان به سه عامل اصلی که به ایجاد کارکنان متعهد کمک می‌کند نام برد.

وفاداری شرکت

وفاداری شرکت درجه‌ای است که کارکنان نسبت به کارفرمای خود احساسات مثبت دارند. به طور کلی، وفاداری زمانی بالاست که کارکنان احساس کنند به خوبی جبران می‌شوند و از مزایای کافی برخوردار باشند. کارفرمایان می‌توانند وفاداری کارکنان را با مزایای سلامتی، سرمایه گذاری در توسعه شخصی و با کمک به دلایل معناداری افزایش دهند. وقتی اعضای تیم احساس کنند که شرکت ارزش‌های شخصی آنها را به اشتراک می‌گذارد، احتمال بیشتری دارد که بمانند.

رضایت کارکنان

نتیجه تحقیقات نشان داده که، رضایت کارکنان با سطوح بالای عملکرد شغلی مرتبط است. وقتی کارمندان از نقش خود راضی هستند، به اندازه کافی نسبت به کاری که انجام می‌دهند و پاداشی که دریافت می‌کنند، احساس چسبندگی و وفاداری بیشتری می‌کنند. آنها از کار با تیم لذت می‌برند و احساس می‌کنند توسط رهبران خود حمایت می‌شوند.

مشارکت کارکنان

در نهایت، مشارکت کارکنان درجه‌ای است که کارکنان به طور روزانه با کار خود درگیر هستند. هنگامی که کارمندان به شدت روی کار خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، زمان بیشتری را در وضعیت کاری سپری می‌کنند. آنها تمایل دارند کارهای خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تری انجام دهند و رضایت شغلی بالاتری را گزارش کنند.

 

کیفیت بالای مولفه های وفاداری سازمانی در مجموع منجر به افزایش ماندگاری کارکنان می‌شود. که وجود این مولفه ها نه تنها به معنای شادتر بودن کارکنان است، بلکه به معنای صرف زمان و هزینه کمتر برای یافتن کارکنان جدید و نرخ جابجایی کمتر است. وفاداری در طول زمان ایجاد می‌شود، بنابراین هر کارمندی که در شرکت شما می‌ماند، تأثیر مثبتی بر سازمان دارد.

کارکنان متعهد و وفادار مدیریت منابع انسانی ، مولفه های وفاداری سازمانی

نحوه بررسی وفاداری کارکنان

اگر سوال نکنید، چطور می‌خواهید متوجه احساس تیمتان نسبت به رهبری و فرهنگ سازمان شوید؟ بهترین راه برای اندازه گیری وفاداری کارکنان این است که فرصت‌های دوره‌ای را برای کارکنان خود برای به اشتراک گذاشتن بازخورد ایجاد کنید. در حالت ایده آل، اجرای بازخورد 360 درجه می‌تواند بخشی قوی از فرهنگ شرکت شما باشد.

این ایده خوبی است که کانال‌های شفافی برای کارکنان ایجاد کرده تا بازخوردها و چالش‌ها را با رهبران خود در میان بگذارند. وقتی سازمان‌ها در مورد تمایل خود برای رشد صادق باشند و در مورد تغییراتی که ایجاد می‌کنند شفاف باشند، تأثیر مثبتی بر وفاداری کارکنان دارد.

 

نقش مدیریت در توسعه وفاداری کارکنان

مدیر، مستقیم‌ترین ارتباط یک کارمند با سازمان است. و در حالی که مردم از نظر فکری مطلع‌اند که بین یک مدیر(میانی) و یک شرکت تفاوت وجود دارد، اماعموما تفکیک این دو خط بسیار سخت است. مدیران میانی مسئول اجرای سیاست‌های سازمان و تحقق اهداف آن هستند. وقتی مدیر میانی رفتارهای سمی از خود نشان می‌دهد و به صورت موازی شرکت دخالتی نمی‌کند یعنی به طور ضمنی چنین رفتاری را تأیید می‌کند.

در هر صورت، شکی نیست که تجربیات کاری ما تحت تأثیر مدیران ماست. و در حالی که ممکن است یک مدیر میانی خوب نتواند یک شرکت ضعیف را “نجات” دهد، اما تقریباً و به طور قطع یک شرکت بزرگ، توسط مدیران ارشد ضعیف متوقف خواهد شد.

راه‌های مختلفی وجود دارد که مدیران می‌توانند برای ایجاد کارکنان متعهد پیش ببرند. در ادامه چند گام را برای توسعه وفاداری کارکنان تشریح کردیم:

  • با حمایت از اعضای تیم، تمجید از کار آنها و دادن فرصت‌هایی برای رشد تشویقشان کنید.
  • به دنبال فرصت‌هایی برای اجرای برنامه‌های شناسایی کارمندان با کیفیت باشید.
  • با کارکنان در مورد اهداف شرکت، برنامه کاری یا هر تغییری که می‌تواند بر شغل آنها تأثیر بگذارد صادق و شفاف باشید.
  • به کارمندان این فرصت را بدهید تا نظرات خود را در مورد اینکه کارها چگونه پیش می‌رود بیان کنند.
  • افکار خود را هر از چندگاهی با کارمندان به اشتراک بگذارید، از جمله ایده‌هایی که برای آینده شرکت دارید.

آگاهی در مورد ویژگی‌های هریک از سبک‌های مدیریتی می‌تواند باعث بهبود مدیریت شما در سازمان شود.

پیشنهاد:

4 راه برای ایجاد کارکنان متعهد

به منظور ایجاد کارکنان متعهد، ایجاد یک فرهنگ شرکتی که برای افراد ارزش قائل باشد، مهم است. کارکنان باید احساس قدردانی، احترام و درک داشته باشند. باید به آنها فرصت‌هایی برای رشد هم در داخل شرکت و هم در سطح شخصی، داده شود.

برای انجام این کار باید کشف کنید که، چه چیزی کارمندان شما را درگیر می‌کند. برخی از شرکت‌ها با ارائه مزایای عالی یا حس اجتماعی که باعث می‌شود افراد هر روز با ورود به کار احساس شادی کنند، خود را جذاب می‌کنند. شرکت‌های دیگر ممکن است بر فرصت‌هایی برای توسعه حرفه‌ای تمرکز کنند یا به کارکنان اجازه دهند استقلال بیشتری در مورد نحوه انجام کارشان داشته باشند.

یک چیز واضح است: هیچ رویکرد واحدی برای ایجاد وفاداری کارکنان وجود ندارد. هر شرکتی با انجام متفاوت کارها به موفقیت دست می‌یابد.

1. ساختار سازمانی خود را ارزیابی کنید

اگر می‌خواهید کارمندانتان بتوانند به طور موثر با رهبری ارتباط برقرار کنند، به داشتن ساختار سازمانی که به درستی با رشد شما منطبق است کمک کنید.

در مراحل اولیه، یک ساختار صاف‌تر ممکن است به شنیدن صدای هر کارمند کمک کند. همانطور که رشد می‌کنید، یک ساختار عملکردی یا ماتریسی ممکن است بهتر باشد، به طوری که هر فرد احساس می‌کند بخشی از تیم است. هر چه که باشد، نظر تیم را در مورد عملکرد ساختار سازمانی و اینکه چه چیزی باید تغییر کند جویا شوید.

2. مصاحبه های اقامتی انجام دهید.

بسیاری از سازمان‌ها مصاحبه‌های خروجی انجام می‌دهند، که در آن از کارمندان در مورد تجربه‌شان در حین خروج می‌پرسند. به جای آن مصاحبه‌های اقامتی کارکنان را اجرا کنید. ببینید اعضای تیم شما چه چیزهایی را در مورد شغل خود دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. بپرسید در یک شغل جدید به دنبال چه چیزی می‌گردند (اگر بخواهند روزی شما را ترک کنند).

3. پرداخت‌های مناسب با عملکرد را اجرا کنید.

یکی از مهمترین دلایلی که کارمندان شغل خود را ترک می‌کنند، پرداخت مزایاست. اگر کارمندان با کیفیت از دستمزد خود راضی هستند و پرداختی به آنها همتراز با بازار نقش‌های مشابه است، دلیل کمتری برای ترک کار خود خواهند داشت. تاثیر حقوق در بلندمدت بیشتر از محیط کاری سمی نیست. اما اگر از محیط کاری خوبی برخوردارید، حقوق و مزایا برای اکثر افراد یک عامل اصلی در فرآیند تصمیم‌گیری است.

4. روی رشد افراد سرمایه‌گذاری کنید.

حوزه کلیدی دیگری که کارکنان به دنبال آن هستند، فرصت هایی برای توسعه و رشد حرفه‌ای در سازمان است. وقتی فضای کافی برای رشد وجود داشته باشد، احتمال اینکه کارمندان ماندگاری بیشتری داشته باشند، وجود دارد. آن‌ها می‌خواهند کارهای بیشتری انجام دهند، زیرا خواهند دید که این کار چه سودی برای آنها و همچنین شرکت دارد.

این سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر بلندمدتی بر عملکرد شرکت و مسیر شغلی آن‌ها دارد.

کلام آخر

مانند وفاداری مشتری یا اعتماد در هر رابطه ای، وفاداری کارکنان هم یک شبه ایجاد نمی‌شود. کارکنان متعهد توسط کارفرمایی ایجاد می‌شوند که به طور مداوم آنها را در اولویت قرار می‌دهد. این بدان معناست که در مورد حقوق و مزایا، نحوه انعکاس ارزش‌های کاری و تجربه کارمند فکر کنید. این فرآیند میانبر ندارد. اما زمانی که در رابطه سرمایه‌گذاری کنید، این ابتکارات با احترام متقابل و تعهد واقعی به سازمان شما نتیجه می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: betterup ، هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: وفاداری کارکنان, وفاداری کارمندان, وفاداری پرسنل, عوامل موثر بر وفاداری کارکنان, افزایش وفاداری کارکنان, وفاداری کارکنان به سازمان, کم شدن وفاداری کارکنان ، مولفه های وفاداری سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟