ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه با افراد ناسازگار رفتار کنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت شخصیت ها و افراد دردسرساز سازمان

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه چگونه با افراد ناسازگار رفتار کنیم می پردازیم. در ادامه به 6 روش مدیریت افراد ناسازگار و سرکش و اشخاص دردسر ساز سازمان و کسب و کار اشاره خواهیم کرد. رئیس بودن هرگز آسان نیست، اما برخی از کارمندان این کار را به طور ویژه سخت و مشکل می سازند. شما چگونه با افرادی که کارهای خود را خوب انجام می‌دهند اما در دلخور کردن شما و همکاران‌ متبحر هستند، مقابله می‌کنید؟ در این مقاله لیستی از شش شخصیت کارمندان مشکل ساز در شرکت و چگونگی انگیزه‌مند نمودن آن ها برای بهبود و اصلاح رفتارشان ذکر شده است و پیشنهادات عملی و کاربردی برای مقابله با آنها ارائه شده.

بنر میان مقاله منابع انسانی

چگونه با افراد ناسازگار رفتار کنیم ؟

1. افراد دردسر ساز که اهل غیبت و شایعه‌پراکنی هستند

تقریباً یک نفر از هر پنج کارمند اداری در شرکت غیبت می کنند، و این کارمندان اداری تا سه ساعت در هر هفته ی کاری را صرف شنیدن، دیدن، و صحبت در خصوص شایعات و غیبت‌ها می‌نمایند. اگر توجه کنید، متوجه می شویدکه کارمندان خاصی همیشه در صدر این مباحث هستند و اغلب آنها غیبت را آغاز می‌کنند.

شما نمی‌توانید غیبت و شایعات در محل کار خود را از بین ببرید و یا حتی میزان آن را کاهش دهید، و تلاش در این زمینه تنها منجر به خصومت و دشمنی می‌شود. روابط بین همکاران باعث بهبود بهره وری، همکاری و رضایت کارمند می‌شود. وقتی کارمندان در مورد امور مشترک نظیر همکاران ، مدیران، و شرکت با هم حرف می‌زنند در حال خلق پیوندی هستند که هم به آنها و به هم شما سود خواهند رساند.

رویکرد هوشمندانه‌تر : استفاده از غیبت و شایعه به عنوان ابزار ی برای تشویق همه‌ی کارمندان‌تان است تا بهتر شوند. به عنوان یک مدیر، بپذیرید که کارمندان‌تان در مورد شما غیبت خواهند کرد. از قدرت فوق العاده‌ی خود برای بیان رفتاری استفاده کنید که می خواهید در شرکت خود ببینید. چیزی را که می‌گویید قصد انجامش را دارید، انجام دهید، آزاد اندیش و شفاف باشید، و اعتماد ایجاد کنید.

به طور خلاصه ،خود را دور از سرزنش قرار دهید .هر چه کارمندان شما بیشتر در مورد روش انجام کارهای شما نظر دهند ،احتمال بیشتری وجود دارد که آن ها از شما پیروی کنند.

2. افراد عبوس و بد‌اخلاق

فرد عبوس به کار و محیط کاری خود علاقه‌مند نیست، و اگر حقوق خود را وصول نکند، مسلماً نمی‌خواهد آن جا باشد. او با اکراه آن چه که از او خواسته می‌شود را انجام داده و کار بیشتری را قبول نمی کند. منفی بودن و عدم مشارکت او قابل لمس است.

به طور کلی برخی از افراد عبوس و بد اخلاق در اداره شخصیت چموشی دارند، در حالیکه بدخُلقی برخی دیگر ناشی از عدم خوشحالی و رضایت از کار است. علت هرچه که باشد، بهترین راهبرد، از بین بردن بدخلقی و بد اخلاقی به واسطه‌ی مهربانی می‌باشد. وقتی آن‌ها کار خوبی انجام می‌دهند تحسین‌شان کنید و نگذارید منفی بودن آن‌ها شما را از پا در بیاورد.

در ضمن تلاش کنید تا علت ناراحتی آن‌ها را بیابید. از آن‌ها بپرسید که چگونه می‌توانید محیط کاری را برای آن‌ها لذت بخش‌تر نمایید. راه حل کلیدی برقراری ارتباط و شنیدن حرف‌های آنان است. این اطمینان را به وجود آورید که حرف‌های آنان شنیده شده .

3. افراد هدف محور

به عنوان رئیس امکان دارد برای شما مشخص نباشد که چرا یک فرد هدف- محور یک شخصیت مشکل ساز محسوب می‌شود. شما به یک فرد هدف- محور در تیم خود احتیاج دارید- آن‌ها ایده‌های بزرگی را پیشنهاد می‌کنند، پروژه را به جلو سوق می‌دهند، و به طور کلی باعث پیشبرد کارها می‌شوند. اگر شما وظیفه‌ای را به آن‌ها محول کنید، دیگر نیازی نیست که نگران باشید آن وظیفه به انجام خواهد رسید یا نه.

اما به هر حال، افراد هدف- محور اغلب ممکن است ناشکیبا باشند. امکان دارد در موقعیت‌هایی که باید مو به مو از دستورات پیروی کنند بازده و کارایی خوبی نداشته باشند. و ممکن است موجب ایجاد حسادت و تنفر در میان همکاران بشود.

به عنوان یک حامی و مربی به آن‌ها نزدیک شوید. پروژه ها را به آن‌ها بدهید اما ریزه گیری نکنید. اغلب مواقع اوضاع را بازرسی کنید اما به آن‌ها دیکته نکنید که کار‌ها چگونه باید انجام گیرند. و اطمینان حاصل نمایید که به ازای خراب کردن کارمندان دیگر از این کارمندان تقدیر و ستایش نمی‌کنید.

4. افراد متملق

ممکن است بعضی وقت‌ها افراد متملق شبیه افراد هدف- محور به نظر برسند، اما در واقع آن‌ها در یک دسته‌ی مخصوص به خود قرار دارند. این افراد لزوما در مقایسه با کارمندان متوسط عملکرد بهتری ندارند و یا حتی کار بیشتری انجام نمی‌دهند. بلکه، آن‌ها تلاش می‌کنند تا آن چه را روسا می‌خواهند بشنوند، بر زبان بیاورند و جلوی چهره‌های صاحب نفوذ خودشیرینی می‌کنند. جالب است که حتی امکان دارد افراد متملق متوجه نشوند که در حال چاپلوسی هستند.

افراد متملق معمولا متزلزل هستند. آن‌ها فاقد اعتماد به نفس در مورد توانایی‌های خود هستند که منجر می‌شود تلاش کنند تا این خلاء را با چاپلوسی بیش از حد و رفتار تملق آمیز جبران کنند.
به عنوان یک مدیر، فریب رفتار و نمایش آن‌ها را نخورید. مودب باشید، اما به خاطر تملق و چاپلوسی‌شان به آن‌ها پاداش ندهید. به حقایق پایبند باشید و تلاش کنید تا آن‌ها را ماهرانه از این رفتارشان دلسرد نمایید. وقتی از آن ها تقدیر می کنید آن‌ها را مطمئن سازید که این تقدیر به دلیل یک دستاورد مشروع است.

5. افراد وظیفه نشناس

بیشتر مدیران از کار کردن با افراد وظیفه نشناس متنفراند، زیرا آن‌ها تنبل یا بی کفایت به نظر می‌رسند. امکان دارد آن‌ها کار خود را انجام ندهند یا حداقل وظیفه‌شان را به موقع به انجام نرسانند. و آن‌ها کمترین راندمان را دارند. افراد وظیفه نشناس و تنبل، به دنبال هر فرصتی هستند که کار نکنند و ممکن است اکثر یک روز کاری را مشغول فعالیت‌های غیر مرتبط با کار باشند.

امکان دارد شما وسوسه شوید که این افراد تنبل را اخراج کنید به ویژه اگر آن‌ها باری را که بر دوششان گذاشته شده به مقصد نرسانند. اما قبل از انجام این کار، چندین راهکار را که ممکن است باعث بهبود عملکرد این افراد وظیفه نشناس شود راامتحان کنید. اغلب آن چه که آن‌ها بدان نیاز دارند ساختاربندی بیشتر است.

با یک فرد وظیفه نشناس تمرین کنید و برایش هدفی را مشخص نمایید. مطمئن شوید که این اهداف از لحاظ عاطفی جذاب هستند، یعنی به گونه ای باعث افزایش علاقه و قدرت آن‌ها می‌شوند. اگر می توانید احساس اضطرار ایجاد نمایید.
کسل بودن و بی تفاوتی می تواند اغلب باعث وظیفه نشناسی و تنبلی بشود. بنابراین، سعی کنید یک چیز مهم پیدا کنید که آن‌ها انجامش دهند و آن‌ها را به انجام کاری که سخت است و خارج از منطقه‌ی راحتی آن‌هاست دعوت کنید. شیوه‌ی تفکر اتوماتیک آن‌ها را درهم بریزید. در انتها امکان دارد کشف کنید که فرد وظیفه نشناس شما آن قدرها هم تنبل نیست.

پیشنهاد مطالعه :

6. افراد لوده و دلقک منش

افراد لوده و دلقک یکی از افراد دردسر ساز و مزاحم در کار هستند. دلقک اداره یک ورژن جدید از دلقک کلاس است. یعنی فردی که ممکن است به شدت سرگرم کننده و بامزه باشد، اما این بانمک بودن به بهای مخرب بودن است. دلقک، عاشق شوخی کردن و جک گفتن است.

بیشتر افراد لوده و دلقک منش ، خوب به نظر می‌رسند اما می‌توانند در محل کار یک مشکل بزرگ محسوب شوند. لوده بودن در کار می‌تواند برای افراد دیگر توهین آمیز یا مضر باشد. از آن جایی که دلقک‌ها مشتاق توجه اند، با برهم زدن کار آن‌ها در وسط نمایش‌شان و یا با عصبانی شدن در جلوی تیم کاری در تله‌ی آن ها گرفتار نشوید. در عوض، کنار این فرد دلقک بنشینید و یک مکالمه ی جدی با او داشته باشید.

وقتی که در خلوت هستید، می‌توانید از دلقک بخواهید یا به او دستور دهید که دست از پرت کردن حواس دیگران بردارد. یا می توانید یک تاکتیک زیرکانه را امتحان کنید که ممکن است کاملا موثر باشد: به فرد دلقک و لوده یک پروژه‌ی بزرگ و پیچیده با ضرب العجل سریع واگذار کنید. در این صورت او دیگر زمانی برای لودگی ندارد.

در این مقاله در مورد 6 نوع مختلف از شخصیت کارمندان بحث شد. آیا شما هم در محل کار با چنین افرادی در ارتباط هستید؟ در برخورد با این شخصبت ها چه رفتاری نشان می دهید؟ اگر راه حل های دیگری دارید نظراتتان را برای ما ارسال کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

منبع: inc

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات