ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

آمارهای سطح رفاه در ایران و کشورهای جهان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
کاهش رفاه شغلی در ایران خاورمیانه و شمال آفریقا

در این مقاله از مدیرنو؛ به موضوع کاهش کیفیت زندگی کاری و سطح رفاه در ایران و کشورهای جهان می‌پردازیم. تحقیقات موسسه گالوپ کاهش چشمگیر سطح رفاه کارکنان در ایران و سایر کشورهای جهان بخصوص خاورمیانه و آسیا و آفریقای جنوبی با تاثیر عوامل مختلف از جمله بیماری کرونا بر مشاغل را نشان می دهد.

 

نکات برجسته مقاله

  • کرونا ضربه بزرگی به سطح رفاه در ایران و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا MENA (Middle East North Africa) وارد کرد.
  • بیکاری و احساسات منفی در طول COVID-19 افزایش یافت.
  • رهبران می توانند برای بهبود کیفیت زندگی کاری و مشارکت کارکنان اقدام کنند.

 

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، مشخص شد که مردم جهان همه در یک طوفان هستند، اما در یک قایق نیستند. گزارش سال 2021 در مورد نیروی کار جهانی گالوپ ثابت می کند: 54% از مردم خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) گفته اند که وضعیت کرونا ویروس زندگی آنها را “بسیار” تحت تأثیر قرار داده . میانگین جهانی تاثیر کرونا در سایر کشورها 45% است. هیچ منطقه دیگری به اندازه منطقه MENA تحت تأثیر قرار نگرفته است.

ویروس کرونا بر همه عناصر کیفیت زندگی مردم ازجمله رفاه شغلی، مالی، جسمی، جامعه و اجتماعی تأثیر گذاشته. اما به گفته پاسخ دهندگان اقتصادی، سخت ترین ضربه آن در منطقه MENA بود. بیش از نیمی (54 درصد) از افرادی که در زمان شیوع بیماری همه گیر شغل داشتند ، ساعات کمتری کار کردند. 23 درصد کسب و کار یا شغل خود را از دست دادند.

تقریباً در سراسر جهان، نیمی از 48 درصد از کسانی که در زمان شیوع بیماری همه گیر کار می کردند، دستمزد خود را از دست دادند. زیرا کارفرمایان برای سرپا ماندن کسب و کارشان دستمزد افراد را کاهش دادند. اگرچه مردان شاغل بسیار بیشتر از زنان درآمد یا شغل خود را از دست می دهند (به ترتیب 54% در مقابل 37%) که مردان در نیروی کار محلی، بیشتر از زنان  است.

 

آمارهای سطح رفاه در کشورهای جهان

نظرسنجی گالوپ در مورد سطح رفاه در کشورهای جهان در سال 2020 : به طور کلی ، زندگی شخصی شما تا چه اندازه تحت تأثیر وضعیت کرونا قرار گرفته است؟

ردیف ناحیه زیاد
%
1 خاورمیانه و شمال آفریقا 54
2 ایالات متحده و کانادا 50
3 آسیای جنوبی 49
4 جنوب صحرای آفریقا 46
5 آمریکای لاتین و کارائیب 45
6 جنوب شرقی آسیا 42
7 اروپای شرقی 37
8 آسیای شرقی 37
9 اروپای غربی 36
10 کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل 33
11 استرالیا و نیوزلند 22

 

نظرسنجی جهانی گالوپ در طول سال 2020؛ افزایش قابل توجهی در تجربه ناراحتی، نگرانی و استرس در بین کارکنان استخدام شده توسط کارفرمایان را در سطح جهانی نشان داد. کارکنان منطقه MENA بالاترین میزان ناراحتی را در جهان گزارش کردند (35% ، باهشت درصد افزایش نسبت به سال 2019). نگرانی نیز افزایش یافت (46%، با پنج واحد افزایش نسبت به سال 2019) ، و نیمی (50%) گفتند که “در طول روز گذشته” استرس زیادی داشته اند.

 

بررسی کیفیت زندگی کاری و سطح رفاه مردم خاورمیانه

در سطح کشورهای خاورمیانه، برای اینکه حجم نمونه برای گزارش به اندازه کافی بزرگ باشد، داده های سه ساله جمع آوری شد. در میزان کاهش کیفیت زندگی کاری و سطح رفاه در لبنان تفاوتهای معناداری وجود داشت. به طوری که کارگران بیشترین افزایش ناراحتی (32% ، 10 واحد بیشتر از 2017-2019) ، استرس (58% ، هفت واحد بیشتر از 2017-2019) و عصبانیت (35% ، هشت واحد بیشتر از 2017-2019) را گزارش کردند.

برای بررسی میزان استرس شغلی کارکنان خود می توانید از تست استرس شغلی مدیرنو استفاده کنید.

 

احساسات منفی در مورد سطح رفاه در ایران و خاورمیانه و شمال آفریقا

آیا دیروز در بسیاری از روزها احساسات زیر را تجربه کردید؟

کشور ناراحتی نگرانی استرس
%
عراق 43 52 51
ایران 42 57 51
ترکیه 35 40 64
لبنان 32 49 58
مراکش 29 45 42
مصر 29 45 52
لیبی 28 40 42
بحرین 26 35 40
امارات متحده عربی 25 36 42
تونس 25 56 59
کویت 24 38 43
سرزمین های فلسطینی 24 45 50
عربستان سعودی 21 35 35
اسرائیل 17 36 35
الجزایر 16 40 31
یمن 11 32 38

یافته های سال 2020 برای کاهش کیفیت زندگی کاری در کشورهای ذکر شده، به صورت میانگین های سه ساله (2017 تا 2019) است.

 

سطح رفاه مردم در ایران

بر اساس بررسی های انجام شده توسط موسسه گالوپ در مورد کاهش سطح رفاه مردم در ایران در سه سال (2017 – 2019)، ایران رتبه دوم کشورهای خاورمیانه از لحاظ احساس منفی قرار دارد. میزان احساسات افراد شاغل از نظر کاهش سطح رفاه در ایران در شاخص ناراحتی 42%، در شاخص نگرانی 57% و در شاخص استرس شغلی 51% است. این آمارها نشان دهنده وضعیت نگران کننده از کاهش سطح رفاه مردم در ایران است.

راه های بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان

آینده نگری: مشارکت کارکنان و فرصتهای رفاه

با ادامه بهبودی COVID-19، تمرکز بر سلامتی و بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان از اولویت های درجه اول در منطقه MENA است. گالوپ تخمین می زند که کاهش سطح کیفیت زندگی کاری برای هر 10.000 کارگر در سراسر جهان، 20 میلیون دلار ضرر برای فرصت های دست رفته به مشاغل می زند.

اگرچه رهبران کسب و کارها می توانند به طور قابل توجهی بر همه عناصر رفاه تیم های سازمان خود تأثیر بگذارند. اما عنصری که آنها می توانند مستقیم ترین تأثیر را بر آن بگذارند، بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان است.

جیم هارتر ، دانشمند ارشد مدیریت محیط کار و شیوه های رفاه و نویسنده همکار در کتاب رفاه در محل کار گفت: بدون شک مهمترین عنصر رفاه، یعنی داشتن رفاه شغلی، آنقدر اساسی است که “بیکاری ممکن است تبدیل به تنها رویداد جدی زندگی شود، که افراد در طی پنج سال نتوانند به طور کامل از آن خلاصی یابند”.

این بدان معناست که بیکاری می تواند خسارات شخصی بیشتری را نسبت به ازدواج، طلاق، تولد فرزند یا مرگ همسر به دنبال داشته باشد.

 

چگونه جلوی کاهش سطح رفاه را بگیریم؟

محققان گالوپ دریافتند که رهبران سراسر جهان می توانند با مربیگری نقاط قوت کارکنان، ایجاد ارتباط کارکنان با مأموریت و اهداف سازمان و تمرکز بر تعهد کارکنان، به بهترین نحو جلوی کاهش کیفیت زندگی کاری و درنتیجه کاهش سطح رفاه آنان را بگیرند.

با این حال ، گزارش 2021 وضعیت جهانی کار نشان داد که 84 درصد از کارکنان MENA مشغول به کار نیستند. یا کاملا از کار افتاده اند. پذیرش پتانسیل های بکر در منطقه برای افزایش مشارکت یا تمرکز بر بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان برای برآوردن نتایج سازمانی بخش خصوصی و دولتی در سراسر منطقه بسیار مهم است.

بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان و رفاه بیشتر با بهره وری ، نوآوری و ایمنی ارتباط مثبت دارد و هزینه های عدم تعامل ، انقباض و مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد. هرچه رهبران سریعتر به فکر بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان باشند، آنها خیلی زودتر آینده مرفه تری را برای کارگران و مشاغل منطقه ایجاد خواهند کرد.

 

اقدامات رهبران برای بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان

  • تعریف و اندازه گیری

شما نمی توانید آنچه را که اندازه نمیگیرید مدیریت کنید یا بهبود دهید. سازمانها به تعریف مشترکی از رفاه نیاز دارند. که این تعریف می تواند برای اثرگذاری مستمر مورد ممیزی قرار گیرد. سازمانها باید این معیارها را به طور مداوم مرور کنند و فقط آنچه را که کار می کند حفظ کنند.

ارزیابی سازمانی و ارزیابی عملکرد کارکنان در این امر به شما کمک خواهد کرد.
  • توسعه توانایی داخلی

مدیران، فرهنگ رفاه کارکنان را می سازند و حفظ می کنند. اما فقط تعداد کمی از مدیران می دانند چگونه به بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان بپردازند. رشد مدیران بسیار مهم است، به ویژه هنگامی که تعداد بیشتری از کارکنان به محل کار خود باز می گردند. رشد مدیران کمک می کند تا بتوانند رفتارهایی را که بیشترین ارتباط را با بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان مرتبط می سازد را مدل سازی و ایجاد کنند.

مدیران برای رشد خود نیاز به آموزش دارند، برای دستیابی به این مهم می توانید به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مراجعه نمایید.

 

ارتباط رفاه و تعهد

تحقیقات گالوپ نشان داده که ایجاد رفاه و بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان باعث افزایش تعهد کارکنان آنها خواهد شد.

کارکنانی که مشغول به کار هستند و از رفاه بالایی برخوردارند، در صورت بروز تغییرات، مقاوم تر هستند. احتمالاً برای این کارکنان، عملکرد عالی در شغلشان گزارش می شود. همچنین آنها کمتر محل کار را ترک می کنند. بنابراین بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان باعث افزایش تعهد و کاهش کیفیت زندگی کاری باعث کاهش سطح رفاه و درنتیجه کاهش تعهد کارکنان و مردم در ایران و سایر کشورهای جهان خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید و با ما در ارتباط باشید.

منبع: gallup

کلیدواژه ها: کاهش رفاه , کاهش سطح رفاه , رفاه در ایران , سطح رفاه مردم ایران , سطح رفاه کشورهای جهان , کیفیت زندگی کاری , کاهش کیفیت زندگی کاری , بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات