ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

نقش رهبر برای ایجاد فکر و نظر مشترک در سازمان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چطور به عنوان یک رهبر دیدگاه مشترک در همکاران خود بسازید؟

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه چطور به‌عنوان یک رهبر دیدگاه مشترک در همکاران خود بسازید می‌پردازیم. شما به‌عنوان یک رهبر برای پیشبرد بهتر امور و دستیابی به اهداف تجاری و سازمانی باید دیدگاهی مشترک در بین همکاران خودتان بسازید. به همین منظور باید شرایط لازم جهت این همراهی را به خوبی مهیا نمایید. برای حصول دیدگاه مشترک در کسب و کار و رهبری ایده آل باید از دو ابزار تجسم آینده و همراه سازی دیگران استفاده نمود.

بنر میان مقاله منابع انسانی

چطور به‌عنوان یک رهبر دیدگاه مشترک در همکاران خودتان بسازید؟

به گفته “پم امیدیار” بنیانگذار “هوپ لب” <مدیران باید نقش یک آنزیم را برای سازمانشان ایفا کنند. آنزیم‌ها کاتالیزورهایی هستند که واکنش‌های بیوشیمیایی را امکان پذیر می‌کنند. آنزیم‌ها سرعت واکنش را افزایش می‌دهند اما خودشان در واکنش مصرف نمی‌شوند. یک رهبر نیز باید یک شتاب دهنده مؤثر در سازمان باشد. این نقش الزاماً درگیری مستقیم رهبر در فرآیندها نیست، و برای دستیابی به این مهم باید توانایی به تصویر کشیدن آینده را نیز داشته باشد.

زمانی که از آینده، خواسته‌ها و امیدهای خود اطلاع داشته باشیم و بتوانیم آن را برای دیگران تصویرسازی کنیم، باید اولین گام‌ها را نیز خودمان برداریم.

رهبران بزرگ از قوه آینده نگری بالایی برخوردارند. آنها می‌توانند آینده را هرچند مبهم به تصویر بکشند. با همین توانمندی می توانند باعث حرکت دیگران و ایجاد انرژی در آنان شوند. این دسته از رهبران توانایی زیادی در تبدیل چیزهای معمولی به چیزهای بزرگ و عمیق را دارند. نقطه مبهم موجود اینست که رهبران باید مطمئن شوند آن چیزی که آنها می‌بینند با آن چیزی که همراهانشان می‌بینند و تصور می‌کنند، یکی باشد.

 

برای رسیدن به تصویر واحد در رهبری و ایجاد دیدگاه مشترک در همکاران باید از ابزارهای ذیل استفاده نمایید:

  1. احتمالات ممکن را تصور کنید.
  2. یک هدف مشترک را بیابید.

اجازه بدهید بخش اول را با گفته‌ای از دانیل گیلبرت، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد شروع کنیم:

” انسان تنها موجودیست که درباره آینده فکر می‌کند. بزرگ‌ترین دستاورد مغز انسان، توانایی تصور اشیا و صحنه‌هاییست که در حوزه واقعیت وجود ندارند. همین توانایی است که به ما اجازه می‌دهد درباره آینده فکر کنیم. مغز انسان یک “ماشین پیش بینی” بوده و آینده سازی مهم‌ترین چیزی است که انجام می‌دهد.

بر همین اساس رهبران افرادی رؤیاپرداز هستند. همیشه کسب و کارها با تصویری از یک رؤیا شروع به کار نموده  و رهبران آن به دنبال تبدیل رؤیاهای خود به واقعیات بوده‌اند. اتفاقاً همین باور و عمق آنست که می‌تواند این رهبران را در شرایط سخت و دشوار مسیر همراهی نماید. اما بزرگ‌ترین چالش رهبران دقیقاً همین جاست. جایی که باید رؤیاها و تصورات خودبه یک بینش الهام بخش، فراگیر و واحد در بین همکاران تبدیل کنند. رهبران پیشرو باید به گذشته خود شان فکر کنند. در حال زندگی کنند و آینده را ببینند. تا بتوانند درخود و همکارانشان شور و اشتیاق لازم را به وجود آورند.

چرا برای ایجاد دیدگاه مشترک در همکاران ، باید به گذشته فکر کنیم؟

زمانی می‌توانیم آینده را بهتر ببینیم و درک کنیم که گذشته خودرا به خوبی آنالیز نموده باشیم. چون تعمق درگذشته عمق آینده بینی شمارا افزایش خواهد داد.

فایده‌ای که می‌توانید از تعمق درگذشته به‌دست آورید، اینست که متوجه خواهید شد عصاره و شاکله فکری شما زاییده چند وقت اخیر نیست. یعنی شالوده فکری‌تان بر اساس گذر زمان اتفاق افتاده. همین شالوده نوع نگرش شمارا به آینده مشخص می‌سازد. چرا؟ چون نگاه انسان، نگاه پس نگرانه است. یعنی باتوجه به گذشته و تجاربی که سپری نموده، آینده خودرا تصور می‌کند.

فایده دیگری که از تفکر به گذشته قبل از تفکر به آینده به‌دست می‌آورید، اینست که می‌توانید درک بهتری از زمان لازم برای به‌دست آورد‌ن آرزوهایتان داشته باشید. از طرفی قدر دستاوردهایتان را نیز بیشتر بدانید.

منابع مختلفی در حوزه رهبری کسب و کار وجود دارند که راهکارها و قوانین مختلفی از حوزه رهبری را بیان می‌کنند. در هیچ‌کدام از این کتب قانون و راهکار مشخصی را نمی‌توان متناسب با همه مدیران و کسب و کارها اعلام نمود. در  مقاله ۶ گام اساسی در رهبری کسب و کار” ابزارهای رهبری اثر بخش را مرور خواهیم نمود. شما می‌توانید به‌عنوان مدیر از تمامی یا بخشی از آنها که متناسب با کسب و کارتان است، استفاده نمایید.

 

اینکه رهبر کسب و کار باید در حال زندگی کند به چه معناست؟

رهبر باید نسبت به وقایع درون و بیرون کسب و کار خودش آگاه باشد. که وقایع درونی را با ارزیابی‌ها و بررسی‌های پی‌درپی و مداوم دنبال کند تا از در مسیر بودن کسب و کارش اطمینان حاصل کند. وقایع بیرون سازمان خودرا نیز با رصد رقبا و بازار می‌تواند انجام دهد. اینکه رقبا دست به چه اقداماتی می‌زنند و چطور نسبت به تغییرات بازار واکنش نشان می‌دهند، یا اینکه خواسته بازار به کدام سمت و سو میل دارد. تا بتوان بهترین عملکرد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تغییرات داشت.

دیدن آینده به چه معناست؟

دیدن آینده، اینکه سازمان فقط به اهداف از پیش تعیین‌شده برسد نیست، بلکه رهبر سازمان باید قدرت پیش بینی آینده را با توجه به گذشته و حال نسبت به تغییرات به وجود آمده داشته باشد. یک رهبر باید زمان قابل ملاحظه‌ای را صرف مطالعه، فکر کردن و صحبت کردن درباره نگاه دراز مدت، آن‌هم نه فقط برای کسب و کار خودش بلکه برای محیطی که در آن فعالیت می‌کند نیز اختصاص دهد.

متأسفانه این خلاء در بسیاری از رهبران و مدیران ایرانی مشاهده می‌شود. اینکه زمانی برای فکر کردن و مطالعه در مورد آینده سازمانشان ندارند و عمدتاً این خلاء حاصل درگیری‌های روزمره این مدیران و رهبران و عدم توانایی در تفویض اختیار آنهاست.

به خاطر داشته باشید بااینکه همه ما سخت گرفتاریم، اما مسئله ایجاد دیدگاه مشترک در همکاران مهم‌تر از این‌هاست. چون باید آینده کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن بسازیم. برای این منظور باید درخود انضباط ایجاد کرده تا بتوانیم به آینده کسب و کار نگاه مؤثری داشته باشیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات