ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

کارآفرین های موفق به چه مواردی توجه نمیکنند

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
کارآفرین های موفق به چه مواردی توجه نمیکنند

در این مقاله از مدیرنو؛ به عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی و اینکه کارآفرین های موفق ایران و جهان در مسیر کارآفرینی به چه مواردی توجه نمی‌کند می‌پردازیم. همیشه سعی بر اینست بایدهای هر حرفه‌ای آموزش داده شود، بنابراین نبایدها به فراموشی سپرده می‌شوند. اما به خاطر داشته باشید که؛ “نبایدهای” هر حرفه‌ای، به‌مراتب مهم‌تر از “بایدهاست”. شاید در بعضی موارد، بایدها ملموس‌تر و قابل پیش بینی تر باشند، اما انجام بعضی نبایدها هزینه گزافی را به شما تحمیل می‌کند و سبب ایجاد چالش های زیادی در مسیر کارآفرینی میشوند.

پس چرا نبایدها را باتجربه بیاموزیم؟ چرا برای یادگرفتن آن‌ها، هزینه منفی بپردازیم؟

در مسیر کارآفرینی ، آموزش نقش مهمی را ایفا می‌کند. چه‌بسا فردی که تحصیلات و آموزش‌های مرتبط با حیطه فعالیت خود نداشته، امّا بامطالعه تجربیات دیگران و به‌کارگیری آن‌ها در روند کاریش، به موفقیت رسیده است.

برای دریافت آموزش‌های لازم میتوانید به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مدیرنو مراجعه کنید.

 

در مقاله عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی خواهید خواند:

1- قبل از هر چیز باید خلاقیت داشته باشند.
2- ایده‌ات اجرایی نیست.
3-باید در دانشگاه کارآفرینی یاد بگیریم
4- ثروتمندان به کارآفرینان موفق تبدیل می‌شوند
5- توجه دولت به کارآفرینی، تأثیر گذار است
6- حتماً باید از هوش بالایی برخوردار باشم
7- راه میانبری برای کارآفرینی وجود دارد

 

کارآفرین چه کسی است؟

کارآفرین فردیست که؛ یک بیزنس جدید را با استفاده از قدرت خلاقیت خود ایجاد کرده یا یک کسب و کار سنتی را به شکلی کاملا جدید توسعه می‌دهد.

مسلما این کار ریسک بالایی به همراه دارد، اما همانطور که می دانید به همان میزان هم می‌تواند دستاوردهای بزرگی را نیز به ارمغان بیاورد. از عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی که زندگی آنها را جذاب و هیجان‌انگیز می‌کند، همین بخش جدایی‌ناپذیر ریسک کردن و عدم ایستایی دائم در کارش باشد. کارآفرین‌ها تاثیرات بزرگ و مهمی در دنیای اقتصادی و اجتماعی مردم دنیا ایجاد می‌کنند. بنابراین؛

کارآفرین‌ها و تصمیماتی که می‌گیرند، نقش بسیار اثرگذاری در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها دارند.

از مهم‌ترین تجربیاتی که کارآفرین های موفق آن‌ها را به‌عنوان عوامل کلیدی موفقیت کارآفرینی و تسریع حرکت به‌سوی هدف ذکر می‌کنند، توجه نکردن به موانع کم اهمیت و بی اهمیت است. مطمئناً در هر مسیری، (خصوصاً در مسیر کارآفرینی ) موانع متعددی وجود دارند امّا آیا به خاطر وجود موانع باید دست از سفر کشید؟ آیا باید مقصد را نادیده گرفت؟ پاسخ کاملاً واضح است. باید تدابیری جهت گذر از موانع اندیشید.

برای بررسی خصوصیات خود میتوانید از تست کارآفرینی مدیرنو استفاده کنید.

 

عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی

در زیر به مواردی می‌پردازیم که از اهمیت چندانی در مسیر کارآفرینی برخوردار نیستند. مواردی که اگر به آن‌ها توجه کنید سبب ایجاد چالش های کارآفرینی خواهید شد و انرژی‌تان به هدر می‌رود، حتی علاوه بر بی نتیجه بودنشان، میتوانند موجب صرف منابع مالیتان شوند. جلوگیری از چالش های کارآفرینی که در ادامه ذکر خواهد شد از عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی است.

دوره آموزشی

1- خلاقیت

کارآفرین های موفق باید قبل از هر چیز، خلاقیت داشته باشند.

این موضوع مانند اینست که قبل از راه رفتن به یک کودک آموزش خلاقیت، نوآوری و استراتژی بدهید. یک کارآفرین موفق نیازمند خلاقیت، نوآوری و استراتژی برای راه اندازی کسب و کار نیست؛ بلکه هرکارآفرین یک هوش اجتماعی قوی دارد که پیام را از دل جامعه دریافت کرده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. این هوش و سیگنال‌های اجتماعی انرژی مستمری برای او به همراه دارد.

به‌عبارت‌دیگر قدم اول، درک نیازها و خلاءهای جامعه است.

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق مسلما روش‌های متعددی وجود دارد. توجه به جملات اطرافیان و الهام گرفتن از نداشته های دیگران می‌تواند از گام های ابتدایی کارآفرینی باشد.

حتماً شبیه این جملات را از اطرافیان خود شنیده‌اید: “کاش وسیله‌ای بود که این کار را برایم تسهیل می‌کرد”،”کاش می‌شد این کار را به روش دیگری انجام دهم”.

این جملات نشان دهنده وجود نیاز در جامعه است. همان جرقه‌هایی که در ذهن افراد زده می‌شوند، می‌توانند روشنگر مسیر جدیدی باشند. افرادی که این عوامل کلیدی و سرنخ‌ها را موردتوجه قرار داده و از آن‌ها به‌عنوان راهنمای مسیر استفاده می‌کنند به موفقیت در کارآفرینی نزدیک‌ترند. امّا همان‌طور که گفته شد، در این مرحله به خلاقیت و توانایی ویژه‌ای نیاز نیست. باکمی تأمّل در محیط زندگی و امور روزمره، می‌توانیم به نتیجه خوبی در ابتدای مسیر کارآفرینی برسیم.

2- ایده ات اجرایی نیست!

این جمله‌ای است که ممکن است بارها و بارها در مقابل ابراز ایده‌های مختلف شنیده شود. امّا آیا واقعاً شنیدن این جمله از افراد عامه می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری باشد؟ پرواضح است که هر حیطه‌ای از علم و عمل، صاحب‌نظرانی دارد که با دانش و تجربه کافی می‌توانند در حوزه مربوطه اظهارنظر کنند.

برای اینکه بدانید ایده‌تان قابلیت اجرا دارد یا نه، به چه نکاتی باید توجه کنید؟ برای هر ایده باید یک سری تجزیه و تحلیل‌هایی انجام شود تا قابلیت اجرای آن، قبل از شروع تلاش و سرمایه‌گذاری افراد موردبررسی قرار گیرد.

اگر اطرافیانتان ایده‌تان را تحقیر می‌کنند، باید بدانید که؛ لامبورگینی نتیجه تحقیر شدن مالک این برند توسط مالک فراری بود. روزی که به او گفت تو شاید بتوانی تراکتور برانی اما هیچ‌گاه یک فراری را نخواهی راند. اگر او به‌تحقیر اطرافیانش توجه می‌کرد و دست از کار می‌کشید، ایده‌اش نابود می‌شد و موفقیت و شهرت امروز را نداشت.

فاکتورهای مهم در اجرای ایده:

  • شناسایی رقبا: به دنبال مکانی با رقبای کم باشید. البته نه به این معنی که، نتوانید در مقابل رقبای دیگر اقدام کنید، بلکه مهم این است که بتوانید بهترین اجرا باشید، نه اولین.
  • موانع قانونی و حقوقی موجود را بررسی کنید. قبل از اقدام در هر حوزه‌ای، قوانین مربوط به همان صنف را موردبررسی قرار دهید.
  • بازارهای رو به رشد را بیابید. بدانید که به‌زودی برای مقابله و خنثی کردن رقبا، باید در بازارهای جدید با مشتریان و نیازهای جدید، حضورداشته باشید.
  • ایده‌هایی که صرفاً خوب‌اند را از ایده‌هایی که مستقیماً با نیاز مشتری در ارتباط هستند جدا کنید. امروزه، تعداد ایده‌های خوب بسیار زیاد است امّا در صورتیکه منطبق با نیاز مشتری باشند می‌توانند به‌صورت کارآمد اجراشده و منبع درامد خوبی شوند.
  • در دست داشتن مهارت‌های لازم و تیم توانمند: برای اجرای مناسب ایده تان، باید بدانید که چه مهارت‌هایی لازم است تا تیم متناسب با آن را بسازید.

 

3- باید در دانشگاه کارآفرینی را یاد بگیریم

با جستجوی کوتاهی در مورد این جمله و مطالعه بیوگرافی کارآفرین های موفق در ایران و جهان می‌بینیم که درصد بالایی از آن‌ها، اصلاً تحصیلات دانشگاهی نداشته و بسیاری از آن‌ها تحصیلات غیر مرتبط با حیطه کاری خود داشته‌اند. امّا با توجه به منابع مربوط، لزومی در این مورد وجود ندارد. البته وجود تحصیلات مرتبط، موجب تسهیل مسیر کارآفرینی می شود، امّا یک الزام نیست.

 

4- ثروتمندان به کارآفرین های موفق تبدیل می‌شوند!

این تفکر که برای اجرای ایده، نیازمند منابع مالی شخصی هستیم، یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی صاحبان ایده به شمار می‌رود.

توجه به این جمله که ” کارآفرین شویم تا ثروتمند شویم و یا برای ثروتمند شدن باید به دنبال کارآفرینی باشیم”، تفکر غلط مذکور را از بین می‌برد. باوجود روش‌های مختلفی که در تأمین سرمایه وجود دارد، این مورد به‌طورکلی حذف خواهد شد.

برای حل چنین مشکلی می‌توان به روش‌های مختلفی اشاره کرد. ازجمله این روش‌ها که یکی از عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی است می‌توان به تأمین منابع مالی از طریق شتابدهنده ها، وام بانکی، اشتراک مالی نزدیکان و سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد. پیشنهاد می‌شود در این راستا مقاله ” چگونه کارآفرینی پول‌ساز شویم؟ ” از مدیرنو، را مطالعه کنید.

 

5- توجه دولت به کارآفرینی، تأثیر گذار است!

در هر مسیری تسهیل‌کننده‌هایی وجود دارند اما نبود آن‌ها دلیل بر ترک مسیر نیست.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور در چند سال اخیر، حمایت‌هایی از کارآفرین‌ها به‌عمل‌آمده اما هنوز و همچنان چنین اقدامهایی به تکامل نرسیده و با توجه به این خلاء در کشور، همچنان می‌بینیم که کارآفرین‌های زیادی در حال کسب موفقیت‌های روزافزون هستند.

 

6- حتماً باید از هوش بالایی برخوردار باشم:

در مسیر کارآفرینی ، خصایصی همچون خیال پردازی، خلاقیت، علاقه، جسارت و تمرکز بر روی هدف از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

افرادی که خیال‌پردازی بیشتری دارند احتمال بیشتری وجود دارد بتوانند یک کار و ایده جدید خلق کنند، اما خلاقیت از شروط الزامی نیست. چراکه با قدم‌های اولیه در مسیر کارآفرینی و آشنایی بیشتر با فضای ایده پردازی، می‌توان به این مهم دست‌یافت.

بسیاری از ایرانی‌ها قدرت خیال‌پردازی خوبی دارند؛ اما تنها افراد معدودی به آن اهمیت داده و اکثراً بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند. حتی بسیاری از افراد آن را چیز بدی می‌دانند!

تفاوت کارآفرین های موفق با دیگران در اینست که به خیال‌پردازی‌های خود جامه عمل می‌پوشاند.

 

توصیه مهم

اگر به کاری اشتغال دارید که علاقه‌ای به انجام آن ندارید، هم‌اکنون آن کار را ترک کنید!

شغل ابزاری است برای رشد انسان، نه فقط یک امنیت مالی حداقلی برای اسارت او. وقتی از کاری که به آن علاقه ندارید دست می‌کشید، تمام انرژی‌تان صرف یافتن راهی برای شغل مورد علاقه‌تان می‌شود و جالب اینجاست که تمام ذهنتان درگیر این می‌شود که چه کاری برایتان مناسب‌تر است. برای مسیریابی شغلی میتوانید از تست MBTI استفاده کنید.

جسارت، یکی دیگر از ویژگی های کارآفرین‌هاست.

جسارت به معنی شناخت و غلبه بر ترس‌هایی است که بزرگ‌ترین موانع پیشرفت و رهایی انسانها هستند. انسان‌های بزرگ با ترس‌هایشان مواجه شده و انسان‌های ضعیف از آن فرار می‌کنند.

بعد از مشخص کردن اهدافتان، کافی است بر آن متمرکز شوید. مانند ذره‌بینی عمل کنید که اشعه خورشید را بر نقطه‌ای جمع و قدرت و حرارت آن را چندین برابر می‌کند.

به عوامل مزاحم اجازه ندهید به ذهنتان وارد شوند زیرا جلوی موفقیت در کارآفرینی را میگیرند.

تمام ابزارهای لازم برای رسیدن به هدفتان را جمع‌آوری کنید و تا رسیدن به هدف دست از تلاش برندارید. از تجربه‌هایتان پله‌هایی برای بالا رفتن بسازید و هرگز از شکست خوردن نترسید.

 

7- راه میانبری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق

تمام کارآفرین‌هایی که در فضای اقتصاد ملی و بین‌المللی حرفی برای گفتن دارند، مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده‌اند.

اما در طی مسیر کارآفرینی ، چهره مشهوری نبودند که سختی‌هایشان در انظار عمومی دیده شود. پس از گذراندن آن دوران و وقتی‌که به دوران طلایی و موفقیت رسیدند، مصاحبه‌ها و داستان‌های زیادی از تجربه‌های آنان پخش می‌شود اما برای خوانندگان و تازه‌کاران این عرصه، بیشتر جنبه تئوریک و داستان دارند.

بهتر است بامطالعه و درس گرفتن از تجربیات کارآفرین های موفق ، مسیر را کوتاه‌تر کرده و تعداد خطاها را کاهش دهیم و باور کنیم که؛ هر مشکلی که امروز جلوی پای ماست، در مسیر آنان نیز بوده. در مقاله “عوامل موفقیت و شکست در استارتاپ” از مدیرنو، به خلاصه‌ای از عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی اشاره‌شده است.

8- حتماً باید به‌تنهایی شروع کرد:

اینکه برخی فکر میکنند باید به تنهایی کسب و کار خود را راه اندازی کنند تا کارافرین شوند، اشتباه است.

در داستان‌های کارآفرینی یک نفر نقش قهرمان را بازی می‌کند، اما تحقیقات و واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. این “تیم” است که شرکت را تأسیس می‌کند نه فرد و اساساً تیمِ شایسته و متشکل از افراد باانگیزه و متخصص، شانس موفقیت بیشتری دارند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

کلیدواژه ها: کارآفرین های موفق ایران و جهان , عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی , چالش های کارآفرینی , مسیر کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *