ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهم ترین موانع ایجاد کسب و کار چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
عوامل موثر در ایجاد کسب و کار جدید

در این مقاله از مدیرنو؛ به راه های ایجاد کسب و کار کوچک میپردازیم و دلایل و علت شکست کسب و کارها و موانع ایجاد کسب و کار و اشتغال برای کارآفرینان را بیان خواهیم کرد. بیشتر افراد در برهه ای از زندگی خود، ایده ای در ذهن داشته اند که بر مبنای آن می‌توانستند یک کسب‌وکار را شکل دهند، اما فقط تعداد بسیار اندکی از این افراد این کار را انجام داده‌اند. سوال مهم اینست که چه محرک‌هایی مورد نیاز است تا شما را برانگیزاند که این ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنید؟

بنر میان مقاله فروش

راه های ایجاد کسب و کار کوچک

عوامل و راه های موثر در ایجاد و تبدیل ایده به کسب و کار کوچک به دو بخش موانع ایجاد اشتغال و محرک‌ها تقسیم می شوند. محرک ها به دو بخش عوامل تقویت کننده و وادار کننده تقسیم می شوند.

  • عوامل وادار کننده عواملی هستند که افراد را برای خویش فرمایی، تحت فشار قرار می‌دهند.
  • عوامل تقویت کننده عواملی هستند که افراد را برای خویش فرمایی ترغیب می کنند.
  • تمام محرک‌ها ممکن است توسط عوامل بازدارنده، تحت تاثیر قرار گیرند.

 

داشتن ایده و محرک قوی

برای کسب‌وکار موفق، داشتن ایده و محرک‌های قوی لازم می‌باشد.

برای اینکه ایده با موفقیت به واقعیت تبدیل شود. شما باید از صلاحیت ها و مهارت های مورد نیاز برخوردار باشید تا بتوانید کسب‌وکار را راه اندازی و مدیریت کنید. شما باید مفهوم بازار را درک کرده و مشتریان را به خوبی شناخته و جذب کنید. همچنین نیاز دارید تا رقبای خود را بشناسید که به دنبال راه هایی باشید تا مشتریان بیشتری نسبت به رقبای خود جذب کنید. و نکته‌ی اخر اینکه از کافی بودن منابع در دسترس مطمئن باشید.

 

انگیزه‌های ایجاد کسب‌وکار در کارآفرینان

علاوه بر موارد بالا، موارد ذیل نیز از دیگر موارد مهمی هستند که به عنوان انگیزه ها و راه های ایجاد کسب و کار کوچک در کارآفرینان شناخته شده اند:

  • به دست آوردن فرصتی برای کنترل بر سرنوشت خود: از آن جایی که در شرکت های بزرگ، ثبات شغلی کمتری وجود دارد، فرصت کنترل بر سرنوشت به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. داشتن کسب‌وکار، استقلال و فرصتی را فراهم می‌کند تا کارآفرینان به اهداف شخصی خود دست یابند.
  • به دست آوردن فرصتی برای استفاده از تمام قابلیت های خود: چه تعداد از افراد به کاری مشغول شده‌اند که در آن کار از مهارت ها و توانمندی های خود به اندازه ی کافی استفاده کرده‌اند؟ اراده و خلاقیت فردی باید بر تمام موانع ایجاد کسب و کار و اشتغال غلبه کند و از طرف دیگر، مدیریت کسب و کار نیز باید توانایی های افراد را تقویت کند.
  • به دست آوردن فرصتی برای کسب سودهای مالی: پول معیاری برای حمایت منطقی از ایده ها و افکار افرادی است که از سزاواری و شایستگی لازم برخوردار هستند. پول همچنین نشان دهنده ی تقدیر از فعالیت های سخت و ساعات بی پایان کاری است.
  • به دست آوردن فرصتی برای همکاری و مشارکت با اجتماع و مورد تایید قرار گرفتن تلاش های خود: پاداش های مالی، مورد تایید قرار گرفتن بخاطر برخوردهای صادقانه و ارائه ی خدمات به مشتریان و اجتماع، تشویق های مهمی برای کارآفرینان محسوب می شوند. رفتارها و اقدامات بر مبنای احترام و اعتماد متقابل شاخص مهمی برای بسیاری از کسب‌وکارهای موفق است.

شروع کسب‌وکار فواید زیادی به دنبال دارد و فرصت های زیادی را به وجود می آورد. اما افراد برای وارد شدن به دنیای کارآفرینی باید از مشکلات بالقوه و موانع ایجاد اشتغال نیز آگاه باشند.

یک کارآفرین چه انگیزه ای باید داشته باشد تا تمام ریسک ها را بپذیرد و شرکت جدید را تاسیس نماید؟

بیشتر صاحب نظران معتقدند که “استقلال” انگیزه ی اصلی کارآفرینان است.

تمایل به “رئیس بودن” انگیزه مهمی در مردان و زنان کارآفرین است. تا تمامی ریسک های مالی، روانی، اجتماعی را بپذیرند. ساعت های متوالی با این هدف که بتوانند کسب‌وکار خود را به شکلی موفقیت آمیز توسعه دهند به کار بپردازند. برخی انگیزه ها میان مردان و زنان متفاوت است.

پول بعد از استقلال، دومین انگیزه و دلیل اصلی شروع کسب‌وکار در مردان است، در حالی که رضایت شغلی، موفقیت، فرصت طلبی و پول، دلایل شروع کسب و کار در زنان است.

برخی از موانع ایجاد کسب و کار عبارتند از:

  • عدم قطعیت در درآمد: هیچ ضمانتی به دنبال ندارد که کارآفرینان پول کافی برای ادامه‌ی فعالیت خود به دست بیاورند. از بعضی کسب‌وکارهای کوچک به زحمت پول کافی به دست می آید تا کارآفرین درآمد مناسبی در اختیار داشته باشد.
  • ریسک از دست دادن پول سرمایه گذاری شده: میزان شکست کسب‌وکارها، نسبتاً بالاست. تحقیقات اخیر نشان می دهد که در مدت شش سال، 63% از کسب‌وکارهای کوچک به شکست منجر شده اند.
  • ساعت طولانی و کار سخت: گاهی اوقات صاحبان کسب‌وکارها از سرمایه گذاری های گسترده به دلیل صرف وقت و انرژی برای فعالیت های کاری خود متحیر می شوند. در مرحله ی شروع کار ممکن است کارآفرین تمام کارها را به تنهایی انجام دهد ( از تولید و فروش گرفته تا جمع آوری پول).
  • کیفیت پایین زندگی تا زمانی که کسب‌وکار تثبیت شود: ساعات طولانی و کار سخت مورد نیاز برای راه اندازی یک شرکت می تواند عوارض زیادی برای خانواده و زندگی اجتماعی فرد داشته باشد. مالکان کسب‌وکار در می‌یابند که نقش آن ها به عنوان همسر، شوهر یا والدین نسبت به نقش آن ها به عنوان موسسان شرکت از اهمیت کمتری برخوردار است.
  • مسئولیت های کامل: رئیس خود بودن بسیار خوب است. اما بسیاری از کارآفرینان متوجه می‌شوند که باید در مورد موضوعاتی تصمیم گیری کنند که واقعا دانش و آگاهی لازم در آن زمینه ها را ندارند. زمانی که شخصی برای کمک کردن وجود نداشته باشد، فشارها و سختی ها می توانند به سرعت زیاد شوند.

 خیلی از افراد بدون تسلط کامل بر هنر مدیریت خود، زندگی را سپری می‌کنید.

کار بخش مهمی از زندگی شماست و باید نکات مهم و کاربردی این حوزه را یاد گرفته و از آنها استفاده کنید. این نکته در مورد کارآفرینان نیز صدق کرده و باید به نکات اساسی و لازم توجه کرده تا از این بخش بیشترین سود را ببرند. در مقاله “۳ راهکار عملی در مدیریت کسب‌وکار” به این موضوع پرداخته ایم.

موانع ایجاد اشتغال برای کارآفرین ها

بیشتر افراد، ریسک ناشی از شروع کسب‌وکار را بسیار زیاد میدانند.

غالباً نیز تشخیص مناسبی از علل بالقوه‌ی شکست در اختیار ندارند. برای همه کارآفرینان دانستن موانع ایجاد اشتغال و این مسئله که چرا کسب‌وکارهای گذشته‌شان با شکست مواجه شده، می تواند عامل مهمی در جلوگیری از سرنوشت های مشابه برای آنان باشد.

موانع رایج در ایجاد کسب و کار جدید عبارتند از:

  • عدم صلاحیت های مدیریتی

در بیشتر کسب‌وکارها، بی‌تجربه بودن مدیران یا ضعف در تصمیم‌گیری، مسئله‌ی اصلی در شکست محسوب می شود. بسیاری از افراد ابزارهای راه اندازی بر مدیریت کسب‌وکار را در اختیار ندارند و این یکی از موانع ایجاد کسب و کار است.

برای یادگیری و تقویت مهارت های مدیریتی به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مراجعه فرمایید.

 

  • فقدان تجربه

در شرایط آرمانی، کارآفرین بالقوه باید از توانایی‌های فنی مناسبی برخوردار باشد. همچنین باید مهارت های لازم را برای مدیریت افراد شرکت نیز دارا باشد تا بتواند آن ها را به سطوح بالایی از عملکرد ترغیب کند. این کارها نیازمند تجربیات زیادی است.

 

  • کنترل ضعیف مالی

مدیریت صحیح، کلید موفقیت شرکت‌های کوچک است و اغلب مدیران و رهبران اثربخش در می‌یابند که موفقیت شرکت نیازمند کنترل مالی مناسب می‌باشد. برای بسیار ازکسب‌وکارهای کوچک خطا و اشتباه در مدیریت مالی جبران ناپذیر است.

 

  • شکست در برنامه ریزی

شکست در برنامه ریزی، آینده ی شرکت را از همان ابتدا از مسیر خود منحرف می کند. معمولا این نوع شکست ها شرکت را کاملاً فلج می کند. شکست در برنامه ریزی به دو شکل آشکار می شود: فقدان برنامه ریزی استراتژیک و رشد و توسعه برنامه ریزی نشده.

درصورتیکه در زمینه برنامه ریزی نیاز به کمک دارید به صفحه مشاوره مدیریت استراتژیک مدیرنو مراجعه کنید.

 

  • مکان نامناسب

برای هر کسب‌وکار، انتخاب مکان مناسب هم جنبه علمی و هم جنبه هنری دارد. اغلب انتخاب مکان های تجاری بدون مطالعه و بررسی و برنامه ریزی مناسب صورت می گیرد. بعضی از مالکان یک مکان مشخصی را فقط به این خاطر انتخاب می‌کنند که این مکان خالی است و از آن استفاده نمی‌شود.

 

  • عدم کنترل فهرست اموال

عدم کنترل موجودی‌های شرکت یکی از مهمترین غفلت هایی است که مربوط به مسئولیت های مدیریتی است. در بسیاری از موارد با اینکه مدیریت فهرست کاملی از دارایی‌های شرکت را در اختیار دارد، اما این فهرست به شکل کاملاً غلطی تهیه شده است.

 

  • نگرش‌های نامناسب

بعضی از موانع ایجاد اشتغال برای رسیدن به موفقیت از طریق نگرش های مدیران شرکت بوجود می‌آید. در درجه ی اول مدیران باید خود را برای کارهای سخت و هر گونه فداکاری دیگری آماده کنند. چرا که موفقیت، نیازمند سختکوشی و فداکاری زیادی است.

 

  • ناتوانی در انجام تحولات مبتنی بر کارآفرینی

رشد و توسعه‌ کسب‌وکار معمولاً نیازمند سبک‌های مختلف مدیریتی است. بسیاری از توانایی‌هایی که باعث تبدیل افراد به کارآفرینان موفق می شود، اغلب به اثربخشی مدیریت بر‌می‌گردد. رشد و توسعه نیازمند کارآفرینی است که اختیار را تفویض و از کنترل‌های مستقیم روزانه صرف نظر کند (کاری که بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانند به راحتی انجام دهند).

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب‌وکار به صفحه مشاوره کسب‌وکار مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

برچسب ها: موانع و راه های ایجاد کسب و کار کوچک , موانع ایجاد اشتغال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟