ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

راههای افزایش مهارت کلامی چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
2 روش کلیدی در تقویت مهارت های کلامی

در این مقاله از مدیرنو؛ به راه های تقویت مهارت کلامی می‌پردازیم. در ادامه به 2 راه و روش کلیدی در تقویت مهارت کلامی خواهیم پرداخت. همه می‌دانیم که توانایی برقراری ارتباط، داشتن و تقویت مهارت کلامی، یک عامل مهم برای داشتن یک زندگی موفق و شاد است. اولین گام برای برقراری ارتباط، داشتن فن بیان مناسب می‌باشد. توانایی خوب صحبت کردن یک امتیاز عالی و عاملی برای پیشرفت ما محسوب می‌شود.

در مجموعه مقالات ” مهارت کلامی در کسب و کار ” به بیان روش‌ها و ترفندهایی از مذاکره می‌پردازیم که به کمک آنها می‌توانید در کسب و کارتان به‌سرعت رشد کرده و مسیر دستیابی به اهدافتان را هموارکنید.

راه تقویت مهارت های کلامی موجب می شود تا در هر حیطه ای که در آن فعالیت دارید مشتریان خود را به درستی جذب کنید و حتی در زندگی روزمزه نیز با تقویت مهارت های کلامی خود ارتباط موثرتری با اطرافیان و دوستان خود برقرار کنید.

روش های تقویت مهارت های کلامی

1- شخصیت شناسی در کسب و کار چه نقشی در تقویت مهارت کلامی شما دارد؟

کار و تجارت درواقع موفقیت انتقال ایده‌های یک شخصیت به شخصیت دیگر میباشد. باید تا جایی که می‌توانیم شناسایی انواع مختلف شخصیت‌ها را یاد گرفته تا بتوانیم پیاممان را به مؤثرترین شکل ممکن انتقال دهیم. افرادی که در مراوده‌های کاری با آنها صحبت می‌کنیم افراد مختلفی با مدل ارتباطی خاص خود هستند. امکان دارد یک نفر با توجه به جایگاهی که داشته باشد طرز گفتگوی رسمی را می‌پسندد. همین طرز صحبت رسمی می‌تواند به‌شدت برای فردی دیگر اثر منفی داشته باشد. در مورد یک نفر دعوت به صرف یک قهوه یا چای برای یک گفتگوی کاری می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. برای فردی که دارای چارچوب‌های خاص هست می‌تواند به‌شدت نتیجه معکوس دهد.

برای اینکه بتوانیم با افرادی با شخصیت‌های گوناگون ارتباط برقرار کنیم، باید یک سری اطلاعات کلی نسبت به شخصیت‌های گوناگون کسب کنیم و به تقویت مهارت کلامی تان بپردازیم تا بتوانیم با هر کس متناسب باشخصیتش گفتگو کنیم. در ادامه، شخصیت‌ها را از نظر شیوه برخورد با مسائل کاری موردبررسی قرار خواهیم داد.

2 روش کلیدی در تقویت مهارت های کلامی

معمولاً کارفرمایان طالب این 4 نوع شخصیت هستند.

افراد خیال پردازی که ایده دارند، تحلیل گرانی که مطمئن شوند این ایده خوب هست، اطمینان دهنده‌هایی که ایده به اجرا درمی‌آورند و مدیرانی که نقش‌های مدیریتی را به عهده می‌گیرند.

  • یک: یک فرد خوش‌رو و خوش‌مشرب (فرد اطمینان دهنده) معمولاً در شغل‌های تجاری گمارده می‌شود.

البته این در صورتیست که شخص در جایگاه واقعی خودش قرار داشته باشد. گاهی می‌بینیم که فردی شاید پایین‌ترین سمت را در یک سازمان به عهده دارد ولی بسیار خوش‌برخورد و با ویژگی‌های یک فرد اطمینان دهنده بوده و خوش‌بین و خوش‌برخورد است. آیا همین‌الان نام شخص خاصی از اطرافیانتان با این ویژگی به ذهنتان خطور کرد؟

طرز صحبت با افرادی که خوش‌رو و خوش‌مشرب هستند:

این افراد دارای شخصیتی برونگرا و صریح هستند. باید تا جایی که می‌توانیم با شور و هیجان به آنها جواب دهیم. باید آنها را در مرکز توجه قرار داده و ارزشش را بالا ببریم.

  • دو: یک فرد محتاط و دقیق (تحلیلگر) را در شغل‌های فنی و مهندسی خواهید دید.

طرز صحبت کردن با افرادی که محتاط و دقیق هستند:

فردی با این تیپ شخصیتی تمام توجهش به جزئیات است. او وابسته به یک کار بی‌نقص میباشد. باید در صحبت با افرادی با این تیپ شخصیتی به جزئیات کارها، مرتب و منظم بودن و تمرکز روی کارها توجه نمود.

  • سه: یک فرد مؤکد و درستکار (کنترل‌کننده) در سمت‌های مدیریتی قرار می‌گیرد.

طرز صحبت کردن با افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند:

این افراد دارای شخصیتی برونگرا و صریح هستند. در گفتگو با این افراد باید او را مطمئن کنیم که به کارش اهمیت می‌دهیم و آنچه را که انجام می‌دهد، بهترین است. به‌هیچ‌وجه نباید باعث اتلاف وقت افرادی با این تیپ شخصیتی شویم.

  • چهار: یک فرد کم رو اما قادر به دیدن زوایای چیزهای مختلف (خیال‌پرداز) در نقش‌های ایده پردازی و ابداع خلاقیت قرار می‌گیرند.

طرز صحبت کردن با افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند:

این افراد دارای شخصیت درون‌گرا هستند. باید تا می‌توانیم فرصت خیال‌پردازی را به این افراد بدهیم و بسیار به حریم شخصی‌شان احترام بگذاریم. سؤالاتی که باعث معذب شدنشان می‌شود را نپرسیم.

 

اقدام شناسایی شخصیت

نام همکاران، مدیران، زیردستان، مشتریان و… کسانی که به هر نحوی با آنها مراوده کاری دارید را یادداشت کنید. سپس شخصیت هرکدام را با توجه به مشاهده، گوش کردن و پرسش شناسایی و یادداشت کنید. سپس در گفتگوهای کاری خودتان با هرکدام متناسب باشخصیتشان گفتگوکنید.

 

2- گسترش دایره لغات چه نقشی در تقویت مهارت کلامی شما دارد؟

گسترش دایره لغات یک راه کلیدی برای تقویت مهارت کلامی، مذاکره و گفتگوی تخصصی در کسب و کار و روابط شغلی می‌باشد. یک مغز با نبوغ بالای گفتاری و یک قلم قدرتمند، برنده‌تر از تیغ شمشیر هستند. هوش گفتاری همان نبوغ کلام میباشد. منظور از آن، توانایی شعبده‌بازی با حروف و واژگان بوده که در تقویت مهارت کلامی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین ضریب هوش گفتاری افراد با گستره دایره لغاتشان اندازه گیری می‌شود.

روان شناسان مطرح کرده‌اند، ارتباطی مستقیم بین شیوه به‌کارگیری کلمات و گستره‌ی دایره واژگان افراد، با موفقیت آنها وجود دارد. لذا کلمات نقشی تعیین‌کننده در موفقیت اجتماعی افراد ایفا می‌کنند. افراد دارای فن بیان عالی، فکری پویا و سرشار از ایده دارند. ضمن آنکه نیازهای مغز خودرا می‌شناسند و قادرند تا با گسترش مستمر دایره لغات خویش از جسم خود نیز در جهت برقراری ارتباطات مؤثر استفاده کنند. این افراد، قدرت کلام بالایی در درک مطالب داشته و با قدرت و شیوایی بیان خود، ذهن و قلب مخاطبانشان را باخود همراه می‌کنند.

علاوه بر این، در کسب و کار نیز، هر حرفه‌ای واژگان و اصطلاحات مختص به خودرا داراست؛ بنابراین سخنوران خوب، در شغلشان نیز موفق‌ترند. راهکارهای بسیاری برای افزایش دایره واژگان ازجمله یادگیری اصطلاحات و عبارات مخصوص کسب و کارمان وجود دارد.

نکته مهم استفاده از کلمات به‌روز و جدید در صحبت‌هایمان هست و لازمه آن مطالعه و یادگیری مداوم می باشد. وقتی واژه یا عبارتی در کسب و کارمان برخورد می‌کنیم که برای ما ناآشناست باید در جستجوی معنا و مفهوم آن باشیم تا بتوانیم در مواقع ضروری از آنها در گفتارمان استفاده کنیم.

به‌عنوان‌مثال

فردی که در زمینه‌ی حسابداری مشغول به‌کار هست، هرچقدر با واژگان مرتبط با مسائل مالی ازجمله مالیات، ارزش افزوده و… آشنایی بیشتری داشته باشد، بدون شک در نظر مخاطب، شخص بسیار حرفه‌ای در کار خود قلمداد می‌شود.

حل جدول واژگان و معماها و نیز انجام بازی‌های ذهنی، گوش دادن و یادگرفتن کلمات غیرمعمول و جدید در مکالمات روزمره و نیز تبدیل‌شدن به شنونده‌ای ماهر، استفاده از قدرت بینایی و دنبال کردن واژگان جدید، سرمایه گذاری روی یک فرهنگ واژگان پربار و اختصاص زمان به مطالعه آن، استفاده از بازی به‌عنوان یک ابزار آموزشی در جهت یادگیری واژگان (مثل جدول کلمات متقاطع یا جدول معمایی) ازجمله این راهکارهاست.

راهکار دیگر

راهکار دیگر که من معمولاً استفاده می‌کنم اینست که وقتی جمله یا کلمه‌ای را از شخصی می‌شنوم با خودمی‌گویم چه واژه مناسب دیگری می‌توان به‌جای این جمله یا کلمه استفاده کرد. این گفتگوی درونی در ذهن من انجام‌شده و سعی می‌کنم کلماتی را که به ذهنم می‌رسد را به‌جای آن کلمات به‌کار ببرم. بعضی‌اوقات وقتی شخصی جمله‌ای یا عبارتی به‌کار می‌برد، من متوجه می‌شوم که جمله جالبیست و من هیچ‌گاه از آن استفاده نکرده بودم. بنابراین سعی می‌کنم در صحبت‌هایم آن را به‌کار ببرم. بنابراین توجه به جملات و عباراتی که اطرافیان بیان می‌کنند یکی از راه‌های گسترش دایره لغات می‌باشد.

اقدام؛ گسترش دایره لغات: یک دفترچه بردارید و صبح به‌محض اینکه از خواب برخاستید بدون اینکه با کسی صحبت نمایید. به مغزتان فشار بیاورید و تا می‌توانید کلماتی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود کلماتی که در ذهن داریم ولی هیچ‌گاه در صحبت‌هایمان استفاده نمی‌کنیم را از گوشه‌های ذهنمان بیرون کشیده و در روزمره آنها را به‌کار بندیم.

این کار را هرروز صبح انجام دهید چون تأثیر زیادی در گسترش دایره واژگان شما در گفتگوهایتان خواهد داشت. علاوه بر این کلمات در طول روز اگر با جملات بزرگان برخورد می‌کنید که به نظرتان جالب است را در این دفترچه یادداشت نمایید. تا بتوانید از طریق این تمرین‌ها به تقویت مهارت کلامی خود پرداخته و بهترین موفقیت‌های شخصی و شغلی را نصیب خودکنید.

در ادامه به 4 روش مؤثر در تقویت مهارت های کلامی خواهیم پرداخت. در مجموعه مقالات ” مهارت کلامی در کسب و کار ” به بیان روش‌ها و ترفندهایی از مذاکره پرداختیم. به کمک آنها می‌توانید در کسب و کارتان به سرعت رشد کرده و مسیر دستیابی به اهدافتان را هموار کنید. همه می‌دانیم که توانایی برقراری ارتباط، داشتن و تقویت مهارت های کلامی ، یک عامل مهم برای داشتن یک زندگی موفق و شاد است. این امر اولین گام برای برقراری ارتباط، داشتن فن بیان مناسب می‌باشد. توانایی خوب صحبت کردن یک امتیاز عالی و عاملی برای پیشرفت ما محسوب می‌شود.

 

آموزش تقویت مهارت های کلامی

4 روش موثر در تقویت مهارت های کلامی

3- الگو برداری

برای تبدیل‌شدن به بهترین‌ها در هر حیطه‌ای، می‌توانیم از متخصصانی که در حرفه ما مشغول به کارند و بیان حرفه‌ای و نفوذ کلام دارند، الگوبرداری کنیم. به‌علاوه با توجه و زیر نظر گرفتن کلمات مورداستفاده اساتید، مدیران مجموعه‌مان، مجریان، معلمین و دیگر سخنوران، این کلمات خاص را به دایره واژگان خود اضافه کنیم.

مذاکره و سخنرانی حرفه‌ای مستلزم اینست که واژگان ناآشنا را پیگیری کنیم. عشق به غلبه بر نادانسته‌ها و تعهد به یادگیری مستمر ازجمله ویژگی‌های سخنوران توانمند است.

سخنوران حرفه‌ای، شکارچیان واژه بوده و همیشه در جست‌وجوی کلمات جدیدند. بهتر است یک دفترچه برای ثبت کلمات جدید داشته و در آن کلمات فنی و تخصصی و انواع واژگانی که در محیط کار و یا در برخورد با افراد مختلف با آنها مواجه می‌شویم را برای بهبود فن بیانمان یادداشت کنیم.

اقدام: پیدا کردن یک الگو در زمینه‌ی کاری خودمان

هم‌اکنون در زمینه‌ی کاری‌تان افراد برجسته را شناسایی کنید. افرادی که تأثیر زیادی در زندگی شما داشته‌اند و شما آنها را به‌عنوان الگو می‌پذیرید. حال کلمات و جملاتی را که اغلب بیان می‌کنند را یادداشت کرده و تا جایی که می‌توانید در زندگی روزانه خود به‌کار ببندید.

 

4- مطالعه و تماشای فیلم

برای داشتن فن بیان قوی در کسب و کار باید تا می‌توانیم با خواندن مطالب و کتاب‌های مختلف در رابطه با زمینه کاری‌مان، با واژگان و اصطلاحات مرتبط با حرفه خود آشنا شویم. خواندن مطالب مرتبط با کارمان نه تنها باعث می‌شود که اطلاعات ما در رابطه با کسب و کارمان به‌روز شود بلکه دایره واژگان ما را نیز گسترش می‌دهد.

گسترش دانش و واژگان در معرفی محصول یا خدمات ما برای مشتری، دارای اهمیت زیادی است. هرچقدر بتوانیم بیشتر درباره خدمات و محصولاتمان صحبت کنیم، مشتری تمایل بیشتری برای مراوده کاری با ما خواهد داشت. همین‌طور تماشای فیلم‌های مرتبط که بر روی موضوع کاری ما متمرکزند، یک راه عالی برای بهبود فن بیان ما می‌باشد. در این‌گونه فیلم‌ها یک سری جملات کلیدی وجود دارد که در سرتاسر فیلم مدام تکرار می‌شود و به‌کارگیری این کلمات بسیار مفید است.

 

اقدام: مطالعه و تماشای فیلم

لطفاً در زمینه‌ی کسب و کارتان، کتاب‌ها و مجلات تخصصی و فیلم‌های مربوطه را در اینترنت جستجو کرده و در اولین فرصت آنها را تهیه کنید و از اصطلاحات آن در کسب و کارتان استفاده نمایید.

 

5- تمرین کردن برای تقویت مهارت کلامی

یادگیری کلمات جدید مرتبط با حرفه‌مان نمی‌تواند به بهتر صحبت کردن ما در محیط کار کمک کند. مگر اینکه واژگان جدید را در ارتباطات روزمره‌مان استفاده کنیم.

برای بهبود بیانمان در کسب و کار باید ابتدا واژگانی را که آموختیم در محاوره‌های روزمره با دوستان و همکارانمان به کار ببندیم. در ارائه‌هایی که در محل کار انجام می‌دهیم، سعی کنیم تا می‌توانیم واژگان مختص کارمان را به‌وفور برای تمرین بیشتر به کار ببندیم که این کار باعث توجه اطرافیان به ما و افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود.

یکی دیگر از تمرین‌های مهم در تقویت مهارت های کلامی ، نوشتن نامه‌های اداری میباشد. باید به همان نکاتی که در نوشتن نامه‌ها استفاده می‌کنیم، به هنگام صحبت کردن حرفه‌ای در محل کار نیز توجه کنیم. برای مثال:

  • از جمله‌های طولانی استفاده نکنیم.
  • نکات مهم را دقیق و صریح بیان کنیم.
  • طوری از کلمات استفاده کنیم که اطلاعات به‌طور دقیق و واضح منتقل شود.
  • با توجه به شرایط به‌طور کاملاً رسمی صحبت کنیم.
  • واژه‌هایی که در نامه‌های رسمی به‌کار می‌بریم را استفاده کنیم.

همان‌طور که به‌تفصیل اشاره کردیم اهمیت کسب مهارت کلامی و خوب صحبت کردن برای پیشرفت‌های شغلی ضروری است.

 

6- شروع صحبت در موقعیت‌های جدید کاری

شاید شما دیده‌اید که بعضی از افراد به هنگام ورودشان به محل کار جدید، یک گردهمایی، کنفرانس و یا جشن‌های مختلف، به نظر می‌رسد که در همه‌جا حضور دارند، با همه به‌نوعی در حال گفتگو هستند و به شخص خاصی محدود نمی‌شوند. برای این افراد هر رویدادی مربوط به زندگی اجتماعی و یا کاری و هر موقعیت گفتگو با مردم، زمینه‌ساز ایجاد یک شبکه و توسعه توانایی کاری‌شان هست. ارتباط‌گیری و شروع گفتگو یک شایستگی و مهارت کلامی هست که همه ما می‌توانیم آن را به‌دست بیاوریم.

مردم، بزرگ‌ترین منبع ارتباطی را تشکیل می‌دهند. برای موفقیت و تقویت مهارت های کلامی بیشتر باید تا جایی که می‌توانیم شبکه ارتباطی‌مان و افرادی که با آنها ارتباط داریم (و یا ممکن است در آینده کسب و کار ما نقش داشته باشند) را گسترش دهیم. در محیط کار باید از صحبت کردن با افرادی که درگیر مسائل حاشیه‌ای هستند و ما را از تمرکز بر روی موفقیتمان، دور می‌کنند خودداری کنیم.

وارد شدن به محیط‌های جدید و ناآشنا و شروع صحبت با افراد جدید شاید برای برخی از افراد، مخصوصاً اگر تجربه اولین کارشان باشد، استرس زا باشد. شروع مکالمه در محیط‌هایی که تازه‌وارد هستیم بسیار مهم می باشد. امکان دارد صحبت‌ها و رفتار ما در اولین برخورد در ذهن اطرافیان برای همیشه باقی بماند.

در ادامه به نکاتی مهم در رابطه با شروع کردن صحبت می‌پردازیم. این موارد متناسب با هر موقعیتی است و ارتباطتان را چه به‌طور تصادفی، چه در یک گردهمایی با مشتری‌های جدید، در سمینارهای صنعتی یا یک سالن تجاری بزرگ و یا در ورود به محیط کاری جدید را با افراد جدید یا افرادی که یک یا دو بار دیده‌اید آسان می‌کند.

 

نکات شروع کردن صحبت

۱. معرفی خودمان در شروع صحبت

نوع برخورد و شیوه سخن گفتن در روز اول کاری بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای اولین برخورد در روز اول، بهترین کار معرفی خودمان است. معمولاً این سبک معرفی در اولین برخورد، در همه‌جا کاربرد دارد. یک معرفی بسیار ساده را مثال می‌زنم: “سلام روزتون به خیر، اکبری هستم و در قسمت کنترل کیفیت از امروز مشغول به‌کار شدم. ” دست دادن در حین معرفی حس خوبی را انتقال می‌دهد. وقتی باکسی دست می‌دهیم در مورد خصوصیات و میزان اعتمادمان قضاوت می‌شود.

دست دادن باید بسته، سریع، مؤدبانه، نه خیلی سست و نه خیلی خشن باشد.

بعد از معرفی خودمان وقتی طرف مقابل نام خود را گفت حتماً سعی کنیم به‌دقت به اسم مخاطب گوش کرده و نام او را به خاطر بسپاریم. با اعتمادبه‌نفس شروع کنیم و به‌هیچ‌وجه از معرفی خودمان حتی به افرادی با مرتبه شغلی بالا در محل کارمان نترسیم.

بنابراین باید با اعتمادبه‌نفس خودمان را معرفی کنیم. سعی کنیم اثر خوبی در ذهن آنها بگذاریم. چراکه هرکدام از آنها می‌توانند در دستیابی به اهداف آینده‌مان مؤثر باشند. وقتی وارد یک جمع می‌شویم و در آن جمع غریبه هستیم خودمان را برای جمع معرفی کنیم. اگر حتی یک نفر در آن جمع ناآشنا برای ما بود، پیش‌دستی می‌کنیم و خودمان را معرفی می‌کنیم. سپس فرد جدید را به جمع نیز معرفی می‌کنیم.

 

اقدام: معرفی خود

همین امروز اگر در محل کارتان حضور دارید، به سه همکاری که قبلاً دیده‌اید ولی هرگز با آنها صحبت نکردید، خودتان را معرفی کنید. به‌عنوان‌مثال اگر در جلسه‌ای حضور دارید و افراد ناآشنایی در جلسه وجود دارند خودتان را به آنها معرفی کنید.

 

2- معرفی کردن دیگران

باید مدنظر داشته باشیم که توانایی خوب معرفی کردن دیگران گویای داشتن فن بیان و مهارت ارتباطی عالی در فرد معرف می‌باشد. هنگام معرفی شخصی به شخص دیگر (به‌خصوص اگر یکی از شخصیت‌ها مهم باشند)، هرچقدر مسلط‌تر باشیم بهتر است. هرچقدر تجربه‌مان در این خصوص بیشتر باشد این فکر را در ذهن اطرافیان ایجاد می‌کنیم که دارای مهارت کلامی و ارتباطی بیشتری هستیم.

معرفی، قسمت مهم کار میباشد. زیرا چشم انداز حرفه‌ای از ما منعکس خواهد کرد. بارها در موقعیت‌های مختلف دیده‌ام که شخصی به دلیل عدم رضایت از شیوه معرفی خود، به‌شدت به فرد معرف معترض شده.

برای نمونه وقتی مجری برنامه‌ای در حال معرفی مهمان برنامه می‌باشد ولی به دلیل نداشتن مهارت کلامی خوب، نمی‌تواند رضایت فرد را جلب کند. یا در زمانی که کارمند جدیدی وارد مجموعه می‌شود معرفی مدیر مجموعه به او از اهمیت زیادی برخوردار است. یا زمانی که مجری سمیناری در حال معرفی سخنرانی است که قرار است بر روی سن بیاید و سخنرانی کند. در هرکدام از موارد ذکرشده برای فرد بسیار مهم است که با چه عنوانی، چه فعالیتی، چه ارزشی معرفی می‌شود. یکی از نکاتی که در معرفی کردن باید رعایت کنیم این است که افراد عادی را به افراد مهم معرفی کنیم.

 

به‌طور مثال:

” مدیریت محترم، فلانی را به شما معرفی می‌کنم ” باید حواسمان باشد که هرگز برعکس عمل نکنیم. اگر مسئله سلسله‌مراتب شغلی در کار نبود افراد را با توجه به اولویت‌های دیگر به هم معرفی کنیم. مثلاً سن، تجربه حضور در سازمان هم می‌توانند از اولویت‌های ما برای معرفی افراد به همدیگر باشند. سعی کنیم حتماً نام اشخاصی را که می‌خواهیم به هم معرفی کنیم را بدانیم و به‌هیچ‌وجه دو طرف را در انتظار نگذاریم.

 

رشد شخصیتی و سیر تکاملی ما درنتیجه ارتباط با اطرافیانمان حاصل می‌شود. آیا به نظر شما چنین عملکردی یک استعداد طبیعی است یا مهارتی است که ما در طول مسیر یاد می‌گیریم؟ در ارتباط و مذاکره‌های شخصی و کاری اصولی حاکم است که به‌کار بستن آنها قبل از هر درخواستی، برای رسیدن به خواسته‌هایتان ضروری است.

 

مهارت های کلامی در کسب و کار

توانایی برقراری ارتباط و داشتن مهارت کلامی، یک عامل مهم برای داشتن یک زندگی موفق و شاد است و اولین گام برای برقراری ارتباط، داشتن فن بیان مناسب می‌باشد. توانایی خوب صحبت کردن یک امتیاز عالی و عاملی برای پیشرفت ما محسوب می‌شود.

در مجموعه مقالات ” مهارت های کلامی در کسب و کار ” به بیان روش‌ها و ترفندهایی از مذاکره می‌پردازیم که به کمک آنها می‌توانید در کسب و کارتان به‌سرعت رشد کرده و مسیر دستیابی به اهدافتان را هموار کنید.

به این فکر کنید که آیا دوست دارید در محل کارتان پیشرفت کنید و بتوانید رابطه‌های عالی با اطرافیانتان داشته باشید؟ آیا با شیوه گفتار و فنون ارتباطی کنونی‌تان امکان پذیر است؟

  • اگر قادر به برقراری ارتباط کلامی مناسب با همکاران، مدیران، مشتریان و … نیستید.
  • اگر به‌عنوان یک کارمند در محل کار به خاطر بیان نادرست با درخواست افزایش حقوقتان مخالفت شده است.
  • اگر به‌عنوان یک مدیر به خاطر نداشتن مهارت کلامی، نتوانسته‌اید با بیان مناسب و متقاعد کنده به درخواست افزایش حقوق یا هر نوع درخواستی از سوی پرسنل نه بگوئید.
  • اگر در حین گفتگو، مشتری دچار سوء تفاهم شده و رابطه کاری‌اش را با شما ادامه نداده است.
  • اگر به خاطر نداشتن مهارت کلامی لازم برای صحبت کردن در جمع، یک موقعیت عالی برای ارتقاء شغلی را ازدست‌داده.

اگر در کسب و کارتان با هریک از موارد بالا روبه‌رو شده‌اید، بدون شک باید مهارت کلامی و ارتباطی‌تان را ارتقا داده و با انجام تمرینات مناسب، این مشکل را حل نمایید.

گام 1: مهارت کلامی در کسب و کار

روانشناسان می‌گویند که سطح خودباوری شما یا “مقدار علاقه‌ای که به خودتان دارید” تعیین‌کننده کیفیت زندگی درونی و بیرونی شماست. هر اندازه شما بهتر و متقاعدکننده تر صحبت کنید، بیشتر خود را دوست خواهید داشت. هرچقدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید، در روابط با دیگران مثبت‌تر و زیباتر ظاهر می‌شوید و درنتیجه سالم‌تر، خوشحال‌تر و مثبت‌تر خواهید بود.

افکار، احساسات و مخصوصاً احترامی که دیگران برای ما قائل می‌شوند، در زندگی ما بسیار مبهم است. ما معمولاً در زندگی‌مان بسیاری از انتخاب‌ها و تصمیماتمان به خاطر جذب احترام و یا حداقل از دست ندادن احترام از سوی دیگران است. بنابراین داشتن فن بیان خوب و توانایی خوب صحبت کردن باعث می‌شود، موردتوجه بیشتری قرار بگیریم و درنتیجه عزت نفس ما بیشتر می‌شود.

وقتی درنتیجه زیبا سخن گفتن در هر موقعیتی از دوستان، خانواده، همکاران و… بازخورد مثبت می‌گیریم، میزان علاقه و احتراممان نسبت به خودمان افزایش پیدا می‌کند و در مورد خودمان مثبت می‌اندیشیم. بنابراین توانایی خوب صحبت کردن باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و قدرت شخصی‌مان می‌شود.

مهارت کلامی و شیوه صحیح صحبت کردن در محل کار از نیازهای ضروری در جامعه امروزی است و مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود. فردی که حرفه‌ای صحبت می‌کند و دارای مهارت کلامی است خیلی زود در محل کار مورد توجه قرار می‌گیرد و به‌سرعت جایگاه شغلی‌اش ارتقاء پیدا می‌کند. داشتن بیان خوب در کسب و کار بر امتیازات ما می‌افزاید.

 

نتایچ تحقیقات

در یک تحقیق فوق‌العاده جالب مطرح‌شده بود که سازمان‌هایی که دارای ارتباطات قوی و اصولی هستند، ۱۱۳ بار بیشتر از سازمان‌های دیگر احتمال دارد که به سطوح بالای سودآوری و بهره وری برسند.

در تحقیقی مشابه بیان‌شده بود که ۹۷ درصد از افرادی که دارای ارتباطات ضعیف هستند، مهارت کلامی ناکافی دارند و خوب صحبت نمی‌کنند و ۸۳ درصد پرسنل سازمان‌ها به دلیل نداشتن مهارت کلامی باعث تأثیرات منفی در زمینه‌های مختلف ازجمله فروش، سوددهی و بهره وری سازمان‌ها می‌شوند.

شاید شما هم به‌وفور در اجتماع و محل کارتان تجربه کرده باشید، فردی که در خوب صحبت کردن توانا نیست، حتی موجب بروز سوءتفاهم در ارتباطات با اطرافیانش می‌شود.

بنابراین مهارت خوب صحبت کردن جزء پارامترهای اصلی برای موفق شدن در فعالیت‌های شغلی و اجتماعی و صد البته در زندگی شخصی می‌باشد. وقتی بتوانیم مهارتارتباطی ازجمله خوب صحبت کردن را در خود تقویت کنیم و در آن بیشتر ازآنچه که انتظار می‌رود عالی عمل کنیم. در آن صورت قادر به برقراری ارتباط عالی با شریک، زیردست، رئیس، مشتری، همکار و… خواهیم شد.

این‌گونه ارتباطات عالی درون و بیرون سازمانی نتیجه‌ای جز سودآوری و منفعت برای سازمان و صد البته برای پرسنل نخواهد داشت. در ادامه به راه‌های عملی برای کسب مهارت کلامی و خوب صحبت کردن اشاره خواهیم کرد:

 

ارزش ایده‌هایت را دستکم نگیر

هر کسی در کسب و کار خود به‌طور یقین روزهای پراسترس را تجربه کرده. افراد در کسب و کارشان باید تا می‌توانند از توجه به حاشیه‌های کارشان اجتناب کنند. تنش‌ها و بحران‌هایی را که با اطرافیانشان دارند را از فکر خود خارج کنند. وقت خود و پرسنل و یا مدیرشان را با بحث درباره این مسائل تلف نکنند. به جای آن با رئیس یا پرسنل خود درباره ایده‌های کارآمد، سیاست‌ها،روش‌ها، بهبود محصولات و… گفتگو کنند.

 

در این راستا باید:

به توانایی‌های خودمان ایمان داشته و از اینکه ایده‌هایمان توسط بقیه رد شود ترسی نداشته باشیم. حتی اگر این اتفاق بیفتد بازهم باعث رشد ما می‌شود.

اگر در زمینه‌ی رفع مشکل خاصی بخواهیم با رئیس و یا افراد ذیصلاح صحبت کنیم، حتماً قبل از مطرح کردنش درباره گذشته و تاریخچه آن، مطالعات و تحقیقاتی را انجام دهیم و برای بهبود آن راه حل‌هایی را در ذهن داشته باشیم.

مطمئن شویم که ایده ما قابلیت اجرا را داشته باشد. بارها شده که کارمندان و پرسنل سازمان فقط در رابطه با مسائل و مشکلات صحبت می‌کنند بدون اینکه به این موضوع فکر کنند. که خودشان می‌توانند با دادن یک ایده خوب، نقش مهمی در حل آن مشکل داشته باشند.

ما حتی می‌توانیم درباره مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه‌ی موردنظر انجام‌شده ، با مدیر خود، گفتگو کنیم. ” به‌جای صحبت از تاریکی خودت یک چراغ روشن کن”. در زمان مطرح کردن ایده باید به زمانی که درباره آن صحبت می‌کنیم توجه کنیم. به‌عنوان‌مثال پیشنهاد یک ایده جدید در زمینه‌ی نحوه انجام پروژه وقتی‌که پروژه در حال انجام است. نه تنها مفید نیست بلکه باعث سردرگمی و حتی رها کردن کار هم می‌شود. اگر پروژه‌های در دست اجرا وجود دارد آن را تمام کنیم، سپس ایده جدیدمان را، در زمان مناسب مطرح کنیم.

اقدام: لیست ایده‌های قابل اجرا در کسب و کار

هم‌اکنون به مشکلات مختلفی که در کسب و کار خود با آن روبرو هستید بیندیشید. لیستی از ایده‌هایی که برای بهبود هرکدام به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. این لیست را همیشه همراه خود داشته و هرگاه نکته‌ای به ذهنتان رسید به این لیست اضافه کنید. در اولین فرصت با مدیر، مشتری و یا همکاران خود در رابطه با ایده‌هایتان صحبت کنید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: کتاب مهارت های کلامی در کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟