ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مراحل ارتقا شغلی کارمند کدامند؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مسیر های ارتقای شغلی کارکنان - عوامل موثر بر ارتقا شغلی کارکنان و کارمندان چیست

در این مقاله از مدیرنو؛ به مسیر های ارتقا شغلی و درجه کارمند می‌پردازیم. آیا می‌دانید عوامل موثر بر ارتقا شغلی کارکنان و کارمندان چیست ؟ برای رشد و پیشرفت در کسب و کارتان نیازی نیست که حتماً مورد تشویق و تمجید دیگران قرار بگیرید تا احساس موفقیت کنید، بلکه باید خودتان شروع به حرکت کنید و به هدف‌هایتان جامه عمل بپوشانید. اگر شما به‌تازگی شروع به کار کرده‌اید، شاید فکر کنیدکه باید راه زیادی تا رسیدن به موفقیت طی کنید. کاملاً حق با شماست، چون هیچ موفقیتی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. بنابراین راه‌های میانبرها و مسیر های مختلفی که سرعتتان را بالا می‌برند و باعث ارتقاء شغلی کارکنان میشوند را فراموش نکنید.

ارتقا شغلی کارمند چیست؟

ارتقای کارمند به معنای صعود یک کارمند به درجات بالاتر است. این شامل افزایش حقوق، موقعیت، مسئولیت ها، موقعیت و مزایا است. این جنبه از شغل بیشترین انگیزه را برای کارمندان دارد(پاداش نهایی برای فداکاری و وفاداری یک کارمند نسبت به یک سازمان). در تئوری، ارتقاء مستلزم کار و تلاش بیشتر در یک شغل است. بر اساس سیاست‌های سازمانی، این تصمیمات مبتنی بر ارتقاء در جنبه های مختلف اتخاذ می شود. اینها می‌تواند طول خدمت، تجربه، سابقه کار، عملکرد و غیره باشد.

رشد کردن در طبیعت انسان است و کارمندان شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 انواع ارتقا شغلی کارکنان

  • ارتقا افقی کارمند:

ارتقا افقی کارمند حالتی است که وظایف کارمند ثابت می‌ماند. معمولاً افزایش دستمزد یا افزایش مزایا وجود دارد، اما مسئولیت‌های اضافی تعیین نمی‌شود. عنوان شغل ممکن است برای نشان دادن ارتقا تغییر کند. یک مثال می‌تواند ارتقاء یک تکنسین تعمیر و نگهداری به یک تکنسین ارشد تعمیر و نگهداری باشد.

  • ارتقا عمودی کارمند:

ترفیع عمودی با تغییر در وظایف اتفاق می‌افتد. کارمندانی که مهارتی را به دست می‌آورند یا بهبود می‌بخشند، اغلب با این نوع ترفیع پاداش می‌گیرند. عنوان شغلی و دستمزد افزایش می‌یابد، مانند ترفیع افقی، اما مسئولیت‌ها نیز افزایش می‌یابد. یک ترفیع عمودی متداول، انتقال یکی از کارکنان به تیم مدیریت است.

  • ارتقا خشک کارمند:

ترفیعی که کارمندان علاقه خاصی به آن ندارند. در حالی که یک ترفیع افقی افزایش دستمزد را بدون افزایش مسئولیت‌ها توصیف می‌کند، یک ترفیع خشک نشان دهنده عکس آن است. وقتی یک کارمند ترفیع خشک دریافت می‌کند، مسئولیت بیشتری به آنها داده می‌شود اما بدون افزایش حقوق یا مزایا. نمونه‌ای از ترفیع خشک می‌تواند ارتقای یکی از اعضای تیم به رهبر تیم باشد، اما بدون امکان افزایش حقوق.

  •   ارتقا باز و بسته کارمند:

باز یا بسته بودن یک ترفیع به این اشاره دارد که چه کسی واجد شرایط ترفیع یا موقعیت جدید است. با یک تبلیغ آزاد، این فرصت برای همه افراد در سازمان فراهم است. ترفیع بسته فقط به گروه منتخبی از کارکنان ارائه می شود.

مزایای ارتقا شغلی کارکنان

1.انتظار کارکنان را برآورده می‌کند:

  یکی از مزایای اصلی ارتقا شغلی کارکنان این است که انتظارات آنها را برآورده می کند. کارمندان به ترفیعات به عنوان چیزی برای تلاش نگاه می کنند. وقتی آنها سخت کار می کنند و برای افزایش سطح مهارت یا کمک به تیم وقت می گذارند، انتظار دارند که برای ارتقاء در نظر گرفته شوند. هنگامی که کارفرمایان این انتظارات را برآورده نمی کنند، در نهایت کارمندان خود را از دست می دهند. یک مطالعه انجام شده نشان می دهد که 40 درصد از هزاره‌ها انتظار دارند یک تا دو سال دیگر ارتقا پیدا کنند. همچنین بیان می‌کند که اگر یک مورد ارائه نشود، شرکتی را ترک می‌کنند تا به دنبال فرصت‌هایی در جای دیگری باشد.
منظور از نسل هزاره‌ها متولدین اواسط دهه 1980 تا 1990 میلادی هستند.

2. فرسودگی شغلی را کاهش می‌دهد:

ارتقا شغلی کارکنان اغلب شامل افزایش حقوق می شود که به عنوان یک انگیزه بزرگ عمل می‌کند. این در مقابل، فرسایش را کاهش می دهد. یک نظرسنجی منتشر شده نشان می دهد که 35 درصد از کارمندان شغل خود را به دلیل عدم افزایش حقوق در یک سال ترک می‌کنند.
فرسایش کارکنان زمانی اتفاق می‌افتد که تأثیر منفی بر بهره وری کارکنان گذاشته می‌شود و آنها سازمان را ترک می‌کنند . زمانی که کارمندان با ترفیعات به طور منصفانه و منظم تشویق نمی‌شوند، فرسایش افزایش می‌یابد که می‌تواند اثرات منفی طولانی مدت بر کل سازمان داشته باشد.

3. انگیزه و بهره وری را افزایش می‌دهد:

همانطور که در بالا ذکر شد، ارتقاء کارکنان ابزار بزرگی برای پیشرفت شغلی و حفظ کارمندان است. به این دلیل است که وقتی کارمندان فرصت رشد پیدا می‌کنند، به یک شرکت می‌پیوندند. این انگیزه در نهایت با بهره وری بالاتر ارتباط دارد.
ترفیعاتی که با افزایش حقوق همراه است، انگیزه شماره یک برای اکثر کارکنان است. وقتی کارکنان انگیزه داشته باشند، بهره وری بیشتری نیز دارند. افزایش بهره وری به نفع اهداف و ماموریت کلی سازمان است، بنابراین راضی نگه داشتن و با انگیزه نگه داشتن کارکنان باید در اولویت قرار گیرد.
پیشنهاد میکنیم مقاله راههای افزایش انگیزه کارکنان رو مطالعه کنید.

4. مقرون به صرفه تر از استخدام کارمندان جدید است:

ارتقا داخلی کارکنان هزینه کمتری نسبت به استخدام افراد جدید دارد. در مطالعه ای که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده است نشان داده شد که شرکت‌ها به‌جای ارتقا داخلی، 20 درصد بیشتر برای یک استخدام جدید هزینه پرداخت می‌کنند. این به اقدامات کاهش هزینه در یک شرکت آسیب می‌زند.
استخدام و آموزش کارکنان جدید گران است. افزایش اندک، اما منصفانه در پرداخت کارکنان قدیمی کمک می کند تا در دراز مدت مقرون به صرفه تر باشد.

5. موجب رشد شغلی می‌شود:

ارتقاء کارکنان مسیر حیاتی شغلی و رشد یک فرد را تسهیل می کند. یک آمار در سال 2017 نشان داد که عدم پیشرفت شغلی یکی از دلایل اصلی فرسایش است. حتی در عصر حاضر، یکی از دغدغه های اصلی کارمندان است.
رشد شغلی با انگیزه کارکنان همراه است. کارکنان ترفیعات را بخشی طبیعی از رشد شغلی خود می‌دانند. بسیاری از کارمندان خوب زمانی کار را ترک می‌کنند که احساس کنند جای دیگری برای رشد در سازمان وجود ندارد.
یک آمار در سال 2017 نشان داد که عدم پیشرفت شغلی یکی از دلایل اصلی فرسودگی شغلی است.

6. نیاز به مدیریت:

ارتقا کارکنان اغلب مسئولیت‌های جدیدی را به همراه دارد که مدیریت یکی از آنهاست. این مدیریت یک عامل کلیدی در رضایت کارکنان است زیرا به رشد آنها کمک می‌کند. در یک مطالعه دقیق، مشخص شد که 45 درصد از هزاره ها مشتاق مدیریت دیگران هستند. 

7. پاداش و شناخت:

ارتقا کارکنان یک عنصر حیاتی در برنامه پاداش و شناخت سازمان است. این به این دلیل است که یک مطالعه نشان می‌دهد بیش از یک چهارم کارکنان، سازمان را به دلیل عدم شناسایی پاداش ترک می‌کنند. این باعث کاهش ماندگاری، مشارکت کارکنان و انگیزه می‌شود. اینها چند مورد از دلایلی بود که چرا ارتقا کارکنان در یک شرکت بسیار مهم است.
زمانی که پتانسیل رشد برای موقعیت یک کارمند وجود دارد، اگر ارتقا پیدا نکند، بعد از مدتی سازمان را ترک خواهد کرد. 

 

مسیر های ارتقای شغلی کارکنان - عوامل موثر بر ارتقا شغلی کارکنان و کارمندان چیست

از کجا بدانیم به چه کسی ارتقا شغلی دهیم؟

1. نقش کارمند: کارمندی که خیلی بیشتر از آنچه عنوان شغل نیاز دارد انجام می دهد

ارتقا کارمند گاهی اوقات قبل از اعطا به دست می‌آید. هنگام انجام بررسی‌های سالانه بخش و کارمندان، مهم است که به نقش‌ها توجه کنید. یک راه عالی برای اندازه‌گیری اینکه آیا یک کارمند بیشتر از نقشی که در ابتدا خواسته شده است انجام می‌دهد، مقایسه شرح شغل اصلی با مسئولیت‌های فعلی اعضای تیم است. کارمندانی که بیش از آنچه موقعیتشان درخواست می‌کند کار انجام می‌دهند، شایسته افزایش حقوق هستند.

2. ارزیابی: کارمندی که به اندازه کافی بدون ترفیع کار کرده است

بسیاری از کارمندان انتظار افزایش حقوق سالانه دارند، اما در مورد ترفیعات اینطور نیست. اگر یک کارمند در یک موقعیت خاص ارزش دارد اما برای مدت طولانی در همان نقش بوده است، وقت آن است که در مورد واجد شرایط بودن ترفیع صحبت کنیم. فعال بودن در مورد ارتقاء به جلوگیری از فرسایش کارکنان کمک می‌کند.

3. هوش هیجانی: کارمندانی که می دانند چگونه با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنند

هوش هیجانی در یک شغل سطح بالاتر ضروری است. به مجموعه مهارت های مورد نیاز برای ارتباط با دیگران اشاره دارد. این یک جنبه کلیدی مدیران است زیرا آنها باید بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند. اگر مدیران شما نتوانند با تیم ارتباط برقرار کنند، چگونه آنها را هدایت خواهند کرد؟ در چرخه ارتقای کارمند خود، مراقب هوش عاطفی نامزدهای خود باشید.

پیشنهاد ما :

 

4. بررسی عملکرد: به آمار کلی عملکرد رجوع کنید

وقتی همه چیز شکست می‌خورد، همیشه باید به اعداد عملکرد کارکنان مراجعه کنید. در این موارد، چندین روش وجود دارد که می‌توانید برای تجزیه و تحلیل کارکنان از آنها استفاده کنید. اینها مرور 360 درجه، روش مرکز ارزیابی، مدیریت بر اساس اهداف و غیره هستند. 
مقاله مدیریت ارزیابی عملکرد در این زمینه را از دست ندهید.

5. فرهنگ شرکت: کارمند بیشترین تناسب را با سازمان داشته باشد

همیشه باید مراقب نحوه انطباق یک کارمند با فرهنگ شرکت باشید. رفتار او با همکاران، مدیران، روسا، و نحوه نگاه او به شرکت. آیا آن شخص می‌تواند با کل فرهنگ شرکت و موقعیت‌های سطحی که این شغل نیاز دارد به خوبی کنار بیاید؟ اگر متوجه شدید که کارمند به خوبی تناسب دارد، باید ارتقاء خود را به سمت نقش مدیریت بالاتر در نظر بگیرید.
ارتقاء کارکنان نقش مهمی در رضایت کارکنان دارد. به مشارکت کارکنان، تقویت روحیه، کاهش غیبت و در نهایت بهره وری کمک می کند.

عوامل موثر بر ارتقا شغلی کارکنان و کارمندان

اگر جزو کارمندان یا مدیران رده پایین تر سازمان هستید و این مقاله را تا اینجا خواندید، و به دنبال ارتقا درجه هستید ادامه این مقاله برای شماست. برای اینکه در زمان کوتاه‌تری در کسب و کار خود پیشرفت کنید و امور را به نحو احسن مدیریت کنید، نکاتی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم را به‌دقت به خاطر بسپارید:

1- کارتان را همیشه درست انجام دهید

شاید کاری که امروز انجام می‌دهیم مرتبط با تحصیلات دانشگاهی ما نباشد! یا حتی با ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های ما هماهنگی کمی دارد. اینها اهمیت زیادی ندارند!

تنها نکته‌ای که مهم است، انجام درست و اصولی کارهایمان می باشد.

مطمئن باشید سخت کوشی و پشتکار شما علاوه بر این که باعث قدرتمند شدنتان می‌شود، از طرفی همیشه در ذهن کارفرمایتان هم می‌ماند و نتیجه مثبتی برایتان به دنبال دارد و می تواند باعث ارتقای شغلی شما در آینده شود. حتی اگر زمانی به دنبال تغییر شغل بودید اولین سؤالی که رئیس جدیدتان به دنبال یافتن آن خواهد بود همین نکته است.

2- قدرت مشاوره را فراموش نکنید

خیلی از مردم به مشاوره گرفتن از دیگران اهمیتی نمی‌دهند. آنها تمایلی ندارند از کسی کمک بگیرند، درصورتی‌که چنین کاری درست نیست. همیشه یک راهنما و مشاور می‌تواند افق دید جدیدی را در اختیار ما بگذارد. چون خارج از مسائل و محیط ما قرار دارد می‌تواند با نگاهی منتقدانه و بی‌طرف به حل سریع‌تر مشکلات ما کمک کند.

در داخل شرکت یا سازمانتان هم می‌توانید از کسی که نظرات و عقایدش مورد قبول شماست و ازنظر حرفه‌ای برای او احترام قائلید، کمک بخواهید. قطعاً این کمک خواستن نه تنها به ضررتان نیست بلکه منافع زیادی می‌تواند برای شما داشته باشد.

3- مهارت‌های خودتان را افزایش دهید

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم در دنیای پیچیده کسب و کار امروز، مهارت داشتن حرف اول را می‌زند.

چه فعالیت‌هایی در کارتان هستند که قادر به انجامشان نیستید؟ چه اموری را اگر یاد می‌گرفتید کارآیی تان بالا می‌رفت؟ در چه حوزه‌هایی نیاز به آموزش دارید؟ حتماً در پاسخ به این سؤالات به یادگیری مهارت‌هایی فکر کرده‌اید که از عوامل موثر بر ارتقا شغلی کارمندان و کارکنان هستند. نیازی نیست وقت و هزینه‌تان را صرف گذراندن دوره‌های آکادمیک و دانشگاهی کنید بلکه اگر دوره‌های کاربردی مرتبط با شغلتان را نیز بگذرانید حتماً نتایج خوبی می‌گیرید.

بهتر است دوره‌هایی را که می‌گذرانید یا حتی مباحثی که خودتان مطالعه می‌کنید را در رزومه کاری‌تان ذکر کنید. این کار نشان‌دهنده‌ی ابتکار و انگیزه بالای شماست. کدام کارفرما این ویژگی‌ها را دوست ندارد؟

 

4- تمرکز بر رشد خودتان

اغلب مدیران کل به دلیل مشغله‌های زیاد کمتر به‌صورت مستقیم از شما حمایت می‌کنند.

بنابراین بهتر است منتظر تحسین و ستایش دیگران نباشید. خودتان نتایج کارتان را نشان دهید. مثلاً می‌توانید با رئیس خود هماهنگ کنید که در مورد جزئیات کارتان در جلسه صحبت کند و مواردی که مورد نیاز هستند تا موفقیت بیشتری داشته باشید را عنوان کند.

 

5- شبکه سازی را در نظر داشته باشید

یکی از میانبرها و عوامل موثر بر ارتقا شغلی کارکنان و کارمندان ، شبکه سازی است.

این گزینه شاید مهم‌ترین مسیر ارتقای شغلی کارکنان باشد که برای شما مزایای زیادی دارد. شبکه سازی و برقراری ارتباط با افراد درون و بیرون سازمانتان را یاد بگیرید، زیرا هر ارتباط جدید دری به‌سوی فرصت‌های نو برای شماست. با کسانی که همکارتان هستند، یا در بخش‌هایی فعالیت دارند که موردعلاقه شما هستند، بیشتر گفتگو کنید و از نظراتشان آگاه شوید.

قبل از صحبت با افراد حتماً 4 یا 5 سؤال اساسی را که پاسخشان را می‌خواهید بدانید، در نظر بگیرید.

حتی وقتی درجایی مشغول به‌کارید ارتباط خودتان را با افراد بیرون از سازمان قطع نکنید. کسانی که در حوزه کاریشان به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و یا می‌خواهید در آینده با آن‌ها همکاری داشته باشید، را ملاقات کنید و یا گاهی ارتباط تلفنی برقرارکنید.

کلام آخر

هر نوع تغییری که یک کارمند تجربه میکند، نشان دهنده بهبود شرایط حرفه ای و کاری او و از طرفی فرصتی برای پیشرفت در حرفه و مسیر ارتقای شغلی کارکنان محسوب می شود. ارتقای شغلی به شما اجازه می دهد تا به جایگاهی بهتر، سطح مسئولیت بالاتر و اختیارات بالاتر در سازمانی که در آن مشغول هستید، برسید. بنابراین از نکات گفته شده در این مقاله برای رشد و پیشرفت در کسب وکارتان استفاده کنید تا مسیر موفقیت برای شما کوتاه تر شود.

امیدواریم این نکات برایتان مفید بوده باشند. اگر میانبر دیگری برای پیشرفت در زمان کوتاه می‌شناسید، نظرتان را با ما در میان بگذارید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نظارت درست بر عملکرد کارمندان به صفحه  ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

و یا جهت تدوین مسیر پیشرفت شغلی کارکنان با ما در ارتباط باشید.

منابع:  jfwaccountingservices و  vantagecircle و aol و هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: ا ارتقا شغلی کارمند , ارتقا شغلی چیست , ارتقا شغلی کارمندان , عوامل موثر بر ارتقا شغلی , مسیر ارتقای شغلی کارکنان

عضویت
Notify of
4 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

سلام
ارتقاشغلی خندم میگیره ارتقاتواین کشورحرف اول و آخر وپارتی میزنه وچاپلوسی وادم فروشی متاسفانه صداقت وحسن انجام کارهایی برای پیشرفت نداره توشرکت محورسازان اینطوریه جوونی وسلامتیموتو این شرکت خراب شده گذاشتم این شرکت لعنتی اینقدر آسیب زده یکی ازاین آسیبها محروم شدن ازفرزنددوم بخاطر مواد شیمیایی یعنی کولانت بااین همه آسیب دیدگی داشتن لیسانس مرتبط باشغل و۱۶سال سابقه کارکه۴سال دیگه بخاطرسختی کاربازنشسته میشم هنوز کارگرخط تولیدم باخودم عهدکردم وقسم خوردم این چندسال وتحمل کنم تا روز انتقام برسه فقط خیالم راحت بشه خانوادم بعدازمن حقوق بازنشستگی رو میگیرن تا باخیالراحت وبا دلی پرخون اون کسایی که حق کشی کردن جیگر مو خون کردن وکاری کنم درس عبرتی بشه برای دیگران

وقتتون بخیر
متاسفانه مدیریت ناصحیح در بخش های مدیریتی و نظارتی در سازمان ها و شرکت های مختلف موجب بروز چنین شرایطی میشه . حتما در این سال ها باید به سرپرست های خودتون نسبت به ارتقا خودتون اطلاع میدادید . بعضی از محیط ها برای ماندگاری ساخته نشده و خروج بهترین گزینه هست .

مقاله عالی ای بود ای کاش تمام مدیران مقالات شما رو بخونن و یا حداقل در یکی از دوره هاتون یا پیج اینستاتون جوین باشند .

وقتتون بخیر
نظر لطفتونه ،مدیریت اصولی یک علمه که باید مدیران بیاموزند .

4
0
عاشق نظراتتان هستیمx