ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه بحران را مدیریت کنیم؟ (مراحل مدیریت بحران کسب و کار به زبان ساده)

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

پادکست:

ندارد
اهمیت چگونه مدیریت بحران در سازمان داشته باشیم مدیریت بحران کسب و کار

در این مقاله از مدیرنو به اینکه چگونه بحران کسب و کار را مدیریت کنیم می‌پردازیم. اهمیت مدیریت بحران در سازمان چیست ؟ در ادامه مراحل مدیریت بحران کسب و کار به زبان ساده شرح خواهیم داد. بحران جز جدایی‌ناپذیر کسب و کار های امروزیه. وقتی درباره کسب و کار داریم صحبت می‌کنیم قاعدتاً باید به بحران‌هایی که باهاش مواجه میشیم فکر کنیم. اما بحران کسب و کار می تونه عوامل بیرونی و درونی داشته باشه.

بنر میان مقاله منابع انسانی

ممکنه ما خیلی از بحران‌هایی که کسب و کارمون باهاش مواجه میشه رو نتونیم جلوش رو بگیریم. اما برای مدیریت بحران در سازمان می تونیم واکنش‌های بهینه‌ای داشته باشیم تا بتونیم ازشون به راحتی عبور کنیم یا کم‌ترین آسیب رو حتی ببینیم.

یادمون باشه تو دوره‌هایی که کسب و کار وارد بحران‌های خاص میشه، فرقی نداره چه کرونا و افت شدید مشتریان مون و چه بحران‌های داخلی، مدیریت بحران در سازمان و عملکرد ما و تیممونه که میتونه باعث بشه از رقبامون جلو بیوفتیم. یا در گام اول و در حداقل دستاوردهای خودمون بتونیم خروجی و بهتره بگم حیات کسب و کارمون رو حفظ کنیم. اما برای اینکه تو بحران‌ها بتونیم عملکرد بهتری داشته باشیم چه ابزارها، چه روش‌ها و چه توصیه‌هایی رو باید بهش بپردازیم تا بتونیم جون سالم به در ببریم؟

 

مراحل مدیریت بحران کسب و کار

1. انکار نکنید و بحران کسب و کار را بپذیرید

وقتی یک بحران در کسب و کار شما به وجود میاد (مثل افت شدید فروش یا بالا رفتن نارضایتی بیش‌ازحد مشتریان از فرآیندها و از محصولاتمون) بپذیریم این بحران وجود داره. متاسفانه بخش زیادی از کسب و کارها و مدیرانشون، بالطبع وقتی با بحران مواجه میشن اولین کارشون اینه که انکارش می‌کنند. وقتی شما انکار می‌کنید دارید مجاری اطلاع‌رسانی سازمانتون رو میبندین. دیگه چشمتون بسته میشه و با همون فرمون ادامه میدین.

ادامه دادن اشتباهات و یا تکرار اشتباهات، شما روبه‌مرگ سازمانتون نزدیک‌تر میکنه و نمیتونه به شما کمک کنه. یه جورایی دیگه دنبال راه‌حل نمیگردین و بیشتر دنبال توجیه هستین. پس اولین توصیه اینه که انکار نکنید. بپذیرید که این بحران در کسب و کار شما اتفاق افتاده.

 

2. خیلی تجزیه و تحلیل نکنید

حالا وقتی متوجه شدین این بحران در کسب و کار شما اتفاق افتاده، نباید خیلی تجزیه و تحلیل کنید. یک سری کسب و کارها، برای مدیریت بحران در سازمان با برگزاری جلسات متعدد و مختلف توی بخش‌های مختلف میان درگیر تجزیه و تحلیل‌های زیادی میشن. وقتی شما تجزیه و تحلیل‌ها رو بیش‌ازحد انجام میدین، یه جورایی نتیجه گرفتن سخت میشه. افکار متعدد نمیتونه عموماً به یک نتیجه خروجی متحد و یکسان برسه.

شما وقتی در شرایط بحرانی بخواید به همه این تجزیه و تحلیل‌ها و سایدهای مختلف بپردازید، سرعت رو از دست میدین. یعنی دیگه نمی تونید با سرعت کافی از اون بحران رد بشین. پس اگر بخواهیم به یک فرمول برسیم اینه که شما باید:

تجزیه و تحلیل‌ها رو توی بحران‌ها به‌اندازه همون بحران و همون شرایط انجام بدین. با سرعت وارد عمل بشید و اجرایی هارو عملی کنید.

خیلی هم از اشتباهات نترسید. چون توی بحران شما اگه اشتباه کنید و اقدام کنید میتونی جبران کنید. اما اگه فریز بشی زیاد تجزیه و تحلیل کنی نمی تونی خیلی به‌ دست آورد آنچنانی برسی و یه جورایی از بازار عقب میمونید.

چگونه مدیریت بحران داشته باشیم مدیریت بحران کسب و کار

3. دنبال مقصر نباشید

خلاصه یک سری اتفاقات یک سری اشتباهات از سمت بخش‌های مختلف سازمانتون اتفاق افتاده که شما به نتیجه امروز رسیدین. به این جایگاه رسیدین و به این بحران در کسب و کار خودتون برخوردید. اگر دنبال مقصر بگردین به‌غیراز این‌که وقتتون رو تلف می‌کنید ممکنه توان گروهی سازمانتون رو هم از دست بدین. نهایتاً خروجی سازمانتون رو هم کاهش پیدا میکنه.

پس بهتره توی بحران کسب و کار دنبال مقصر نگردید. توی بحران دنبال عوامل بوجود آورنده اون بگردید تا بتونید جلوش رو بگیرید.

می تونید بعد از گذر از بحران بشینید هم تجزیه و تحلیل بکنید هم ببینید از کجا اون روند شروع شد. چون شما وقتی‌که امروز با یک بحرانی مواجه میشید، این بحران ماحصل یک روند و یک سلسله اشتباهاته. می تونید اون روند رو چک کنید و نهایتاً بازهم مقصر رو پیدا کردن خیلی به شما کمک نمی کنه و ممکنه اون نیروتون حذف بشه، شما راه رو اشتباه برید و خروجی هم خروجی مناسبی نیست.

 

4. مثبت باشید و نگران اشتباه نباشید

توی بحران کسب و کار ، شما به‌عنوان مدیر سازمان، اصلی‌ترین قدرت سازمانید.

اگه شما انرژی مثبت و انگیزه لازم رو از دست بدین، قاعدتاً سازمان جون سالم از اون بحران به در نمیبره. یا هزینه‌های بیشتری پرداخت میکنه. پس توصیه من اینه که اول به فکر انگیزه و انرژی مثبت و تفکرات مثبت خودتون باشید. اول خودتون رو ریکاوری و حفظ کنید تا بتونید به تیم تون هم این انرژی رو منتقل کنید. انرژی حاصل از این تفکرات مثبت میتونه کمک کنه شما جون سالم از این بحران به در ببرید.

 

5. کمک بگیرید

بحران ها در کسب و کار ها ممکن است عوامل متعددی داشته باشند. ممکنه بحران از سمت بخش فروشمون باشه. ممکنه بخش پشتیبانی یا زیرساخت‌ها و فرایندها و یا ممکنه از بخش تولید ما باشه.

بهترین کار اینه که کمک بگیرید. سعی کنید در بحران کسب و کار از نظرات آدم‌های درگیر در اون بخش‌هایی که توش بحران ایجادشده استفاده کنید.

اما نکته اول این مقاله یادتون نره! خیلی هم درگیر تجزیه و تحلبل نشید. اهمیت کمک گرفتن برای مدیریت بحران در سازمان و کسب و کار برای اینه که دیدتون رو نسبت به اون بحران یا موضوع کامل کنید. از نظرات جمع استفاده کنید. حتی شده از کمک کننده‌های بیرونی و مشاوران بیرونی سازمان هم کمک بگیرید که بتونید از اون بحران رد بشید.

چون گاهی اوقات بعضی از بحران‌ها در کسب و کار اونقدر نفس سازمان رو میگیره و توصیه‌های این مقاله رو رعایت نمی‌کنند که حداقل ضررش اینه که مجموعه رو از دور رقابت حذف یا دور میکنه. نهایتاً میتونه منجر بشه که اون کسب و کار کلاً بسته بشه.

پس بهتره راه‌های تعامل و تقابل و مدیریت بحران کسب و کار رو یاد بگیرید.

سعی کنید در مدیریت بحران کسب و کار اول به فکر بقای سازمان و بقای تیم تون و نهایتاً خروجی مناسب کسب و کارتون باشید. در گام‌های بعدی برای مراحل بعد و پله‌های بعدی کسب و کارتون، جلوی دوباره تکرار شدنه این بحران هارو بگیرید. تا نهایتاً خروجی همونی بشه که می‌خواهید.

اگر دچار بحران کسب و کار هستید و نمیدونید چگونه بحران کسب و کار را مدیریت کنید، به صفحه مشاوره کسب و کار مدیران نواندیش مراجعه کنید.

 

منابع: lpcentre ، هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: مدیریت بحران در سازمان , اهمیت مدیریت بحران در سازمان ، بحران کسب و کار

عضویت
Notify of
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
عاشق نظراتتان هستیمx