ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

7 راهکار کاربردی در انتخاب شغل و مسیر شغلی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
تصمیم گیری انتخاب شغل و مسیر شغلی %%sep%% چه شغلی مناسب من است %%sep%% چه شغلی خوب است

در این مقاله از مدیرنو؛ به معرفی تست و راهکارهایی در مورد انتخاب شغل و مسیر شغلی می‌پردازیم. قبل از هر چیز در انتخاب شغل مورد علاقه باید به سوالات مناسبی پاسخ دهید تا بتوانید با کمک این سوالها و همچنین استفاده مناسب از تست انتخاب شغل به بهترین انتخاب برسید.

یافتن شغلی که به بهترین وجه برای شما مناسب باشد زمان می برد و احتمالاً شغل شما در طول زندگی کاریتان تغییر خواهد کرد. داده‌های یک نظرسنجی که در سال 2023 انجام شد نشان داد که افراد در هر شغل حدودا چهار سال می‌مانند.

ما هفت راه برای انتخاب شغل و مسیر شغلی برای شما گردآوری کرده ایم. اینها ابزارها و سؤالاتی هستند که برای ساختاردهی فرآیند فکری شما طراحی شده اند، بنابراین شما می توانید تعیین کنید که چه مشاغلی می تواند برای شما مناسب تر بوده و در دستیابی به اهدافتان کمک کند.

 

اصول انتخاب شغل و مسیر شغلی

1. خودتان را بررسی کنید.

کارهایی که از انجام دادن آنها لذت می برید و اینکه برای چه چیزهایی ارزش قائل هستید می تواند شاخص مفیدی در مورد نحوه گذراندن زمان کارتان و انتخاب شغل مورد علاقه شما باشد. توصیه اینست شغلی را انتخاب کنید که، از انجام آن احساس انرژی و حتی هیجان داشته باشید. به سؤالات زیر در مورد علایق، ارزش ها و ویژگی های خود فکر کنید و به آنها پاسخ دهید:

سوالات مبتنی بر علاقه:

از یادگیری چه چیزی لذت می برید؟

دوست دارید وقت خود را چگونه بگذرانید؟

آیا از کار فیزیکی لذت می برید یا کار ذهنی؟

از کار کردن در فضای بیرونی لذت می برید یا فضای داخلی و اداری؟

سوالات مبتنی بر ارزش:

چه چیزی در زندگی شما مهم است؟

اولویت های شما در زندگی چیست؟

دوست دارید مجری چه تغییری باشید؟

سوالات مبتنی بر ویژگی:

موفقیت برایتان چه معنی دارد؟

از کدام یک از نقاط قوت خود بیشتر لذت می برید؟

به کدام یک از مهارت های خود بیشتر افتخار می کنید؟

 

استفاده بیشتر از نقاط قوت، کار را لذت بخش تر می‌کند. وقتی کاری که انجام می‌دهید را دوست داشته باشید، هر روز بهتر و بهتر می‌شوید.

اگر احساس می‌کنید در شغل فعلی خود گیر کرده‌اید یا در حال بررسی گزینه‌های جدید شغلی هستید. می‌توانید برای تصمیم گیری در مورد انتخاب شغل و مسیر شغلی و مشاغل متناسب با شخصیت خودتان از تست مسیریابی شغلی مدیرنو استفاده کنید.

 

2. در مورد انگیزه های خود فکر کنید.

وقتیکه فهرستی از علاقمندی ها و اولویت های خود تهیه کردید، به انگیزه های خود برای کار کردن بپردازید. شاید بخواهید شغلی داشته باشید که حقوق اولیه بالاتری نسبت به مشاغل مشابه داشته باشد، یا شغلی که نوید انعطاف پذیری بیشتری را بدهد تا بتوانید از هر جایی کار کنید. بیشتر مشاغل هر آنچه را که می خواهید نشان نمی دهند، بنابراین مهم است که اولویت های خود را درک کنید.

در ادامه، یک نمونه لیست اولویت ها را به تفصیل شرح داده ایم. به این فکر کنید که چه چیزهایی را در لیست خود قرار می دهید و چگونه اولویت های خود را سازماندهی می کنید.

  • حقوق و مزایا
  • خودمختاری و استقلال کاری
  • تعادل زندگی و کار
  • انعطاف پذیری
  • رشد شغلی

 

3. به اهداف بلند مدت خود فکر کنید.

زندگی ایده آل شما چگونه به نظر می رسد؟ فهرستی از اهداف بلندمدت خود، چه شخصی و چه حرفه ای، تهیه کنید تا به شما در درک آنچه ممکن است برای رسیدن به آنها نیاز باشد، کمک کند. به عنوان مثال: آیا می خواهید از کارمندی گذشته و به رده های مدیریتی یک شرکت برسید؟ آیا می خواهید صاحب خانه شوید؟ آیا می خواهید هر چند وقت یکبار سفر کنید؟

فهرستی که گردآوری می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند به طور خاص به جستجو و انتخاب شغل مورد علاقه بپردازید. برای مثال، اگر می‌خواهید 10 سال بعد در همان صنعت کار کنید، تحقیق کنید که کدام صنایع در دهه آینده به رشد خود ادامه می‌دهند و احتمالاً به دلیل افزایش اتوماسیون یا عوامل دیگر، از کدام صنایع اجتناب کنید.

4. از تست انتخاب شغل و خودارزیابی استفاده کنید.

تعدادی تست وجود دارد که می توانید برای ارزیابی همه چیز از شخصیت تا نقاط قوت خود و حتی شغلی که ممکن است مناسب شما باشد، انجام دهید. اما تست ها می توانند بیش از حد تجویزی باشند، به این معنی که آنها تمایل دارند دسته بندی هایی را به شما تحمیل کنند. به جای تکیه بر آنها برای پاسخ قطعی، از آنها برای ادامه یادگیری بیشتر در مورد خود و انگیزه های اساسی خود استفاده کنید. اگر پاسخ‌های مفیدی به دست آوردید، می توانید در ساخت تصویر بزرگتر از آنها استفاده کنید.

چه شغلی مناسب من است؟ (تست انتخاب شغل)

برای اینکه بدانید کدام مشاغل و حرفه ها مناسب شخصیت شماست، تست انتخاب شغل (تست MBTI) را انجام دهید.

5. بخش های مختلفی را کاوش کنید.

یادگیری بیشتر در مورد هر بخش و اهداف مربوط به آن ممکن است به شما کمک کند که، تعیین کنید کجا می‌توانید مناسب باشید. به این فکر کنید که کدام اهداف برای شما جالب تر به نظر می رسند.

خصوصی: شما از طریق یک شرکت خصوصی استخدام خواهید شد که معمولاً هدف آن افزایش رشد و درآمد است.

فایده: پتانسیل بیشتری برای رشد

عمومی: شما در یک اداره دولتی استخدام خواهید شد که هدف آن حفظ برنامه ها و امور عمومی است.

مزیت: ثبات بالقوه بیشتر

غیر انتفاعی: شما از طریق سازمانی استخدام خواهید شد که با بخش خصوصی یا دولتی مرتبط نیست و به رفع یا برآورده کردن یک نیاز عمومی اختصاص دارد. در حالی که هدف آن کسب درآمد به روش کسب و کارهای خصوصی نیست، اما باید به اندازه کافی درآمد کسب کند تا به ماموریت خود دست یابد و هزینه های سربار را پوشش دهد.

فایده: پتانسیل بیشتری برای معنای زندگی

 

6. صنایع مختلف را بررسی کنید.

تحقیق در مورد صنایع مختلف ممکن است به شما کمک کند تا موارد مناسب بیشتر و متنوع تری را شناسایی کنید. صنایع فعال را جستجو کنید تا ببینید آیا ارزش بررسی بیشتر را دارد یا خیر. فهرستی از هر کدام که جالب به نظر می رسد تهیه کنید و تحقیقات بیشتری را برای یافتن نقش های اصلی، مسیرهای شغلی و رشد پیش بینی شده انجام دهید.

 

7. به دنبال منابع حرفه ای باشید.

علاوه بر اینکه به تنهایی در مورد زمینه های ذکر شده در بالا فکر می کنید، می توانید برای راهنمایی بیشتر به منابع شغلی مختلف نیز مراجعه کنید.

پارک های علم و فناوری: در پارک های علم و فناوری ممکن است بتوانید با مشاوری ملاقات کنید که برای کمک به انتخاب شغل مورد علاقه به شما کمک کند.

مربی شغلی: می‌توانید مربی حرفه‌ای را بیابید که با تخصص خود به افراد در انتخاب شغل و مسیر شغلی کمک می‌کند. نکته مهم اینست که اطمینان حاصل کنید که فرد موردنظر از اعتبار، تجربه و رزومه لازم برخوردار باشد.

هنوز نقاط قوت منحصربه‌فرد خود را کشف نکرده‌اید؟

 تست شخصیت شناسی هالند را به شما پیشنهاد می دهیم.

تحقیق در مورد گزینه های شغلی

حالا که تصویر بزرگ تر و شفاف تری از خود دارید، شروع به تحقیق در مورد احتمالات شغلی مختلف کنید. می‌توانید از فهرستی که در مورد علایق، ارزش‌ها و ویژگی‌های خود تهیه کرده‌اید، همراه با انگیزه‌های برتر خود استفاده کنید تا به دنبال مشاغل یا صنایعی باشید که ممکن است مناسبتان باشند.

به عنوان مثال، اگر طراحی را دوست دارید به دنبال مشاغل یا صنایعی که تا حدودی به آن استعداد نیاز دارند باشید. آیا یکی از بزرگترین نقاط قوت شما حل خلاقانه مسائل است؟ پس به دنبال مشاغل و صنایعی باشید که به مجموعه مهارت های شما نیاز دارند.

هر گزینه ای که جالب به نظر می رسد را یادداشت کرده و به نتایجی که به شما کمک می کند تا به بزرگترین اولویت های خود برسید توجه کنید. برای مثال، اگر انعطاف‌پذیری برای شما مهم است، به جای نقش‌هایی که نیاز به حضور در یک دفتر دارند، روی نقش‌های از راه دور تمرکز کنید.

بررسی گزینه های شغلی برای انتخاب بهتر شغل

زمانی که ایده های شغلی جالبی به ذهنتان رسید، مراحل بعدی را دنبال کنید تا به شما در کشف بهتر گزینه ها کمک کند.

1. از سایت های کاریابی استفاده کنید.

همانطور که نقش های موجود در منطقه خود را بررسی می کنید، در مورد مسئولیت های هر یک بیشتر بخوانید. عناوین شغلی که مناسب به نظر می رسند را برجسته کنید.

سوالات مفید در انتخاب شغل مورد علاقه:

آیا این شغل نیازهای من و بسیاری از ترجیحات من را برآورده می کند؟

آیا این حرفه با ارزش های من همخوانی دارد؟

با این شغل به یکی از اهداف کوتاه مدت یا بلندمدت خود می رسم؟

فکر کردن در مورد این گزینه های شغلی چه حسی دارد؟

 

2. بررسی منابع مفید

در مورد شرکت مدنظر و صنعت مربوطه اطلاعاتی را از منابع مختلف گردآوری کنید. اینستاگرام، لینکدین و سایت مجموعه و همچنین مطالب مرتبط منتشر شده در منابع دیگر را بررسی کنید تا اطلاعات مناسبی از آن صنعت و شرکت مربوطه به دست آورید. برای انتخاب شغل و مسیر شغلی مورد علاقه حتی باید به مسائل جاری که در آن صنعت بحث می شود توجه کنید.

 

3. مصاحبه های اطلاعاتی را تنظیم کنید.

اگر فرصتی در شرکتی خاص پیدا کردید که جالب به نظر می رسد، ببینید آیا می توانید با افراد شاغل در آن مجموعه ارتباطی برقرار کنید یا نه؟ پرسیدن در مورد یک شغل قبل از اینکه وارد آن شوید می تواند به شما در جمع آوری اطلاعات مفید کمک کند.

کلام آخر در انتخاب شغل و مسیر شغلی:

انتخاب شغل فرآیندی است که در طول زمان آشکار می شود. شما نمی‌توانید در همه‌چیز و همه کار خوب باشید. اما اگر نقاط قوت خود را بدانید و آنها را در کارتان به‌کارگیرید، می‌توانید موفق‌تر عمل کرده و به دستاوردهای خوبی هم برسید.

همچنان مهم‌ترین قدم برای تصمیم گیری انتخاب شغل و دستیابی به موفقیت در مسیر شغلی این نیست که بپرسید: چه شغلی باید داشته باشم؟
مهم‌ترین قدم مربوط به هماهنگ کردن کارهایی است که به طور طبیعی هر روز به بهترین شکل انجام می‌دهید. این امر به شما اجازه می‌دهد در هر شغلی پیشرفت کنید. با توجه به تمامی توصیه ها ذکر این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که: شما می‌توانید با انجام کاری که به‌طور ذاتی در آن مهارت دارید، موفق تر باشید.
اگر جویای کار هستید به صفحه دعوت به همکاری مدیرنو مراجعه کنید. ما با مصاحبه‌های تخصصی سازمانی شما را به بهترین توانایی‌تان هدایت می‌کنیم. با ما در ارتباط باشید.
منابع: Gallup ، coursera ، هیئت تحریریه مدیرنو

 

کلیدواژه ها: مسیر شغلی , مسیر شغلی کارکنان , انتخاب شغل آینده , انتخاب شغل مورد علاقه , انتخاب شغل و مشکلات آن , خودشناسی در انتخاب شغل , ضرورت انتخاب شغل , ده اصل برای انتخاب شغل , سردرگمی در انتخاب شغل , تست انتخاب شغل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟