ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهم ترین ویژگی های یک مدیر موفق چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چگونه مدیر خوب و موفق باشیم

در این مقاله و پادکست از مدیرنو؛ به ویژگی های یک مدیر موفق و اینکه مدیر موفق کیست، می پردازیم. شاید شما هم دوست داشته باشید یک مدیر و سرپرست خوب و موفق باشید. اما مدیر و سرپرست شدن یه سری الزامات و یه سری بها دارد که باید پرداخت کنید. ممکن است مهارت‌هایی که شما را به سمت جدید رساندند برای حفظ آن کافی نباشند. پس با ما همراه باشید تا رموز مدیران موفق را با شما به اشتراک بگذاریم.

چگونه مدیر موفق باشیم؟

در اینجا به 25 ویژگی برای تبدیل شدن به یک مدیر و سرپرست موفق پرداختیم که حتما تا انتها بخوانید:

1- یک مدیر محبوب باشید

اگر در محل کارتان نقش رئیسی دارید، بدون شک می‌دانید که فرد منفوری هستید. شاید تا امروز مدیری نداشتید که در مقابل شما نقش رییس را ایفا کند تا بدانید که چقدر فرق است بین مدیرو رییس بودن. اما زمانی که خودتان در این جایگاه قرار گرفتید از اینکهبه دیگران دستور دهید و از شما حساب ببرند و بترسند، لذت میبرید. ما در این مقاله شما را راهنمایی خواهیم کرد تا به جزو مدیران موفق باشید.

2- کارمندان خود را بشناسید

علاوه بر شناخت ویژگی های یک کارمند خوب، آشنایی با نقاط قوت کارمندان بسیار مهم است. اگر محمد یک صندوقدار عالی است و مشتریان او را دوست دارند، محمد را در فضای بسته نگه ندارید. چون محمد فردی هست که در جمع بودن به اون انرژی میدهد و از طرف دیگر این انرژی را میتواند به دیگران هم منتقل کند. برای مشاهده نقاط قوت و ضعف آنها وقت بگذارید تا بتوانید از استعدادهای آنها به بهترین نحو استفاده کنید. آنچه را که کارکنانتان به بهترین شکل انجام میدهند را کشف کنید، و آنها را در بخش مناسبشان به کار بگیرید. به آنها کمک کنید تعادل زندگی و کارشان را حفظ کنند. در این شرایط همیشه به عنوان مدیر و سرپرست موفق خطابتان میکنند.

3- مانند یک کارمند فکر کنید، مانند یک مدیر عمل کنید

کارمندان شما خواهان ترفیع هستند و شما نیز می خواهید مورد توجه رئیستان قرار بگیرید. سعی کنید مانند یک کارمند فکر کنید تا یک مدیر موفق باشید. کارمندان از ما می خواهند که به آنها اهمیت دهیم. آنها از ما می خواهند که به آنها کمک کنیم تا موفق شوند. بهترین راه برای انجام این کار، ارائه آموزش های شغلی شایسته، همراه با ایجاد استقلال در انجام کارشان است. به چیزهایی که در زمان کارمندی برای شما اهمیت داشت”مانند تمجید از کار خوب انجام شده” بیشتر توجه کنید. عاشق کارکنان خود باشید. یکی از مهم ترین مسئولیت های زندگی به شما سپرده شده است”کمک کردن به دیگری برای موفقیت” پس این را به خاطر بسپارید، تا نتیجه آن را در فداکاری کارکنان خود مشاهده کنید.

4- الهام بخش باشید

هرکسی می‌تواند مدیر باشد، اما الهام بخشیدن به مهارت واقعی نیاز دارد. بهترین راه برای اینکه یک رهبر الهام بخش در کار باشید این است که خودتان احساس الهام کنید. کار خود را دوست داشته باشید، به دنبال راه هایی برای بهتر کردن و شگفت انگیز کردن آن باشید. این تمایل و انگیزه را به کارمندان خود انتقال دهید و آنگاه آنها برای سازمان شما شجاعانه خواهند جنگید.
همه می‌خواهند برای یک رهبر کار کنند، نه یک رئیس!

5- اشتباهاتتان را بپذیرید

کار، مانند زندگی، پر از اشتباهات و شکست است. برخی جزئی هستند و برخی جدی و بزرگ. اما شما به عنوان یک مدیر و سرپرست موفق باید از همه آنها درس بگیرید. مدیری نباشید که وقتی اشتباهی مرتکب می‌شود، از کنترل خارج می‌شود، یا حتی بدتر از آن، کارمندان خود را به خاطر ناتوانی‌های خود سرزنش می‌کند. بلکه مدیری باشید که مشکلات را برطرف می‌کند. یکی از راه های کلیدی برای رفع مشکلات این است که با کارکنانتان در میان بگذارید و به کمک یکدیگر راه حل برای شکست ها یا مشکلاتتان پیدا کنید.

6- با همه دوست باشید

اگر ارتقا یافته اید، و اکنون همکاران قبلی خود را رهبری می کنید ممکن است برخی از آنها احساس رنجش کنند. پس تلاش کنید با تیم خودتان دوست شوید و بشتر از قبل به آنها احترام بگذارید. منتهی توجه کنید که مرزهایتان را به طور شفاف مشخص نمایید. سعی کنید حساسیت و مسئولیت زیاد جایگاه جدیدیتان را برایشان توضیح دهید. تا شما را درک کنند و در رسیدن به اهداف شرکت شما را یاری نمایند.

7- توجه کنید

یک ویژگی مدیر و سرپرست موفق حفظ ارتباط شفاف و ثابت با کارمندان است. این بدان معنی است که به آنها اطلاع دهید که شما قابل دسترس هستید و همچنین برای انها همیشه وقت دارید. متعهد شوید که به طور منظم با تک تک کارکنانتان جلسه داشته باشید. در طول جلسات انفرادی، تمام عوامل حواس پرتی را که ممکن است شما را از درگیر شدن کامل در مکالمه باز دارد، حذف کنید. جلسه را در فضایی آرام برگزار کنید و گوشی خود را سایلنت کنید. مطمئن شوید که بخش اعظم این زمان را صرف گوش دادن می‌کنید، تا کارمند شما احساس کند شنیده می‌شود و برای مشارکت انگیزه دارد.
مدیری که در حین جلسه با کارکنان مدام حواسش پرت میشود، این حس را انتقال میدهد که علاقه ای به شنیدن صحبتهای کارکنانش ندارد.

8- یک نقطه قوت باشید

وقتی مدام نقاط ضعف کارمندانتان را بهشان گوشزد میکنید، کم کم آتش خشم و نفرت را در آنها به جریان می اندازید. شاید به عنوان یک مدیر،  به سرعت متوجه اشتباهات و ضعف های دیگران می شویم و گفتن آن به کارکنان باعث استرس آنها شود. از طرفی بدانید که هنگامی که افراد تحت استرس باشند، اشتباهات و ضعف هایشان بیشتر میشود. و رفته رفته حالت تدافعی به خودشان میگیرند و ارتباط گرفتن با آنها بسیار دشوار خواهد شد. شواهد زیادی نشان می‌دهد ما در حوزه‌های قوت خود بیشترین رشد را داریم. پس به عنوان یک مدیر موفق نقاط قوت کارکنان خود را پیدا کنید و مدام آن را برای آنها بازگو کنید.

9- خودتان را ازاد کنید

 5 درصد از وظایفی را که در حال حاضر مسئولیت انجام آنها را بر عهده دارید را به کارمندان مورد اعتماد خود محول کنید. آسان است که در دام «این کار را خودم انجام دهم ساده‌تر است» بیفتیم و تا دیروقت در دفتر بمانیم. این اشتباه را مرتکب نشوید که فکر کنید با بر عهده گرفتن تمام کارها از تیم خود محافظت می کنید. در واقع، شما رشد تیم خود را خفه می کنید و آنها را از تجربیات یادگیری جدید محروم می کنید. شما باید با مربیگری تیم خود در زمان خود سرمایه گذاری کنید،و با اجازه دادن به کارکنانتان به آنها امکان می دهید تا به موفقیت برسند. از طرفی زمان و انرژی بیشتری برای مهمترین کار خود آزاد خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه :

10- کارکنانتان را مسئولیت پذیر بار بیاورید

آنها را در قبال حجم کار، اهداف و مسئولیت هایشان مسئول کنید. متأسفانه، بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که دیکته کنند که چه کاری انجام شود، چگونه انجام شود و چه زمانی انجام شود. این روش علاقه و انگیزه افراد را برای پاسخگویی به کار خود بسیار کاهش می دهد. برای شروع کار از تیم جدید خود بپرسید که آنها به عنوان یک گروه در مورد چه چیزی مسئول هستند و می‌خواهند در یک دوره زمانی مشخص چه کاری انجام دهند. زمانی که تیم خود را درگیر کارهایی می‌کنید که باید انجام شوند، و به آنها اجازه می‌دهید که چگونه کار را انجام دهند، مسئولیت‌پذیری فردی به‌علاوه حس همکاری آشکار می‌شود. اگر افراد را پاسخگو نکنید، رفته رفته محل کارتان تبدیل به محیط کار سمی میشود.

11- آخرین نفری باشید که نظر میدهد

بسیار اوقات، مدیر اولین کسی است که دیدگاه خود را به اشتراک می‌گذارد و تیم خود را با هیچ گزینه‌ای جز موافقت باقی نمی‌گذارد. نقش یک مدیر موفق تحریک تفکر و دعوت از گروه برای به اشتراک گذاشتن مجموعه وسیع تری از ایده ها است. از کارمندان خود بخواهید قبل از ارائه نظر خود، نظرات خود را به اشتراک بگذارند. اگر تمایل دارید که ابتدا صحبت کنید، سؤال زیر را بپرسید: “من نظراتی در مورد این موضوع دارم، اما ابتدا می خواهم از هر یک از شما بشنوم.” در مورد ______ چه فکر می‌کنید؟» این به کارمندان شما اجازه می‌دهد تا بدانند که چقدر برای نظرات و نظرات آنها ارزش قائل هستید.

12- یک نقشه واضح ارائه دهید

اگر هرگز به آنها نگفته باشید که دقیقاً چه انتظاراتی دارید غیر ممکن است که به اهدافشان برسند. ممکن است فکر کنید واضح است، اما به یاد داشته باشید، تا زمانی که به طور مستقیم بیانشان نکنید، آنها دقیقا نمیدانند باید برای چه اهدافی کار کنند. پس مدیران موفق برای نوشتن اهداف روشن و تعیین انتظارات قابل اندازه گیری برای هر کارمند وقت صرف می کنند.

پیشنهاد مطالعه :

13- توقعات و توجه بالایی داشته باشید

مدیران موفق می‌دانند چگونه شما را به سمت اهداف بلندپروازانه سوق دهند، بدون اینکه انتظارات غیرواقعی و غیرمنطقی داشته باشند. در حالی که مدیران خوب انتظارات بالایی دارند، اما مایلند با شما در مورد چگونگی برآورده کردن این انتظارات فکر کنند، نه اینکه فقط یک هدف بزرگ برای شما تعیین کنند و سپس ناپدید شوند. 

14- گاهی به مرخصی بروید

ممکن است فکر کنید که برای اینکه یک مدیر و سرپرست موفق باشید، باید همیشه اولین نفر وارد و آخرین نفر از سازمان خارج شوید، و اگر بخواهید الهام بخش تیمتان باشید، بیشترین فشار را به خود بدهید. باید بگوییم تفکرتان کاملا اشتباه است. همه انسان ها برای انجام بهترین کار خود به استراحت نیاز دارند و شما نیز از این قاعده مستثنی نیستید، بنابراین مهم است که کارمندان شما را در حال استراحت گاه به گاه، مرخصی در روز بیماری ببینند.
اگر به عنوان مدیر هیچوقت مرخصی نروید کارکنان شما حس میکنند که از آنها انتظار می‌رود همین کار را انجام دهند(حتی اگر واقعاً چنین تفکری نداشته باشید.)

15- با اشتباهات خود و کارکنانتان فوراً مقابله کنید

به عنوان یک مدیر موفق، گاهی باید مکالمات دشواری داشته باشید، به خصوص وقتی صحبت از تصدیق و رفع اشتباهات در محل کار باشد. وقتی صحبت از مشکلاتی می شود که به کار آسیب می زند، مهم است که در تصدیق اشتباهات خود فعال باشید و قاطعانه اما با مهربانی به کارمندان خود تذکر دهید. سپس برنامه ای برای رفع اشتباهات تنظیم کنید.
به عنوان مدبر ننشینید و منتظر بمانید تا مشکل خود به خود برطرف شود.

16- به همکاران خود به عنوان یک انسان نگاه کنید

اعضای تیم شما انسان هستند، نه فقط چرخ‌دنده‌های یک ماشین. و مدیران موفق می‌دانند که کمی مهربانی و درک انسانی تا حد زیادی به شما کمک می‌کند. یکی از راه‌های خوب برای نزدیک شدن بیشتر به کارمندان این است که سؤالاتی مودبانه بپرسید، اما نه بیش از حد شخصی، و سپس واقعاً به پاسخ‌ها گوش دهید.
یادآوری روز تولد، سالگرد ازدواج و … باعث میشود حس خوبی را به کارکنانتان منتقل کند.

17- از کارکنان انتظار نداشته باشید که ذهن شما را بخوانند

ارتباطات مکرر و باکیفیت، کلید یک مدیر موفق است. کارمندانتان را در جریان امور نگه دارید زیرا ممکن است چیزهایی را در نگفتن های شما بخوانند که شما قصد ندارید. هدف این نیست که همیشه به همه بگویید چه کاری انجام دهند! بلکه راههای ارتباطی خود را حفظ کنید، بازخورد ارائه دهید و سؤال یا نظر بپرسید.

18- مدیر باشید نه مربی مهدکودک

مدیران موفق می‌دانند که بزرگسالان را استخدام کرده‌اند و با اعتماد به آنها برای مدیریت زمان و مسئولیت‌های خود، با کارمندان خود چنین رفتار خواهند کرد. وقتی افراد خوبی را استخدام می‌کنید، نیازی به مدیریت ذره بینی نیست، بنابراین اجازه دهید کارمندانتان به روش خودشان کارشان را انجام دهند. به عنوان مثال، یک رئیس خوب وقتی کسی مریض است، یادداشت پزشک را نمی‌خواهد یا دورکاری را ممنوع نمی‌کند، فقط به این دلیل که به کارمندان در زمانی که نمی‌توانند او را ببینند، اعتماد ندارد. 

19- نظرات متفاوت را بشنوید

احتمالاً، شما افراد خود را به دلایل خوبی استخدام کرده اید – آنها باهوش، توانا و با استعداد هستند. اجازه ندهید که با نگرش “نظر من یا هیچکس” هدر برود. در عوض، مدیران موفق در مورد همه چیز، از چگونگی کامل کردن یک استراتژی گرفته تا یک هدف کوچک، پذیرای نظرات مختللف هستند. شاید همه نظرات کارکنان عملیاتی نباشد اما یک مدیر موفق کاری میکند که کارکنان احساس کنند شنیده می‌شوند و مورد احترام قرار می‌گیرند و واقعاً از شنیدن دیدگاه‌هایی غیر از دیدگاه‌های خودشان استفاده میکنند.

20- قانون 30 ثانیه

ممکن است از تعداد پیام‌ها، ایمیل‌ها، تماس‌ها غرق شده باشید، اما یک مدیر و سرپرست موفق به همه آنها به موقع پاسخ خواهد داد. این میانبر سریع را امتحان کنید که اگر کاری کمتر از 30 ثانیه طول می‌کشد، آن را درست انجام دهید. اکثر ایمیل‌ها فقط به یک پاسخ دو یا سه جمله‌ای نیاز دارند، بنابراین زمان را برای به تعویق انداختن آن تلف نکنید و فقط به پیام پاسخ دهید.

21- وارد صحبت های خاله زنکی نشید

به عنوان مدیر، شما از اطلاعات محرمانه ای که می تواند به کارمندانتان آسیب بزند یا به آنها کمک کند، اطلاع دارید، و در حالی که وسوسه درگیر شدن در شایعات اداری هستید، مسئولیت دارید که از مشکلات و چالش های  بین فردی کارکنان خودداری کنید. شایعات، تشویق به دعوا و به اشتراک گذاشتن (یا احتکار) اسرار، همگی یک محیط اداری سمی ایجاد می‌کنند که می‌تواند کارمندان خوب شما را از دست بدهد.پس وارد صحبتهای خاله زنکی نشوید به نفع تان است.

22- مطمئن شوید که تمجید شما بیشتر از انتقاد شماست

ارائه بازخورد منظم، چه مثبت و چه انتقادی، تنها بخشی از کار مدیران است، اما یک مدیر موفق، زمانی را صرف می‌کند تا به هر یک از کارکنان در طول سال بازخورد واضح و مشخصی درباره کارهایی که به خوبی انجام می‌دهند و کارهایی که می‌توانند بهتر انجام دهند، بدهد. شما نباید از گفتن حقایق سخت ابایی داشته باشید، اما در مجموع کارکنان شما باید بازخورد مثبت بیشتری از شما بشنوند تا بازخورد منفی.
بهترین راهکار برای ارائه بازخورد سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان است.

23- تماس چشمی برقرار کنید 

نگاه کردن به چشم‌های کسی در حین صحبت کردن ممکن است چیز کوچکی به نظر برسد، اما بسیار مهم است. برقراری ارتباط چشمی ثابت (اما نه وحشتناک) نشان می دهد که شما توجه دارید و برای وقت طرف مقابل ارزش قائل هستید. بسته ایستادن و اخم کردن یکی از نشانه های این است که باعث می شود کارمندان فکر کنند مدیرشان از آنها متنفر است.

24- خونسردی خود را در موقعیت های پرتنش حفظ کنید

یک شرکت به اندازه افرادی است که در آنجا کار می‌کنند، بنابراین ارزش‌گذاری و حفظ کارکنان خوب اولویت اصلی روسای بزرگ است. یکی از راه‌هایی که آنها این کار را انجام می‌دهند این است که همیشه با همه با وقار و احترام رفتار کنند، حتی وقتی عصبانی می‌شوند. مدیری که فریاد می‌زند، کارکنان را تحقیر می‌کند، یا ناسزا میگوید یا از شما انتظار دارد که زندگی خارج از کار نداشته باشید، قطعا هرگز جزو مدیران موفق نخواهد بود.
مدیران موفق می‌دانند که کارمندان خوب همیشه گزینه‌های دیگری دارند و مدت زیادی در محیط کاری که با آنها بدرفتاری می‌کنند، نمی‌مانند.»

پیشنهاد مطالعه :

25- مسائل را شخصی نکنید

مدیران موفق می‌دانند که چگونه یک رابطه گرم را حفظ کنند و در عین حال فاصله حرفه‌ای مناسب را حفظ کنند. بنابراین اگر از یک کارمند چیز بدی درباره خود شنیدید، آن را شخصی نکنید. اگر حقیقتی در آن گفته وجود دارد، انتقادشرا بپذیرید و از آن درس بگیرید. اگر عصبانی هستید، سعی کنید یا با کارمندتان صحبت کرده و حلش کنید یا آن موضوع را به کل رها کنید.

بهای مدیر موفق بودن چیست؟

اولین بهای مدیریت: واقعیت تلخ است.

به این بها، بهای واقعیت هم میگویند. این بها میگوید چیز باارزش سخت به‌دست می آید. اگر قرار است شما مدیر موفق و باارزش، مدیر باکیفیت و مدیر با خروجی بالایی باشید، باید این را در ذهنتان هک کنید که راه، راه سختی‌ست. باید سختی بکشید پس این میشود بهای واقعیت.

به خاطر داشته باشید که مدیر موفق شدن یک مسیر است نه یک هدف. یعنی مدیر موفق شدن هدف نیست که به آن برسیم و همه چیز تمام شود و از ان به بعد همه چیز روی روال باشد. مدیر موفق شدن یک مسیر است و هر روز باید برای تعالی و بهبودش تلاش کنید.

 

دومین بهای مدیریت : الگو بودن.

بهای بعدی که یک مدیر موفق باید پرداخت کند، بهای الگو بودن است. فکر اینکه  من علی معبودی سرپرست شوم و کارم راحت تر بشه، یا بایستم پایین تپه و به بقیه بگم برید بالا، نه چنین اتفاقی نمی افتد و من باید الگو باشم و قبل از همه از تپه بالا بروم. من باید خودم در یک سری پارامترها حداقل الگوی تیمم باشم و کارکنان ببینند که یک نفر قبل از آنها مسیر را طی میکند.

پس بهای الگو بودن به نظر من سخت ترین بها در بین این سه بهایی‌ست که باید پرداخت کنید. خیلی از مدیر و سرپرست ها نمی خواهند قبول یا باور کنند که مدیر یا سرپرست بودن به معنی پیشگام و پیش رو و الگو بودن است.

 

به این دوتا سوال پاسخ بدید:

  • چقدر پرسنلتان دوست دارند شبیه شما شوند؟
  • چقدر شما برای پرسنلتان یک الگو و یک پیشرو هستید؟

 

سومین بهای مدیریت: ثبات قدم

سومین بهایی که مدیران موفق باید پرداخت کنند، بهای ثبات قدم و پایداری است. شما به‌عنوان یک مدیر و سرپرست موفق باید ثابت‌قدم باشید. باید بدانید که این مسیر به ان ترتیبی که فکر می‌کنید نیست. خیلی از افراد تصور میکنند شش ماه، یک سال یک تلاشی می‌کنم بعد از آن یک جایگاه امن قرار می‌گیرم و میتوانم مسیرم را ادامه دهم. یعنی بعد از مدتی، کم‌تر تلاش می‌کنم، کمتر می‌جنگم و از ان به بعد یه جورایی بخور و بخوابه.

نه این اتفاق نمی افتد!

کسی که میخواهد واقعاً مدیر و سرپرست خوب و موفق باشد باید این‌رو در ذهن خودش جا بندازد که باید همیشه در تلاش برای بهتر شدن برای ادامه مسیر باشد. همیشه باید بهتر از تیمش و پیش‌قدم در راهبری تیمش و طی کردن مسیر باشد.

همیشه باید برای تیمش مبارزه کند و بجنگد. یک سری جاها هم باید اول بکارد، مراقبت کند و نهایتا خودش برداشت کند. اما متاسفانه گاها مدیرها و سرپرست‌های ما وقتی در تقسیم منافع و دستاوردها قرار میگیرند، دوست دارند اول سهم خودشان را کنار بذارند و بعد سهم بقیه که این اشتباه است.

برای شناخت سبک مدیریت و رهبری خود می توانید به صفحه تست سبک رهبری مراجعه فرمایید.

 

کلام آخر:

ما برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق، برای این که بتوانیم خروجی خوبی به دست بیاوریم، برای این که بتوانیم جایگاه خوبی برای خودمون بسازیم، باید بهاش را پرداخت کنیم. هیچوقت نمیتوانید قبل از این که تغییر نگرش، تغییر مهارت عملی و ذهنی را در خودتان پرورش دهید، تغییر سطح داشته باشید. پس باید قبل از ارتقاء به دنبال تغییر خود و تغییر سطح خودتان باشید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه آموزش مدیران و مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

منابع :rd.com و هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: مدیر موفق کیست, ویژگی مدیر موفق, ویژگی های مدیر موفق, ویژگی های یک مدیر موفق, ویژگی های مدیران موفق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *