ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

راهنمای سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو)

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
راهنمای سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو)

در این مقاله از مدیرنو؛ به راهنمای سئو (بهینه سازی موتور جستجو) برای افراد تازه‌کار می‌پردازیم. اولین بار است که با سئو آشنا می‌شوید؟ آیا می‌خواهید دانش خود در سئو را تقویت کنید؟ به‌عنوان نخستین مقاله در بخش «سئو و بهینه سازی وب‌سایت»، قصد دارم به مهم‌ترین سؤالاتی که قالب افراد ناآشنا با سئو می‌پرسند پاسخ دهم. ممکن است به دنبال پاسخ سؤالی درزمینه سئو و بهینه سازی باشید. در این صورت در بخش دیدگاه همین مقاله مطرح کنید.

 

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو چیست؟

سئو (SEO) مجموعه‌ای از اقدامات منظم و برنامه‌ریزی‌شده با تمرکز بر افزایش تعداد لینک‌های وب‌سایت و حضور در صفحات اول نتایج ارگانیک (غیرپولی) موتورهای جستجو مانند گوگل (Google)، بینگ (Bing) و یاهو (Yahoo) است. به‌طورکلی SEO شامل عناصر فنی و خلاقانه موردنیاز برای بهبود رتبه جهانی و منطقه‌ای سایت، افزایش ترافیک بازدیدکنندگان و همچنین افزایش میزان معرفی سایت شما در نتایج موتورهای جستجو است. جنبه‌های مختلفی برای سئوی سایت شما وجود دارد. از کلماتی که در صفحات سایت خود منتشر می‌کنید، گرفته تا روش‌هایی برای درج لینک سایت شما در سایت‌های دیگر (به‌اصطلاح لینک سازی خارجی). گاهی اوقات به بیانی ساده، سئو روشی برای اصلاح ساختار سایت است. تا موتورهای جستجو بتوانند درک صحیحی از محتوای آن داشته باشند.

لازم به توضیح است که SEO فقط مربوط به ایجاد سایتی منطبق بر استانداردهای موتورهای جستجو نیست. بلکه، سئو راهی برای بهبود ارتباط با مخاطبان سایت شما نیز می‌باشد.

راهنمای سئو برای افراد تازه‌کار با هدف توصیف همه ابعاد سئو، از یافتن کلمات کلیدی ترافیک ساز سایت شما تا سازگار کردن سایت شما برای موتورهای جستجو و لینک سازی (Link Building) و بازاریابی خدمات و محصولات سایت شما. اگر در این لحظه احساس سردرگمی می‌کنید، اصلاً نگران نباشید!

چرا سایت من به سئو (SEO) نیاز دارد؟

بخش اعظم ترافیک یک وب‌سایت از طریق موتورهای جستجویی چون Google، Bing و Yahoo تأمین می‌شود. اگرچه رسانه‌های اجتماعی و گونه‌های دیگر ترافیک نیز می‌توانند باعث افزایش بازدید سایت شما گردند. ولی موتورهای جستجو راه اصلی برای هدایت اکثریت مخاطبان به‌سوی یک وب‌سایت هستند. این نکته، در مورد هر وب‌سایت با هر محتوایی (مقاله، خدمات تخصصی، محصول، اطلاعات، و …) صدق می‌کند.

جستارها (Search Queries) یا کلماتی که کاربران در کادر جستجو تایپ می‌کنند، می‌توانند از اهمیت و ارزش بالایی برای وب‌سایت شما برخوردار باشند. تجربه نشان می‌دهد که ترافیک ایجادشده توسط موتورهای جستجو می‌تواند باعث موفقیت (شکست) یک سازمان یا شرکت گردد. ترافیکی که به‌صورت هدفمند برای یک وب‌سایت ایجاد می‌شود، می‌تواند بهترین راه برای تبلیغ محصول و درآمدزایی وب‌سایت شما باشد که از هیچ کانال بازاریابی دیگری حاصل نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه :

چرا بدون سئو، موتورهای جستجو قادر به درک محتوای سایت من نیستند؟

در هوشمندی موتورهای جستجو هیچ شکی نیست. ولی هنوز هم برای درک و تحلیل بهتر محتوای وب‌سایت‌ها به کمک انسانی نیاز دارند. موتورهای جستجوی بزرگ همواره در بهبود فناوری خود تلاش می‌کنند تا خزش (Crawl) وب عمیق‌تر صورت گیرد. تا نتایج بهتری در اختیار کاربران قرار گیرد. بااین‌حال، نحوه عمل موتورهای جستجو همواره با محدودیتی همراه است. همان‌گونه که سئوی اصولی می‌تواند هزاران بازدیدکننده را به سمت وب‌سایت شما هدایت کند، اقدامات نادرست SEO هم می‌تواند سایت شمارا از صفحه نتایج جستجو محو سازد.

سئو، علاوه بر اینکه محتوای سایت شما را برای موتورهای جستجو قابل دسترسی می‌سازد، می‌تواند در بالاتر رفتن جایگاه و رتبهٔ سایت شما در نتایج جستجو و معرفی محتوای آن به کاربران، مفید باشد. عرصه حضور در اینترنت هرلحظه رقابتی‌تر می‌شود. شرکت‌هایی که درزمینۀ سئو اقدامات مناسب و حرفه‌ای‌تری اتخاذ می‌کنند. در جلب‌توجه کاربران و مشتریان هدف شانس بیشتری خواهند داشت.

آیا می‌توانم سئو را خودم انجام بدهم؟

بااینکه دنیای سئو پیچیده است و با پیدایش رسانه‌های اجتماعی، این دنیا پیچیده‌تر شده ولی اکثریت افراد می‌توانند به‌صورت مقدماتی سئو را درک کنند. همیشه به خاطر داشته باشید، حتی اگر مقدار اندکی به دانش شما افزوده شود، می‌تواند تأثیرات زیادی برای شما ایجاد کند. آموزش‌های رایگان SEO مانند این راهنما، در همه جای وب قابل دسترسی است. کافی است این راهنمایی‌ها را با کمی تمرین و بررسی و آزمون‌وخطا همراه کنی.د تا بتوانید به تسلط نسبی لازم درزمینه SEO دست پیدا کنید.

بسته به اینکه چه زمانی برای یادگیری SEO صرف می‌کنید. و از چه میزان انگیزه‌ای برخوردار هستید. همچنین میزان پیچیدگی محتوای وب‌سایتتان، ممکن است به کمک کارشناسی نیاز داشته باشید تا امور SEO را به دست گرفته و اهداف وب‌سایت شما را عملی کند. رویکرد شرکت‌هایی که خدمات سئو ارائه می‌کنند یکسان نیست. برخی به‌صورت جزئی و بسیار دقیق خدمات انجام می‌دهند و برخی بسیار کلی و جامع.  همواره سعی کنید خودتان آشنایی اولیه با SEO را به‌دست آورید. در صورت نیاز از خدمات سئو استفاده کنید.

در بخش بعدی «راهنمای سئو برای افراد تازه‌کار»، با نحوه عملکرد موتورهای جستجو و نکات حائز اهمیت برای این موتورها آشنا خواهید شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *