ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

افزایش خلاقیت در محل کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
ترفند های خلاقیت در کار و زندگی

در این مقاله به راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار و محل کار می‌پردازیم. امروزه کلمه خلاقیت در کار بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است. با وجود گسترش روز افزون زندگی بشری و به‌ویژه کارآفرینی در فضای اینترنتی، همه به دنبال خلاقانه‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد و یا رفع مشکلات هستند. خلاقیت مهارت ذاتی و گاه نهفته هر انسانی است و کم‌وبیش هر فردی آن را تجربه کرده است. مطالب بسیاری درباره راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار و تقویت خلاقیت هر روز منتشر می‌شود. مطمئناً همه این راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار ارائه‌شده قابل‌تعمیم و تطبیق با همه شخصیت‌ها نیست.

 یک محیط کاری خلاقانه سلامت یک کسب و کار را بهبود می بخشد، با افزایش روحیه تیم به حفظ بهترین کارمندان و جذب استعدادهای جدید کمک می کند.

مزایای خلاقیت در محیط کار

تشویق خلاقیت فواید زیادی برای کارمندان، مدیران آنها و کل کسب و کار دارد. خلاقیت باعث ایجاد انعطاف در تفکر می شود و به کارکنان کمک می کند تا ایده ها و راه حل های منحصر به فردی برای مشکلات پیدا کنند.

مدیرانی که می خواهند خلاقیت را در محیط کار پرورش دهند بدون شک می دانند که این کار تنها می تواند باعث افزایش مشارکت، بهره وری و کار تیمی شود. در مجموع، یک محیط کاری خلاقانه سلامت یک کسب و کار را بهبود می بخشد، با افزایش روحیه تیم به حفظ بهترین کارمندان و جذب استعدادهای جدید کمک می کند. بسیاری از مدیران عامل، خلاقیت را یکی از مهمترین ویژگی های یک رهبر می دانند.

10 راه برای الهام بخشیدن به خلاقیت کارکنان در محل کار

بیایید به نحوه تشویق نوآوری و خلاقیت در محل کار نگاهی بیاندازیم .

1. یک فضای محرک ایجاد کنید

ایجاد فضای خلاقیت، محیطی محرک برای کارکنان فراهم می کند و به جرقه زدن ایده های جدید و تسهیل تفکر خلاق کمک می کند. از طراحی هوشمندانه دفتر گرفته تا تهیه ابزارهایی که تیم ها برای ایده پردازی نیاز دارند، راه های زیادی وجود دارد که می توانید یک فضای خلاقانه در محل کار ایجاد کنید.

کسب‌وکارهایی که به خاطر خلاقیت‌شان مشهور هستند، مانند آژانس‌های طراحی، شرکت‌های سرگرمی مانند نتفلیکس و برندهای کودکان مانند لگو، تمایل دارند در دفاتری اقامت کنند که برای تشویق خلاقیت ساخته شده‌اند. این دفاتر اغلب دارای اتاق‌هایی با عایق صدا برای تفکر آرام، رنگ‌های روشن و معماری هوشمندانه هستند که در طول روز کاری تحریک‌کننده هستند.

با این حال، همه شرکت ها نمی توانند دفاتر خود را به این شکل راه اندازی کنند. اگر شرکت شما بیشتر مکعبی است تا شخصیتی، نگران نباشید – هنوز راه هایی برای ایجاد فضای خلاقانه وجود دارد.

تغییرات ساده می تواند بسیار موثر باشد. آویزان کردن آثار هنری بر روی دیوارها، افزودن یک لایه رنگ رنگارنگ تازه به اتاق‌های جلسه، یا پر کردن دفتر با گیاهان سبز غنی، همگی راه‌های آسانی برای الهام بخشیدن به خلاقیت هستند.

از کارمندان بپرسید که چه چیزی مغز آنها را به لرزه در می آورد و به آنها انگیزه دهید که فضای کاری خود را مطابق با آن تزئین کنند. هدف ایجاد محیط کاری است که کارگران آن را محرک و راحت بدانند، بنابراین ارزش دارد که آنها را در بحث قرار دهید.

بنر میان مقاله منابع انسانی

2. خلاقیت را در اولویت قرار دهید

زمانی که شرکت تحقیقاتی گالوپ به بررسی مواردی که خلاقیت را تقویت می‌کند، دریافتند که سه عامل کلیدی خلاقیت را در محیط کار هدایت می‌کنند.

اولاً، باید انتظار داشت که کارکنان خلاق باشند. در حالی که اعمال فشار بر کارمندان می تواند معکوس باشد، تشویق خلاقیت از سوی هر فردی – چه آنها یک تحلیلگر داده باشند و چه طراح – و تبدیل آن به یک انتظار از هر نقش شغلی به کارکنان کمک می کند تا مهارت های مرتبط با تفکر خلاق را توسعه دهند.

ثانیاً، کارکنان برای خلاقیت به زمان نیاز دارند. بازکاری فرآیندها برای ایجاد فضایی برای طوفان فکری و کار عمیق، کارمندان را از انتخاب ساده‌ترین مسیر باز می‌دارد، زیرا آنها زمان برای در نظر گرفتن راه‌حل‌های نوآورانه‌تر ندارند.

در نهایت، کارکنان به آزادی نیاز دارند. خلاقیت مستلزم ریسک‌پذیری است و اگر به کارمندان فرصتی برای ریسک‌پذیری داده نشود، به انجام کار بر اساس مرزهای از پیش تعیین‌شده ادامه می‌دهند.

3. صداهای منحصر به فرد را تشویق کنید

گاهی اوقات، کارمندان در به اشتراک گذاشتن ایده های خود تردید دارند زیرا نگران هستند که آنها رد شوند. اگر رهبری ارشد یک کسب و کار به دلیل حذف پیشنهادات کارمندان کوچکتر شهرت داشته باشد، کارکنان از تفکر انتقادی در مورد کار خود اجتناب خواهند کرد. این خطر کل نیروی کار را به همراه دارد که با خلبان خودکار کار می کنند، که می تواند منجر به تخلیه شود. برای کسب و کارهایی که می خواهند خلاقیت را القا کنند، این بدترین سناریو است.

درعوض، مطمئن شوید که واضح است که کسب و کار برای نظرات کارکنان ارزش قائل است و می خواهد افکار آنها را بشنود. کارکنان می خواهند احساس ارزشمندی کنند که به انگیزه و مشارکت کمک می کند.

راه های مختلفی برای جمع آوری پیشنهادات از کارمندان وجود دارد. همیشه ارزش دارد که به کارگران اجازه دهید ایده ها و دیدگاه های خود را به صورت ناشناس به اشتراک بگذارند تا صداقت را تشویق کنند.

برای افزایش شفافیت در میان تیم، یک جلسه منظم ترتیب دهید که در طی آن کارمندان می توانند ایده های خود را برای بهبود به اشتراک بگذارند و رهبران ارشد را به اجرای یک سیاست درهای باز تشویق کنند که امکان همکاری بیشتر در سراسر سازمان را فراهم می کند.

4. مشارکت های جدید ایجاد کنید

در سطح خرد، ما همکاری بین تیمی داریم. وقتی تیم‌ها در سیلو کار می‌کنند، از به اشتراک گذاشتن اطلاعات با گروه‌های دیگر در سراسر کسب‌وکار اجتناب می‌کنند که منجر به شکست ارتباطات و عدم وجود تفکر خلاق می‌شود. همکاری کلیدی برای نوآوری است، اما اگر تیم ها صحبت نکنند، این امر غیرممکن می شود.

راه حل این است که همکاری بین تیم ها را تسهیل کنیم، صرف نظر از اینکه دلیلی برای همکاری با یکدیگر دارند یا خیر. نتیجه کار تیمی بهتر، نیروی کار با انگیزه بیشتر و – بله – فرصت‌های بیشتر برای خلاقیت است. شما هرگز نمی دانید این روابط جدید به چه ایده های تازه ای منجر خواهد شد.

5- تنوع را در اولویت قرار دهید

تنوع همیشه باید اولین فکر ما باشد، نه یک فکر بعدی. اگر کسب و کار شما فاقد تنوع در تیم خود است، بدون شک مانع رشد شما خواهد شد.

اولویت دادن به تنوع در هنگام ایجاد یک تیم به این معنی است که کارمندان شما طیف گسترده ای از تجربیات و پیشینه ها را در هنگام برخورد با مشکلات خواهند داشت. داشتن تعداد زیادی از کارکنان با تجربیات یکسان، خلاقیت را محدود می کند، زیرا آنها احتمالاً رویکرد مشابهی را در موقعیت اتخاذ خواهند کرد.

تنوع همه چیز از پیشینه فرهنگی و جنسیت گرفته تا تجربه کاری و تحصیلات را در بر می گیرد. هرچه دیدگاه های منحصر به فرد بیشتری داشته باشید، فرصت های بیشتری برای خلاقیت خواهید داشت.

6. ایده های خوب را به واقعیت تبدیل کنید

همانطور که گفته شد، عمل نکردن به ایده های خوب باعث بی انگیزگی نیروی کار شما می شود. اگر به پیشنهادات خارق‌العاده کارمندان خود عمل نکنید، آنها به سادگی از اشتراک‌گذاری آن‌ها دست می‌کشند.

هنگام عمل به یک پیشنهاد، به کارمند اطلاع دهید. اگر این ایده موفقیت آمیز بود، به آنها برای کارشان اعتبار بدهید و این را در میان تیم بزرگتر به اشتراک بگذارید. در همین راستا، اگر این ایده به نتیجه خوبی منجر نشد، از سرزنش کارمند یا ذکر آن به همکاران خود اجتناب کنید. هرچه نتایج مثبت بیشتری به اشتراک بگذارید، تیم شما تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن ایده های خود خواهد داشت.

7. روزهای خلاقانه را ترتیب دهید

گاهی اوقات، اندکی الهام از بیرون تمام چیزی است که برای پیشبرد نیاز داریم. روزهای خلاق در بین آژانس های خلاق محبوب هستند، اما می توانند به الهام بخشیدن به تیم های شرکتی نیز کمک کنند. این پیشنهاد برگرفته از مفهوم تاریخ های هنرمند است که توسط جولیا کامرون در کتاب خود به نام The Artist’s Way رایج شده است.

روزهای خلاقانه نباید پیچیده باشند، اما اگر ماجراجو باشید می توانند سرگرم کننده باشند. فعالیت های تفکر خلاق برای کارمندان می تواند شامل سفر به موزه ها یا نمایشگاه ها باشد. حتی اگر کلاس‌های طراحی زندگی یا کارگاه‌های سفال‌سازی با خروجی شما مرتبط نباشد، خلاقیت (به معنای واقعی کلمه) قشر پیشانی شما را که به عنوان مرکز خلاقیت نیز شناخته می‌شود، درگیر می‌کند و باعث می‌شود تیم شما متفاوت فکر کند.

8. رشد خلاق را تشویق کنید

در حالی که روزهای خلاق برای تیم است، تشویق توسعه خلاق بر فرد متمرکز است. تقریباً از هر چهار نفر سه نفر احساس نمی‌کنند که با پتانسیل خلاقانه کامل خود زندگی می‌کنند، بنابراین مهم است که فرصت‌هایی برای خلاقیت کارکنان فراهم شود، حتی اگر نقش شغلی آنها به طور سنتی چنین نیازی نداشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که خلاق بودن به شما کمک می کند تا احساسات را بهتر پردازش کنید، اضطراب را کاهش داده و ذهن خود را تیزتر کنید. از خواندن یک کتاب در ماه یا امتحان کردن کاردستی‌های جدید، راه‌های سرگرم‌کننده، آسان و کم‌هزینه زیادی وجود دارد که می‌توانید تیم خود را برای توسعه خلاقیت خود جسور کنید.

9. به اشتراک گذاری دانش را تسهیل کنید

به اشتراک گذاری دانش به الهام بخشیدن به خلاقیت در محل کار کمک زیادی می کند. تیم متنوع شما مجموعه عظیمی از تجربیات و دانش خواهد داشت. اما اگر آنها این را به اشتراک نگذارند چه فایده ای دارد؟

با راه اندازی طرح هایی که در آن اعضای تیم ایده ها، تجربیات و دانش خود را با همکاران خود به اشتراک می گذارند، به اشتراک گذاری دانش را تسهیل کنید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که ترتیبی دهید که کارمندان دیگری هر ماه کارگاهی را در زمینه تخصص، علاقه یا فرهنگ خاص خود راه‌اندازی کنند. در حالی که هیچ انتظاری برای متخصص شدن کل نیروی کار وجود ندارد، به اشتراک گذاری دانش می تواند سرگرم کننده، جذاب و الهام بخش باشد.

به علاوه، وقتی دیدگاه‌ها و روش‌های کار همکارمان را درک می‌کنیم، همکاری موثر و کمک به هم تیمی‌هایمان در حل مشکلات آسان‌تر می‌شود.

10. روی ابزارهای عالی سرمایه گذاری کنید

در نهایت، کارکنان ممکن است به راه‌حل‌های خلاقانه دست پیدا نکنند، زیرا فناوری یا منابع لازم برای انجام این کار را ندارند.

آیا منابع فیزیکی مورد نیاز آنها را برای طوفان فکری موثر فراهم می کنید؟ اتاق‌های جلسه خود را با پدهای طراحی A3، نشانگرهای رنگارنگ، و یادداشت‌های چسبناک ترکیب کنید – همه چیزهایی که یک تیم برای به جریان انداختن ایده های خلاقانه نیاز دارد.

دسترسی به فناوری مناسب بسته به صنعت شما و نقش هر کارمند، راه های جدیدی را برای خلاقیت و نوآوری باز می کند. برای مثال، این می‌تواند هر چیزی را از پایگاه‌های اطلاعاتی برای تحقیقات و بانک‌های تصویر گرفته تا نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و ابزارهای خلاق را پوشش دهد.

راه های افزایش خلاقیت شخصی

اما 4 ترفند برای روشن کردن خلاقیت خاموش شده شخصی وجود دارد. عملی کردن این راه ها برای افزایش خلاقیت شما چه در کسب و کار و زندگی شخصی تان بسیار راحت است. شاید به‌صورت اتفاقی آن را تجربه کرده باشید.

1- هیچ کاری انجام ندهید!

بله هیچ کاری! وقتی شما هر روز سرتان شلوغ است و بعد از ساعت‌های سخت کاری هم باید به کارهای جانبی خود و دیگران برسید و بیشتر ساعت روز را به انجام کارهای کلیشه‌ای و تکراری مشغول هستید، افکار روزانه به تخیلات خلاقانه اجازه ورود نمی‌دهند. در صورت امکان هر ماه یک مسافرت کوتاه و آرام را برای خود داشته باشید و از زندگی روزمره جدا شوید.

لازم نیست برای زمان بیکاری خود برنامه‌ریزی کنید که مثلاً کتاب بخوانید یا برنامه‌های خود را چک کنید. یکی از ترفند های خلاقیت اینست که فقط سعی کنید هیچ کاری نکنید. مطمئن باشید وقتی ذهن و مغز شما آرام بگیرد، افکار نو و جدید خود را نشان می‌دهند.

2- نکته برداری کنید.

یکی از راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار و زندگی نکته برداری است. به نوشتن عادت کنید. یک دفترچه کوچک جیبی داشته باشید تا ایده‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد سریع یادداشت کنید. ایده‌ها و ترفند خلاقیت به‌سرعت فراموش می‌شوند. از همین دفترچه استفاده کنید برای یادداشت کردن خلاقیت‌های دیگران و هر چیز جالب و جدید که در محیط پیدا می‌کنید.

جالب است بدانید افرادی که خود را به نوشتن عادت داده‌اند می‌گویند که بیشتر ایده‌های با ارزش در زمان‌های خاص مثل قبل از خواب، هنگام رانندگی، دوش گرفتن و یا آشپزی به سراغشان آمده که تأییدی بر راهکار اول یعنی خالی کردن ذهن از افکار کلیشه‌ای و هیچ کاری نکردن است.

3- به خواب‌هایتان توجه کنید.

در ابتدا بدانید که خواب کافی و منظم خود به‌تنهایی عامل مهمی در کارایی درست مغز است. بعدازآن اگر فکر می‌کنید رؤیاهایی که در خواب می‌بینید بی‌معنی هستند و هیچ ربطی به واقعیت ندارند اشتباه می‌کنید.

حتی آلبرت انیشتین ریشه تئوری نسبیت را در خوابی که در دوران نوجوانی دیده بود می‌داند. مثال‌های بسیاری از افراد وجود دارد که ایده‌های بزرگ خود را از خواب‌هایشان گرفته‌اند.

مغز ما انسان‌ها در طول شب خاموش نمی‌شود بلکه به ساماندهی و تحلیل اتفاقات روزانه و حتی روزها و سال‌های گذشته مشغول است و بیشتر نظریه‌های دانشمندان نشان می‌دهد که ضمیر ناخودآگاه فعالیت‌های زمان خواب را تصویرسازی می‌کند و این تصاویر گاهی اوقات معنا و مفهوم خاصی دارند که می‌توانند ارزشمند باشند.

این نکته که به خواب‌هایتان توجه کنید به این معنی نیست که تمام خواب‌ها منبع ایده و خلاقیت است. آنچه مهم است توجه داشتن به روند خواب‌ها و تغییرات آنها نسبت به افکار روزانه است که گاه می‌تواند بسیار قابل‌توجه باشد.

4- خندیدن رافراموش نکنید.

تحقیقات علمی نشان داده، آنهایی که خوش‌اخلاق‌تر هستند و بیشتر می‌خندند، خلاق‌تر هستند. خندیدن باعث ترشح هورمون‌های شادی می‌شود که اثرات مثبتی بر مغز و همین‌طور فعالیت بیشتر سلول‌های عصبی دارد.

برای داشتن خلاقیت در کار و زندگی لازم نیست حتماً کارهای خارق‌العاده انجام دهید و یا تمرین‌های سخت و عجیب‌وغریب انجام دهید فقط کافی است بخشی از ذهن خود را که شاید سال‌هاست به خواب رفته و به فراموشی سپرده‌شده را بیدار کنید و به آن فرصت عرض‌اندام دهید. همان‌طور که تمرین ورزشی باعث قوی‌تر شدن ماهیچه‌ها و بدن می‌شود، هرچه بیشتر خلاقانه فکر کنید قدرت نوگرایی و خلاقیت در شما بیشتر تقویت می‌شود و با این مهارت می‌توانید به شخصی ارزش آفرین تبدیل شوید.

 

سخن پایانی در رابطه با خلاقیت در محل کار:

خلاقیت یک مهارت ارزشمند است که می تواند برای هر کسی در محل کار، صرف نظر از صنعت یا نقشی که دارد، مفید باشد. با پرورش فرهنگ خلاقیت، تیم ها می توانند نوآوری را هدایت کنند، بهره وری را افزایش دهند و مزیت رقابتی به دست آورند. علاوه بر این، تیم ها با ارائه منابع و پشتیبانی مورد نیاز کارکنان برای آزادسازی پتانسیل خلاقانه خود، می توانند از قدرت خلاقیت برای حل مشکلات پیچیده و ایجاد ایده های جدید استفاده کنند.
چه مدیری باشید که به دنبال الهام بخشیدن به تیم خود هستید و چه فردی که به دنبال استفاده از پتانسیل خلاقانه خودتانید، نکته کلیدی این است که خلاقیت را در اولویت قرار دهید و ذهنیت کنجکاوی، آزمایش و ریسک پذیری را در آغوش بگیرید. انجام این کار می تواند پتانسیل کامل شما را باز کند، به اهداف خود برسید و تأثیر مثبتی بر کار و تیم شما داشته باشد. بنابراین، از فکر کردن خارج از چارچوب نترسید و خلاقیت خود را در محل کار آزاد کنید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره در رابطه تیم سازی و افزایش خلاقیت کارکنان با ما تماس بگیرید.

راههای ارتباطی با ما 

منابع : forecast و هیات تحریریه مدیرنو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *