ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیرنو؛ به 9 نکته مهم بازاریابی و فروش برای استارتاپ ها می پردازیم. بازاریابی و فروش امر دشواریست بخصوص وقتی کسب و کار نوپا و استارتاپ باشد. اینکه چگونه شما محصول را می‌فروشید و چگونه خودتان را در بازار معرفی می‌کنید دو موضوع متفاوت هستند.

انجام یک سیستم مدون بازاریابی و فروش می‌تواند یک مزیت باورنکردنی برای درآمد خالص کسب و کار شما باشد. اما انجام اشتباه در فرآیندهای بازاریابی و فروش به معنی هدر دادن سرمایه و پول میباشد. به دلیل اینکه صاحبان کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها همیشه باید تمام نیازهایشان را در نظر بگیرند. بسیار دشوار است تا بتوانید به تمام نکات دقیق و ظریف بازاریابی و فروش تسلط داشته باشید، علی‌الخصوص اگر شما قبلاً یک فروشنده نبوده باشید.

بنر میان مقاله فروش

در مقاله بازاریابی و فروش برای استارتاپ میخوانید:

    1. به‌جای مقایسه، از مزیت‌ها و برتری‌هایتان بهره بگیرید.
    2. به صحبت‌های مشتریان خود گوش دهید.
    3. بازاریابی محصول را قبل از آماده شدن محصول شروع کنید.
    4. در بازاریابی و فروش ، خارج از چارچوب فکر کنید.
    5. سریع تست کنید و در صورت عدم موفقیت سریع خاتمه دهید.
    6. از زوایای مختلف تبلیغات انجام دهید.
    7. همیشه باید به روابط عمومی توجه داشته باشید.
    8. به مشتریان اجازه دهید تا در مورد شما یا با خودتان صحبت نمایند.
    9. به مشتریان بگوئید که “ما منتظر دیدار مجدد شما هستیم”.

 

9 نکته مهم بازاریابی و فروش برای استارتاپ ها

پیروی از 9 نکته بازاریابی و فروش زیر برای استارتاپ ها به فروش بیشتر، بازاریابی بهتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند.

1- به‌جای مقایسه، از مزیت و برتری هایتان بهره بگیرید.

نحوه بازاریابی و فروش محصولات استارتاپ و کسب  کار نوپا شما به این بستگی دارد که چگونه خودرا از دیگران متمایز نشان دهید. سه راه عمده برای این کار وجود دارد:

  1. قیمت (شما می‌دانید که چگونه بهتر از رقبا بر روی محصول قیمت‌گذاری انجام دهید)
  2. کیفیت (شما بهترین هستید)
  3. ترکیبی از موارد بالا (شما اعتبار و ارزش بهتری ارائه می‌دهید)

شما می‌توانید اذعان کنیدکه محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید بسیار ارزان‌تر و باکیفیت‌تر از رقباست اما این نشان نمی‌دهد که این محصول چقدر زندگی مشتری‌های شمارا راحت‌تر و بهتر خواهد کرد. فروش برابر با ارائه مزیت‌هاست. مقایسه فقط شاید ویژگی‌های ارائه‌شده را مشخص‌تر نماید، اما شما همیشه در حال فروش مزیت‌ها و برتری‌های محصول یا خدمت خودتان هستید.

 

2- به حرف و صحبت مشتریان خود گوش دهید.

سام والتون یکی از خرده‌فروشان معروف و مؤسس والمارت، کار خود را از مناطق روستایی آمریکا آغاز کرد. این کار برخلاف منطق غالب یک خرده‌فروشی بود که بر این باور بود که خرده‌فروشی در هر مکانی امکان‌پذیر می باشد. اما نه در یک شهرستان با جمعیت متمرکز. منطق پشت این کار این بود که اگر می‌خواهید حجم زیادی از کالاها را بفروشید، پس به تعداد انبوهی از افراد نیازمندید.

اما والتون مشتریان خود را می‌شناخت چون او اغلب به‌طور مستقیم با آن‌ها گفتگو می‌کرد. او آگاه بود افرادی که در مناطق روستایی و حومه زندگی می‌کنند اغلب در مقادیر زیادی خرید انجام می‌دهند. چون خانواده بزرگ‌تری دارند یا به کالاهای موردنیاز بیشتری برای حفظ کسب و کار کوچک شان نیازمندند. والتون به مشتریان خود گوش داد و نتیجه آن بزرگ‌ترین و قدرتمندترین خرده‌فروشی آجر و ملاط در جهان شد. مشتریان ممکن است در زمان‌هایی با منطق مقابله کنند، اما همیشه حق با آن‌هاست. به همین دلیل باید به آن‌ها گوش فرا دهید.

معرفی وب‌سایت: استارتاپ شو

توضیح: سایت استارتاپ شو  باهدف نمایش رایگان استارتاپ های تازه تأسیس و مؤثر ایرانی، آموزش در تمام زمینه‌های موردنیاز برای راه‌اندازی، تحلیل و توسعه کسب و کارها و همچنین فراهم آوردن بستری برای سرمایه‌گذارانی که خواهان ورود به این صنعتند می‌باشد.

 

3- بازاریابی محصول را قبل از آماده شدن محصول شروع کنید.

برخی از شرکت‌ها صبر می‌کنند تا محصول آن‌ها کامل شود. سپس بازاریابی یا کمپین‌های تبلیغاتی را آغاز می‌کنند که این کار یک اشتباه پرهزینه میباشد. بسیاری از کسب و کارها ها انتظار دارند محصولاتشان را به‌محض آماده بودن بفروشند. اما اگر کسی اطلاعی در مورد آن نداشته باشد، تقاضایی وجود نخواهد داشت. تا زمانی که شما از طریق یک کمپین بازاریابی به ایجاد آگاهی از برند برای مشتریان بالقوه بپردازید.

بهتر است کمپین‌های تبلیغاتی خودتان را حتی به میزان کم، قبل از تمام شدن محصول آغاز کنید تا مشتریان بالقوه بدانند به‌زودی محصول وارد بازار می‌شود. شما می‌توانید مزیت‌های محصول را قبل از وارد شدن به بازار به فروش رسانید. به‌این‌ترتیب، هم‌زمان محصول و مشتری آماده می‌شوند.

استارتاپ ها شرکت و کسب و کار های کوچک و جوان و نوپا هستند که عموماً از یک ایده‌ی ناب شکوفا می‌شوند و در بستر فناوری شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند.  البته این شرکت‌های کوچک در صورت مدیریت صحیح و اثربخش می‌توانند در کمترین زمان به بزرگ‌ترین غول‌های تجاری تبدیل شوند.

 

4- در بازاریابی و فروش ، خارج از چارچوب فکر کنید.

چشم‌انداز بازاریابی به‌طور چشمگیری دچار دگرگونی شده. درگذشته هیچ موتور جستجویی یا رسانه اجتماعی وجود نداشت چون اینترنتی در دسترس نبود. هم‌اکنون، استارتاپ ها به‌صورت رایگان راه‌اندازی می‌شوند و تکنیک‌های بازاریابی آنلاین هم خلاق و هم مؤثرترند. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید از ویدئوهای بازاریابی آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ، مسابقات، بازاریابی محتوا، رهبری افکار و… استفاده نمایید.

پیشنهاد مطالعه :

5- سریع تست کنید و در صورت عدم موفقیت سریع خاتمه دهید.

بازاریابی و فروش سیستمی که نشود عملکرد آن را اندازه‌گیری کرد، یک بازاریابی شکست‌خورده میباشد. مطمئناً بودجه‌هایی برای انجام کمپین‌های تبلیغاتی صرف می‌کنید و حتی امکان دارد رونقی در فروش در محدوده زمانی انجام کمپین‌های تبلیغاتی داشته باشید. اما چگونه می‌توانید مطمئن باشید که پولی صرف تبلیغات شده با فروش در ارتباط است؟ شاید موضوع چیز دیگری مانند یک رونق فصلی باشد.

اگر زمان و پولی را برای یک کمپین‌های تبلیغاتی صرف می‌کنید، حتماً نتایج را اندازه‌گیری کنید. راه‌هایی برای پیگیری تغییرات هر یک از گروه‌های کمپین بازاریابی راه‌اندازی کنید. همچنین، انواع متعددی از کمپین‌های بازاریابی را به‌صورت متمایز و گروه‌های کوچک ایجادکنید. این امکان برای شما به وجود می‌آید تا گروه‌های بازاریابی را مقایسه کرده و بهترین عملکرد را تشخیص دهید. آن کانال‌هایی که عملکرد قابل قبولی ندارند حذف و بهترین‌ها را حفظ کنید.

بیشتر استارتاپ‌ها با ایده یک نفر شروع می‌شوند. اما برای تبدیل این ایده به عمل شما نمی‌توانید همه کارها را به‌تنهایی انجام دهید، و از سویی دیگر اگر تخصص‌های لازم، مثل برنامه‌نویسی، مدیریت، بازاریابی و… نداشته باشید، به افراد متخصص نیاز خواهید داشت.

6- از زوایای مختلف تبلیغات انجام دهید.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، بهترین کار اینست که کانال‌های بازاریابی و ایده‌های متعددی را امتحان کرده تا به ببینید کدام‌یک بهترین گزینه می باشد. اکثراً، ترکیبی از انواع تبلیغات کارآمد هستند. زمانی که مشتری نام برند شمارا از رادیو می‌شنود، در نتایج موتور جستجو مشاهده می‌کند و در وبلاگ موردعلاقه‌اش می‌بیند (بازاریابی محتوا)، شروع به قبول برند شما به‌عنوان یک کسب و کارها قابل‌اعتماد و شناخته‌شده می‌نمایند. آن‌ها شاید هم‌اکنون به محصول یا خدمات شما احتیاج نداشته باشند اما در زمان نیاز، نام برندتان به‌جای رقبا به ذهنشان می‌آید.

 

7- همیشه باید به روابط عمومی توجه داشته باشید.

هنگامی‌که تبلیغات شما به‌صورت سنتی ست، هدف بازاریابی و فروش محصول می‌باشد. اما زمانی که از روابط عمومی یا مطبوعات یا یک رسانه مرتبط با صنعت خودتان استفاده می‌کنید، هدف شما ایجاد و حمایت از برند میباشد.

برخی از افراد این کار را ایجاد اعتبار می‌نامند. اگر نام شرکت شما در یک روزنامه یا مجله معروف ذکرشده باشد، حتماً باید آن خبر را در سایت قرار دهید، حتی اگر به اسم شرکت شما تنها به‌صورت یک نقل‌قول از مدیرعامل اشاره‌شده باشد. هنگامی‌که مشتریان نام شرکت را در آن رسانه می‌بینند برای شما اعتبار ایجاد می‌شود.

حتی تبلیغات کوچک به‌صورت روابط عمومی همانند اخبار محلی یا وبلاگ‌ها و… برگ برنده شماست. برخلاف بازاریابی سنتی، روابط عمومی دارای طول عمر بیشتری از کمپین تبلیغاتی است. روابط عمومی مناسب اعتبار و آگاهی از برند ایجاد می‌نماید.

 

8- به مشتریان اجازه دهید تا در مورد شما یا با خودتان صحبت نمایند.

خوب یا بد، باید بدانید مشتریان چه چیزی در موردتان می‌گویند. اگر جایی برای شکایت، انتقاد، پیشنهاد یا تعریف مشتریانتان فراهم نکنید، این‌طور به نظر می‌رسد که افکار و نظرات آن‌ها برایتان مهم نیست. به یاد داشته باشید، حتی اگر یک مشتری عصبانی و ناراحت به‌سوی شما آید، فرصت بزرگیست تا به عموم نشان دهید که ازنظر شرکت همیشه حق با مشتری است و برای آن‌ها ارزش قائل هستید. این موضوع، کلید طلایی روابط عمومی است.

با ایجاد یک بخش در سایت جهت تبادل این‌گونه اتفاقات، شما می‌توانید به مشکلات پی ببرید و این‌گونه کنترل موضوعات را بدست بگیرید. روش جایگزین اینست که مشتری به سایت دیگری مراجعه و انتقاد و شکایت خودرا در آنجا عنوان کند. جاییکه شما به آن دسترسی ندارید و نمی‌توانید به‌طور مناسب واکنش‌ها و پاسخ‌ها را کنترل کنید که قطعاً این روش مدنظر شما هم نیست!

 

9- به مشتریان بگوئید که “ما منتظر دیدار مجدد شما هستیم”.

برای وفاداری یا علاقه مشتریان پاداش در نظر بگیرید. مشتریان شرکت مانند بخشی از دپارتمان فروشتان هستند. هر کلمه از تصدیق و تعریف مشتریان طرفدار برندتان بهتر از هر تیم فروشی عمل می‌کند که شما در کنار هم گردآورده‌اید. بنابراین، به‌طور مداوم از طریق قیمت رقابتی، پشتیبانی و حمایت از مشتری به مشتریان خود پاداش و جایزه بدهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: entrepreneur

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟