ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چطور باید از خستگی تصمیم دوری کنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
خستگی تصمیم گیری چیست

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه خستگی تصمیم چیست و چطور باید از خستگی تصمیم گیری دوری‌کنیم، می‌پردازیم. تصور کنید که یک تمرین سخت انجام داده‌اید و بدنتان دیگر توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. عضلات بدنتان خسته شده‌اند و توانایی فیزیکی‌تان به انتها رسیده. حالا همین وضعیت را برای ذهنتان تصور کنید! شاید بارها و بارها در تصمیم‌گیری شخصی و کاری‌تان با چنین وضعیتی مواجه شده باشید و ندانید که علتش چیست.

 

در این مقاله می‌خوانید

 

خستگی تصمیم چیست ؟

“خستگی تصمیم” یا (Decision fatigue) به این صورت تعریف میشود:

حالتی که بعد از گرفتن تصمیم‌های زیاد در طول یک روز و یا در طی بازه‌های زمانی طولانی برای ما اتفاق می‌افتد و ما را دچار درماندگی می‌کند!

درک این مفهوم می‌تواند به شما در ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی‌تان کمک کند تا بتوانید انرژی خود را برای تصمیم‌گیری مهم ذخیره کنید. در این مقاله؛ در مورد اینکه خستگی تصمیم چیست صحبت می‌کنیم و اینکه چطور بر توانایی شما در تصمیم گیری هوشمندانه اثر منفی می‌گذارد. پس‌ازآن به 9 راهبردی می‌پردازیم که با استفاده از آن می‌توانید این اثرات منفی را کاهش دهید.

بیشتر بدانید: 5 عادت بد کارآفرین‌ها در تصمیم‌گیری را بشناسید.

خستگی‌تصمیم تااندازه‌ای مهم است که ممکن است وقتی با موضوعی مواجه می‌شوید از  آن فرار کرده و اصلاً نتوانید در موردش تصمیمی درست بگیرید!

مثلاً در یک روز کاری شلوغ به یک ایمیل به‌صورت کاملاً عصبانی جواب می‌دهید. به‌جای اینکه وقت بگذارید و به دنبال یک پاسخ منطقی برای آن باشید. یا در پایان شب یک خرید آنلاین انجام می‌دهید. این خرید کاملاً بی‌دلیل بوده و با بودجه شما همخوانی ندارد.

این وضعیت ممکن است برای همه افراد اتفاق بیفتد و به فقیر یا ثروتمند بودن افراد، مدیر یا غیر مدیر بودن آنها ارتباطی ندارد. درحالی‌که ما از این موضوع بی‌خبریم ممکن است پیامدهای بسیاری را برای ما داشته باشند.

پاسخ مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک، به این سؤال که چرا همیشه یک نوع تی‌شرت می‌پوشد، بسیار جالب‌توجه بود. او گفت: نمی‌خواهم هرروز صبح درگیر تصمیم‌گیری درباره انتخاب لباسم باشم! او با این کار یکی از تصمیم‌گیری صبحگاهی‌اش را حذف و انرژی خودش را برای تصمیم‌های مهم‌تری ذخیره می‌کند.

 

چرا تصمیم گیری معمولی سخت‌تره؟

در مقاله برایان بیلی در مورد زندگی شادتر و با بهره‌وری بیشتر به واسطه دوری از خستگی‌تصمیم، او می‌گوید که چطور تصمیم‌گیری زیاد در یک دوره زمانی کوتاه به نتایج ضعیف منتهی می‌شوند. مثلاً وقتی از همسرتان می‌پرسید که برای شام چه چیزی می‌خواهد؟ او هم دقیقاً همین سؤال را از شما می‌پرسد. بعد از فکر کردن زیاد، تصمیم می‌گیرید که آسان‌ترین راه را انتخاب کنید و از بیرون یک پیتزا خوشمزه و درعین‌حال ناسالم را سفارش دهید!

شما می‌توانستید از این تصمیم ضعیف اجتناب کنید. اگر در طول هفته یک برنامه غذایی تعیین کرده و مواد غذایی لازم را خریداری می‌کردید. وقتی ما انتخاب‌های زیادی داریم، احساسی ناخوشایند در ما ایجاد می‌شود و این احساس باعث می‌شود انتخاب‌های نادرست انجام بدهیم و یا کلاً هیچ کاری نکنیم!

داشتن یک روال و نظم مشخص، تعداد تصمیماتی که در هرروز باید بگیرید را محدود کرده و احتمال تصمیم‌گیری درست را بالا می‌برد.

 

9 روش مبارزه با خستگی تصمیم گیری

1- تصمیم‌های مهم را صبح‌ها بگیرید

ذهن شما صبح‌ها آماده است چون هنوز از انجام فعالیت‌های روزانه خسته نشده و شما هنوز با تصمیم‌های متعدد روبه‌رو نشده‌اید و در این وضعیت می‌توانید بهتر فکر کنید و تصمیمات درست تری بگیرید.

 

2- انتخاب ساده‌ترین گزینه برای تصمیم گیری غیر فوری

برای تصمیم‌هایی که اولویت کمتری دارند و واقعاً در بلندمدت تاثیری در روند زندگی شما ندارند، ساده‌ترین راه‌حل را انتخاب کنید.

بسته به پیچیدگی مسئله، هرچه تصمیمات بزرگ‌تر باشند به زمان و توجه بیشتری نیاز دارند البته باید به هدف‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خودتان هم توجه داشته باشید و براساس آنها تصمیم نهایی خود را بگیرید.

 

3- برنامه‌ریزی برای تصمیم گیری روزانه از شب قبل

بهتر است برای تصمیم‌های بی‌اهمیت، شب قبل تصمیم بگیرید. مثلاً برای اینکه ناهار فردا چه چیزی بخورید، امشب در موردش فکر کنید.

 

4- در هنگام گرسنگی تصمیم نگیرید

قبل از تصمیم‌گیری اول غذا بخورید!

همه ما در مورد تصمیم‌های خرید مواد غذایی در هنگام گرسنگی می‌دانیم و تحقیقات هم پیشنهاد می‌دهند که نباید تصمیمات مهم را با معده خالی بگیریم. در هنگام گرسنگی، هورمونگرلین (افرایش اشتها) در معده تولید شده و به‌صورت منفی بر تصمیم‌گیری های ما اثر منفی می‌گذارد و باعث خستگی تصمیم گیری می‌شود. به همین دلیل مهم است که قبل از تصمیم‌های مهم به‌ویژه در پایان روز، حتماً غذای کافی بخورید.

5– محدود کردن انتخاب ها

گزینه‌های خود را محدود و ساده کنید. چه غذایی بخورید، چه چیزی بپوشید و …

اگر با تصمیم‌های متعدد روبه‌رو هستید، آنها را به 3 انتخاب محدود کنید. اگر از این 3 انتخاب نتوانستید نتیجه بگیرید، 3 گزینه دیگر را در نظر بگیرید. مثلاً در مقابل منوی رستوران و گزینه‌های زیاد، فقط در مورد 3 انتخاب فکر کنید. این کار به شما کمک می‌کند با حجم اطلاعات زیادی که رو به روی‌تان قرار می‌گیرد سردرگم نشوید.

در مقاله “چگونه می‌توانیم تصمیم‌گیری مؤثری داشته باشیم؟” از مدیرنو، به مواردی که باعث ایجاد مشکل در یک تصمیم‌گیری مؤثر می‌شوند پرداخته‌ایم.

 

6– مینیمالیست یا کمینه‌گرا بودن

مینیمالیسم یک سبک زندگی است که به شما کمک می‌کند چیزهای غیرضروری را از زندگی خود حذف کنید و فقط چیزهای ضروری را نگه‌دارید.

تمرکز بر تصمیمات ضروری و حذف تصمیمات کوچک و غیرضروری می‌تواند زندگی پربارتری برای شما به همراه داشته باشد و از خستگی‌تصمیم بری شما جلوگیری کند. بسیاری از افراد لباس‌های کمد خود را محدود می‌کنند و تنها لباس‌هایی را می‌خرند که برایشان ضروری‌اند یا در چیدمان خانه از مینیمالیسم استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه :

7- فاصله از کمال گرایی در تصمیم گیری

اگر روی چیزی کار می‌کنید که به شما در دستیابی به هدف نهایی‌تان کمکی نمی‌کند، آن را رها کنید.

اگر در همه‌چیز به دنبال ایده آل بودن باشید این کمال‌گرایی همه کارهایتان را به تعویق می‌اندازد! و سبب می‌شود در تصمیم‌هایتان دچار خستگی شوید. هر چیزی را تا جایی ادامه دهید که به‌اندازه کافی خوب به نظر برسد و اگر نتیجه آن بعدها هم‌ روی شما اثر گذاشت می‌توانید برگردید و تغییراتی روی آن انجام دهید.

 

8- عدم تصمیم گیری در حواس پرتی

تصمیمات مهم را در مکان‌هایی که حواستان را پرت می‌کنند، نگیرید!

زمان های خاصی از روزتان را برای کارهایی که حواستان را پرت می‌کنند مثل شبکه‌های اجتماعی، چک کردن ایمیل و… اختصاص دهید. یک زمان محدود را برای این کارها در نظر بگیرید و بلافاصله بعد از تمام شدن زمان به‌کارتان برگردید. در هنگام خرید، وارد هیچ مغازه‌ای نشوید مگر اینکه بدانید دقیقاً چه چیزی را می‌خواهید بخرید وگرنه خودتان را با تصمیمات کوچک و زیادی روبه‌رو کرده و خریدی هیجانی انجام خواهید داد.

 

9- تمرکز بر تصمیم گیری روزانه

فقط بر تصمیم‌گیری روی کارهای موجود در لیست روزانه‌تان تمرکز کنید!

همه ما از اینکه یک سری از کارها را فراموش کنیم می‌ترسیم. وقتی به فکر تمام کردن کارهای مهمتان هستید، باید آنها را خرد کنید. اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، آنها را اولویت‌بندی کرده و انجامشان دهید.

 

کلام آخر

خستگی‌تصمیم ممکن است یکی از دلایلی باشد که شما نتوانسته‌اید عادت‌های مثبت و روزمره‌ای را برای خودتان انتخاب کنید.

زمانیکه از این موضوع آگاه شدید و نحوه غلبه بر آن را یاد گرفتید، می‌توانید گام‌های لازم را بردارید و با توجه به موارد گفته شده در این مقاله و رعایت آنها از خستگی‌تصمیم دوری کرده و سعی کنید با گرفتن تصمیمات درست و بجا به نحوه احسنت کارهایتان را انجام دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

منبع : developgoodhabits

کلیدواژه ها:خستگی تصمیم , خستگی تصمیم چیست , خستگی تصمیم گیری چیست

عضویت
Notify of
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
1
0
عاشق نظراتتان هستیمx