ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

اعتماد به نفس چیست + راههای تقویت آن

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
هفت مهارت برای افزایش اعتماد به نفس

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه راه های افزایش اعتماد به نفس چیست پرداخته و راههای تقویت آن را شرح خواهیم داد. چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس چیست ؟ اغلب افراد توانایی‌هایشان را دست کم می‌گیرند و بیشتر وقتشان را صرف این می‌کنند که دیگران در موردشان چه فکری می‌کنند. از این رو میخواهیم در این مقاله به شما کمک کنیم به حال بهتری از خودتان برسید. تا به همه اهدافتان در زندگی برسید.

 

اعتماد به نفس چیست ؟

این امر نگرشی در مورد مهارت های فردی و توانایی‌های شماست و بدان معناست که شما خودتان را می‌پذیرید و به آن اعتماد دارید. شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید. انتظارات و اهداف واقع بینانه تعیین می‌کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید و می‌توانید انتقادات را مدیریت کنید.

اعتمادبه‌نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور داشته باشد.

با اعتمادبه‌نفس پایین ممکن است احساس شک و تردید کنید، منفعل یا مطیع باشید، یا در اعتمادکردن به دیگران مشکل داشته باشید. ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی‌مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید. از طرفی این امر ممکن است به موقعیت شما بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید در برخی زمینه ها، مانند تحصیلات، اعتمادبه‌نفس بالا داشته، اما در برخی دیگر مانند روابط، اصلا اعتمادبه‌نفس نداشته باشید.

اعتمادبه‌نفس بالا یا پایین به ندرت با توانایی‌های واقعی شما مرتبط است و بیشتر بر اساس تصورات شماست. پایین بودن آن ممکن است ناشی از تجارب مختلف باشد، مانند بزرگ شدن در یک محیط غیرحمایت کننده و انتقادی، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد خود یا ترس از شکست.

فرق بین خود کارآمدی، اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

در مکالمات روزمره، اعتمادبه‌نفس اغلب با عزت نفس اشتباه گرفته می‌شود و با اصطلاح کمتر شناخته شده «خود کارآمدی» همپوشانی دارد. با این حال، در علم روانشناسی هر یک از این اصطلاحات تعریف خاصی دارند. تشخیص و تفاوت این سه مورد مفید است:

خود کارآمدی چیست؟

این اصطلاح، همانطور که توسط آلبرت بندورا، روانشناس کانادایی-آمریکایی تعریف شده است، به باور شما به توانایی شما برای انجام وظایف خاص اشاره دارد. اگر فکر می‌کنید قادر به پختن شام یا تکمیل یک پروژه هستید، این نشان دهنده خودکارآمدی بالاست. افرادی که خودکارآمدی پایینی دارند، اگر باور نداشته باشند که در آن کار موفق خواهند شد، اغلب تلاش کمتری برای انجام آن کار انجام می‌دهند، که احتمال شکست را بیشتر می‌کند.

اعتماد به نفس چیست؟

در مقابل، به گفته دکتر بندورا، اعتمادبه‌نفس بیشتر یک دیدگاه کلی از میزان احتمال دستیابی به یک هدف است، به ویژه بر اساس تجربه گذشته. هنگامی که پیانو را تمرین می‌کنید، اعتمادبه‌نفس خود را نسبت به توانایی تان در نواختن پیانو تقویت می‌کنید.
این امر همچنین می تواند در مورد اینکه چقدر احتمال دارد که در یک گروه اجتماعی پذیرفته شوید نیز صدق می‌کند. اگر به خاطر سرگرمی سبدبافی در زیر آب مورد تمسخر قرار گرفته‌اید، ممکن است دفعه بعد کمتر مطمئن باشید که آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. اعتمادبه‌نفس و خودکارآمدی هر دو ریشه در تجربه دارند، اما اعتمادبه‌نفس نمایانگر دید وسیع تری از خود است.

عزت نفس چیست؟

اصطلاحی که اغلب با اعتمادبه‌نفس اشتباه گرفته می‌شود، و شاید کمترین شباهت را به آن داشته باشد. عزت نفس به اعتقاد شما به ارزش کلی‌تان اشاره دارد. عبارات گسترده‌ای مانند “من آدم خوبی هستم” در این دسته قرار می‌گیرد. عزت نفس یکی از سطوح سلسله مراتب نیازهای مزلو است و تقویت و افزایش اعتماد به نفس می‌تواند به عزت نفس بیشتر شما کمک کند. این مفاهیم با هم همپوشانی دارند و روانشناسان در مورد اینکه خطوط بین هر یک کجا قرار دارد، اختلاف نظر دارند.
به عنوان مثال، در حالی که به طور همزمان فاقد خود کارآمدی برای باور اینکه در اولین قدم برای شروع کارتان خوب خواهید بود شما می‌توانید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید تا باور کنید که می‌توانید یاد بگیرید که چگونه یک بازی جدید را انجام دهید. به همین ترتیب، شما می‌توانید به توانایی خود در آشپزی اطمینان صفر داشته باشید در حالی که هنوز معتقد هستید که فرد خوبی هستید و لایق عشق هستید.
اعتمادبه‌نفس و عزت نفس موارد ذهنی هستند و با تغییر طرز تفکر شما تغییر می‌کنند.

راه های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که حالا که می‌دانم اعتماد به نفس چیست پس راههای تقویت آن چیست ؟ در اینجا به سه دسته کلی از راه های افزایش اعتماد به نفس اشاره کردیم که شامل : مراقبت از خود، دوست داشتن خود و خارج شدن از منطقه آسایش .

 

1- تمرین مراقبت از خود

(Self-Care)

اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس تمرین مراقبت از خود است که در ادامه آن را شش ایتم کلی شرح خواهیم داد.

1. چیزی را بپوشید که احساس خوبی به شما میدهد.

پوشش مناسب اولین قدم و یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس است. وقتی بهترین حالتتان را داشته باشید بهتر به نظر می‌رسید. بنابراین، روندهای معمول و اینکه دیگران چه چیزی را می‌پسندند را نادیده بگیرید و کمد لباسی بسازید که شما را خوشحال کند. اگر اهل مد هستید، به سبک‌هایی که برای شما مناسب‌تر است پایبند باشید.

 

2. رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی متعادل به شما حال خوبی می‌دهد، بنابراین میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید. از طرفی، مقدار غذای ناسالم و شیرینی‌هایی را که می‌خورید محدود کنید زیرا مواد مغذی کمتری دارند. برای صبحانه، می‌توانید ماست را با میوه های خرد شده یا یک کاسه جو دوسر با سیب یا موز بخورید. هنگام ناهار، می‌توانید کمی مرغ گریل شده خوشمزه با کاهو و گوجه فرنگی و هویج بخورید. یا یک سالاد با یک تن ماهی را ترجیح دهید. برای شام، می‌توانید سبزیجات کبابی را همراه با ماهی یا سبزیجات سرخ شده با مرغ کبابی و یک سیب‌زمینی شیرین پخته میل کنید. 

 

3. ورزش کردن

یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس ورزش کردن است. وقتی از خودتان مراقبت می‌کنید، احساس توانایی بیشتری می‌کنید. کافیست هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. به جای آن میتوانید یک ورزش انتخاب کنید، مانند تنیس، بدنسازی، ایروبیک و هر ورزشی که بیشتر با روجیات شما سازگار است. از دوست یا شریک زندگیتان هم دعوت کنید تا با شما ورزش کند تا ورزش کردن برایتان سرگرم کننده‌تر شود. با این کار، یک شریک مسئولیت پذیر خواهید داشت که پیگیر ورزش کردن بیشتر شما خواهد شد. 

همراه کردن دوست یا همسرتان در انجام ورزش، موجب مداومت بیشتر شما در کارها خواهد شد.

 

4. خواب مناسب

به گفته متخصصان، استراحت مناسب به شما کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید. به طور متوسط بزرگسالان به حداقل 7 ساعت خواب در هر شب نیاز دارند، در حالی که نوجوانان بین 8 تا 10 ساعت خواب نیاز دارند. بهتر است هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید تا تبدیل به یک عادت شود. به این ترتیب راحت‌تر به خواب می‌روید و صبح‌ها آماده بیدار شدن هستید. 

میزان کافی بودن خواب شما بستگی به فیزیولوژی بدن شما دارد.

 

5. مدیتیشن هر روزه

داشتن ذهن آرام یکی از راه های تقویت و افزایش اعتماد به نفس است زیرا به شما کمک می‌کند تا خودآگاه‌تر باشید. علاوه بر این، مراقبه یا همان مدیتیشن به شما می‌آموزد که در مورد افکار خود قضاوت نکنید. مدیتیشن بسیار آسان است و می‌توانید آن را در هر جایی انجام دهید. 

 

6. تمرین قدردانی کردن 

یک لیست از چیزهایی که در زندگیتان دارید تهیه کنید. چیزهایی مثل:”پدر و مادرم، همسرم، ماشینم، کارم، همکارانم، دوستان و هر آن چیزی که به چشم‌تان می‌آید و میتوانید بابت داشتنش قدرانی کنید. و هر موقع احساس بدی داشتید به لیست خود نگاهی بیندازید.

2- یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید

(Learning to Love Yourself)

1. فهرست کردن نقاط قوت

هر کسی در حداقل یک کار خوب است، بنابراین روی کاری تمرکز کنید که در آن بهترین هستید. هر کاری را که خوب انجام می‌دهید بنویسید و به استعدادهای خود افتخار کنید. وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، فهرست نقاط قوت خود را بخوانید تا بتوانید به خود یادآوری کنید که چقدر شگفت‌انگیز هستید. این کار به افزایش و تقویت اعتماد به نفس شما کمک شایانی می‌کند. لیست شما ممکن است شامل “خوش صدا، خوش صحبت، رهبر، خوش خط، خوش فکر و … ” باشد. 

برای شناخت نقاط قوت و استعدادهای خود میتوانید از تست های شخصیت شناسی MBTI و استعدادیابی هالند استفاده کنید.

2. چشن گرفتن موفقیت‌های کوچک

شناخت دستاوردهایتان به شما کمک کند تا متوجه شوید که چقدر شگفت انگیز هستید. حتی نقاط عطف کوچک در مسیر موفقیت شما مهم هستند. لحظاتی را برای لذت بردن از دستاوردها و پیشرفتی که به سمت اهداف خود می‌کنید، اختصاص دهید. به موارد زیر افتخار کنید: تکمیل یک پروژه، پخت یک کیک خوشمزه، برداشتن اولین قدم برای رسیدن به هدف برای افزایش اعتماد به نفس ، برنده شدن جایزه در محل کار یا دانشگاه، تشویق شدن در جمع و …

پیشنهاد مطالعه: 80 راز افراد سازنده و رسیدن به نقطه اوج و افزایش بهره‌وری

 

3. استفاده از خودگویی مثبت برای مقابله با افکار منفی

همه ما یک منتقد درونی داریم و این می‌تواند کاملاً اعتماد شما را از بین ببرد. خوشبختانه، شما قدرت تغییر افکار منفی را دارید. تمام تلاش خود را بکنید تا افکار منفی خود را با جملات مثبت یا خنثی جایگزین کنید. علاوه بر این، از جملات تاکیدی مثبت برای بهبود ارزش خود استفاده کنید. “خودم را باور دارم.” “اگر پشتکار داشته باشم می‌توانم به اهدافم برسم.” “می‌دانم که توانایی دارم.” “من به این که چقدر پیشرفت کردم افتخار می‌کنم.” مشاور ترودی گریفین یادآور می شود: “فقدان اعتمادبه‌نفس ناشی از سال ها پیام های منفی درونی در مورد خودمان است.”

فقدان اعتمادبه‌نفس ناشی از سال‌ها پیام های منفی درونی در مورد خودمان است.

پیشنهاد مطالعه :

4. تعارفات را با ظرافت بپذیرید.

وقتی کسی از شما تعریف می‌کند، به این معنی است که چیز شگفت انگیزی درون شما دیده است. اجازه ندهید منتقد درونی شما سخنان محبت آمیز آنها را رد کند. در عوض، لبخند بزنید و از شخص برای تعریف و تمجید تشکر کنید. شما سزاوار آن هستید! بگویید: “خیلی متشکرم!” یا “ممنونم، لطف دارید.” سعی کنید در ازای آن یک تعریف و تمجید از آنها بکنید، مانند «تو هم عالی هستی». می‌توانید این تعریف را به لیست نقاط قوت خود اضافه کنید و از آن برای به عنوان راه های تقویت و افزایش اعتماد به نفس خود استفاده کنید.

 

5. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

شما در نوع خود بی‌نظیر هستید، پس هیچوقت شبیه شخص دیگری نخواهید شد. بعلاوه، شما فقط تصویری از زندگی دیگران را می‌بینید، بنابراین هر مقایسه ای که انجام می دهید منصفانه نیست. به جای اینکه دیگران را معیار موفقیت قرار دهید، از کارهای گذشته خودتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که آنچه در رسانه های اجتماعی می‌بینید، فقط نکات برجسته زندگی یک فرد است. شما معمولاً روزهای بد آنها را نمی بینید.

درون زندگی خودتان را با بیرون زندگی دیگران مقایسه نکنید.

 

6. اطراف خود را با افراد مثبت و حمایتگر احاطه کنید.

یک سیستم پشتیبانی خوب به شما کمک می‌کند تا روی بهترین ویژگی‌های خود متمرکز بمانید. افرادی را در زندگی خود شناسایی کنید که پس از گذراندن وقت با آنها احساس شگفت انگیزی در شما ایجاد می‌کنند. با دوستان و اعضای خانواده که به شما احساس خوب و دلگرمی می‌دهند، رفت و آمد کنید. هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید. به بایدهای قدیمی خانواده توجه نکنید و روی اهداف و خواسته‌های خودتان متمرکز شوید.

 

7. با خودت مهربان باش.

با خودتان خوب رفتار کنید و بابت اشتباهاتتان بخشنده باشید. همه ما اشتباه می‌کنیم. سعی کنید با خودتان طوری صحبت کنید که انگار با بهترین دوستتان صحبت می‌کنید. شما نیز به اندازه دیگران شایسته دلسوزی هستید. من تمام تلاشم را می‌کنم و این تنها کاری است که می‌توانم انجام دهم. “هرکسی اشتباه می‌کند. چیز مهمی نیست. “من فقط با ایت اشتباه به عنوان یک تجربه یادگیری برخورد می‌کنم. دفعه بعد، بهتر میشوم.»

 

8. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می‌برید.

پیروی از علایق‌تان باعث می‌شود احساس منحصر به فرد و موفقی داشته باشید، باعث تقویت و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. بعلاوه، شما سزاوار زمان برای سرمایه گذاری روی چیزهایی هستید که شما را خوشحال می کند. زمانی را برای دنبال کردن سرگرمی های خود و معاشرت با دوستان خود برنامه ریزی کنید.

3- خارج شدن از منطقه آسایش

(Leaving Your Comfort Zone)

1. اهداف واقع بینانه تعیین و دنبال کنید.

رویاهای شما قابل سیدن هستند و احساس اعتمادبه‌نفس می‌تواند به شما انگیزه دهد تا آنها را دنبال کنید. هدفی را انتخاب کنید که می‌خواهید برای رسیدن به آن تلاش کنید و سپس آن را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. همین امروز برای رسیدن به هدف خود کار کنید تا بتوانید زندگی مورد نظر خود را بسازید. ممکن است هدف خود را برای دویدن در یک ماراتن، فروش آثار هنری، نوشتن یک رمان یا به دست آوردن شغل رویایی خود تعیین کنید. همانطور که به سمت هدف خود قدم برمی‌دارید، اعتمادبه‌نفس شما افزایش می‌یابد. پس خودت را باور کن!

برای اینکه بدانید چگونه باید هدف گذاری بهتری انجام دهید، پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه هوشمندانه هدف گذاری کنید را بخوانید.

 

2. چیزهای جدید را امتحان کن.

تجربیات جدید افق دید شما را گسترش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا هرکاری را بهتر درک کنید. فهرستی از چیزهای مختلفی که می‌خواهید امتحان کنید، مانند بانجی جامپینگ، دویدن 10 هزار کیلومتر، کلاس هنر، صخره نوردی، خوردن غذای ملل مختلف، تنهایی مسافرت رفتن، دوچرخه سواری در کنار دریا و … . سپس، شروع به انجامش کنید و لذت ببرید. 

 

3. کمال گرایی را کنار بگذارید.

هیچ کس کامل نیست، پس چرا میخواهید بی‌نقص باشید؟ مانند دوست پسر یا دوست دختر یا همسرتان، برای خود انتظارات تعیین کنید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید بهترین کاریست که می‌توانید انجام دهید و اگر بهترین‌های شما روز به روز تغییر کند، اشکالی ندارد. همه به عنوان یک مبتدی شروع می‌کنند، بنابراین از خودتان انتظار نداشته باشید که فوراً در همه چیز “عالی” باشید. به راه خود ادامه دهید قطعا به هدفتان خواهید رسید. گاهی اوقات بعضی چیزها را به نمایش بگذارید تا نتیجه‌ش را ببینید. نقاشی، رمان یا نان خانگی شما ممکن است “کامل” نباشد، اما بهتر است به مردم اجازه دهید از خلاقیت‌های شما لذت ببرند.

در صورتی که تمایل دارید بدانید فردی کمال گرا هستید یا خیر؟ پیشنهاد میکنیم در تست رایگان کمالگرایی شرکت کنید.

 

4. با شکست‌ها به عنوان فرصت برخورد کنید.

وقتی در کاری شکست می‌خورید خیلی بد است. در عین حال، این بخشی طبیعی از مسیر موفقیت است. به معنای واقعی کلمه همه با شکست کنار می‌آیند، حتی موفق‌ترین افراد جهان. وقتی شکست خوردید، از تجربه خود درس بگیرید و دوباره تلاش کنید. در پایان، همه اینها بخشی از داستان موفقیت شما خواهد بود – و شما اعتمادبه‌نفس لازم برای انجام هر کاری را خواهید داشت.

فرض کنید برای یک ماراتن ثبت نام کرده‌اید اما زمان لازم برای تمرین ندارید. شما می‌دانید که برای دفعه بعد باید زمان بیشتری برای آماده شدن برای مسابقه به خود اختصاص دهید و همچنین نسبت به زمانی که برای اولین بار شروع کردید، دونده بهتری خواهید بود. به همین ترتیب، شاید شما برای یک نمایشنامه تلاش کردید اما به جای نقش اصلی، نقش یک گروه را دریافت کردید. شما به عنوان بخشی از گروه چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت و احتمالاً بازخوردهایی دریافت خواهید کرد که می‌توانید دفعه بعد برای بهبود استماع خود از آنها استفاده کنید.

همه در زندگی شکست می‌خورند، پس اینقدر به خودتان سخت نگیرید.

 

5. با ترس های خود روبرو شوید.

اینکه اجازه دهید ترس‌تان شما را از انجام کاری که برایتان مهم است باز دارد، کار راجتی است. با این حال، پشت سر گذاشتن ترس یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس است و انجام کاری که شما را خوشحال می‌کند آسان تر می‌شود. فقط اولین قدم را برای مقابله با یکی از ترس‌های خود بردارید. ممکن است از سخنرانی در جمع بترسید. به یک جمع بپیوندید، به تیم مناظره بپیوندید، یا برای خوانندگی ثبت نام کنید. شاید از صحبت کردن با افرادی که نمی‌شناسید می ترسید. خود را به چالش بکشید تا با 5 نفری که هر روز با آنها روبرو می‌شوید صحبت کنید، مانند صندوقدار فروشگاه مواد غذایی و همسایه‌ای که در پیاده روی از کنار آنها می‌گذرید. شاید می‌ترسید نوشته شما به اندازه کافی خوب نباشد. در یک کارگاه نویسندگان شرکت کنید و چیزی را که با صدای بلند نوشته‌اید به اشتراک بگذارید. 

 

6. به دیگران کمک کن.

کمک کردن به دیگران و ایجاد تاثیر مثبت در آنها از راه های افزایش اعتماد به نفس است. با انجام کارهای محبت آمیز تصادفی و با کمک کردن، تاثیر مثبت داشته باشید. اگر وقت دارید، برای هدفی که واقعاً برای شما مهم است، داوطلب شوید، مانند غذا دادن به افراد نیازمند یا کمک به حیوانات. برای کمک به دیگران لازم نیست کار مهمی انجام دهید. گاهی فقط بودن در کنار خانواده و دوستانتان میتواند همین حس‌ها را به شما انتقال دهد.

 

کلام آخر

داشتن مهارت اعتمادبه‌نفس یکی از لازمه‌های زندگی اجتماعی ماست.

در این مقاله به اینکه راه های افزایش اعتماد به نفس چیست پرداخته و راههای تقویت آن را شرح دادیم. قطعا میدانید ما از کودکی تا آخرین روزهای زندگی خود به تقویت مهارت اعتمادبه‌نفس نیاز داریم. زیرا این موضوع ارتباط بسیار مستقیمی با کیفیت و موفقیت زندگی ما دارد. در بسیاری از مواقع نبود اعتمادبه‌نفس می‌تواند مسیر زندگی یک شخص را تغییر داده و از رسیدن به موفقیت باز دارد! موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید اینست که تقویت و افزایش اعتماد به نفس با انجام یک سری کارهای علمی و عملی قابل دستیابی بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. پس با اولین قدم برای تقویت و افزایش اعتماد به نفس شروع کنید.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه به صفحه آموزش درون سازمانی  مدیرنو مراجعه فرمایید. 

یا با ما تماس بگیرید.

منابع:   wikihow ، lifehack و هیئت تحریریه مدیرنو

اگر این مقاله برایتان مفید بود، با ارسال آن برای دوستانتان، قدم موثری در بهبود سطح کلی جامعه خواهید برداشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *